Aviseringar
Rensa alla

Tips om ihopflyttning av katter


Ämnesstartare

Min pojkvän tog hand om en katt i höstas och hon bor fortfarande kvar hos honom (vi är jourhem än så länge). Hon skall kastreras, vaccineras och märkas efter nyår. Om någon vecka flyttar vi ihop och jag tänkte be om lite tips till dess! Jag har två kastrerade hankatter hos mig. När jag köpte min andra katt så fungerade de bra tillsammans redan efter ett par dagar. Kommer det fungera med två kastrerade hankatter + en okastrerad hona? Kommer de slåss något, eller bara vara nyfikna på varandra? Vem skall flyttas till den nya lägenheten först? Honan eller de två hanarna?

Ha det fint!


   
Citera
Ämnesstartare

Vem som flyttas till den nya lägenheten först spelar nog inten större roll. Dom kan flyttas samtidigt. Men i ett dygn kan de ha varsitt rum. Och nästa dygn kan de ha varandras rum så att de först vänjer sig vid varandras dofter.

Du kan nog vara berädd på att de kommer att bråka ett tag. Rangårdna sig. Vem som ska vara i topp och vem som är på botten.

Vi har en kastrerad hona som fungerade väldigt bra med våran icke kastrerade hona från början. Kan bero på att den ena la sig i underläge med en gång. Vi skulle ha en till okastrerad hona men det fungerae inte att de skulle rangårdna sig i våran lilla lägenhet. De två okastrerade honorna bråkade väldigt mycket.

Jag tror inte att ni kommer få några problem eftersom enligt min uppfattning, så lägger sig de kastrerade under den icke kastrerade. I hundarnas värld så är det ju hunden som fått nuppa den högst stående hannen.. Och är man då kastrerad så borde man aotomatiskt komma i botten utan något vidare bråk.

lycka till!


   
SvaraCitera

Vi hade en honkatt och en hankatt som flyttade ihop hemma hos oss. Det var inga problem alls. Det kan stöta på problem om båda katterna är hanar, eller om båda katterna är honor. Men hane och hona går alltid ihop. Och dina hankatter verkar ju ha vant sig vid varandra redan och jag tror inte att det ska bli några problem att få ihop dom med din pojkväns honkatt.

Våra katter bor fortfarande hemma hos oss, och de är som bästa kompisar, ligger bredvid varandra och tvättar varandra och de är han och honkatt.

så lycka till [smile]


   
SvaraCitera

Är honkatten en liten kattunge på typ ett halvår, eller är den fullvuxen??

Ska säga att en kattunge har det lättare att träffa andra katter än vad fullvuxna katter har.

Vi hade en gång en gammal 14 årig honkatt, och vi skulle få en ung hankatt att bo hos oss. Vår 14åriga honkatt fräste och var småilsken i början. Kan bero på att honkatten alltid varit som bossen i huset och kan därmed känt sig hotad av nykomlingen.
Så var ändå beredd ifall det skulle bli någon kattfajt.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera