Aviseringar
Rensa alla

Tips på hundraser? 🙂


Ämnesstartare

Hej alla hundälskare!
Jag planerar/funderar på att köpa min första "egna" hund.
Även fast vi inte har ägt någon egen hund i vår familj, så har jag varit omgiven av hundar hela mitt liv.(många av mina vänner och min släkt äger hundar)
Jag skulle alltså vilja ha lite tips på vilken hundras som skulle passa mig, då jag har fått rätt många olika förslag.
(Nu till mig själv)

Jag är en tjej som ska fylla 16 år, alltså börja gymnasiet, och därmed flytta. Jag kommer att gå på ett naturbruks gymnasium, och kommer därför att ha tillgång till ett bra hunddagis som ligger på skolan. Jag kommer alltså kunna hälsa på min hund och ta den på en promenad eller bara säga hej när som helst under dagen då jag inte har någon lektion. Efter skolan kommer jag att gå en promenad på runt 1 timme eller lite mer + några 10-20 minuters kisspromenader på det.( det beror på hur dagen ser ut, om jag har extra mycket tid den dagen så kan jag absolut gå längre, eller träna lydnad eller agility) vissa dagar kommer jag även vilja ut och springa, helst med hund.
På helgerna kommer jag att åka hem till min familj och då får jag ju även hjälp av resten av familjen att sköta om hunden.
Jag kommer att vilja träna lite Agility och lydnad, så hunden får gärna vara lätt lärd, men är inte ett måste! Hunden måste inte vara så jätte aktiv vill gärna ha förslag och höra era personliga erfarenheter av alla möjliga raser.! 🙂

Jag vill ha en trogen vän för livet, som inte sviker min sida( jag sviker heller aldrig hunden!!) , en lojal kamrat.
Jag har haft mina funderingar och aningar om vilka raser som jag vet skulle passa men vill höra andras åsikter och tankar.![bigsmile]


   
Citera

När du gått klart gymnasiet då?? Vem ska betala för allt???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

När du gått klart gymnasiet då?? Vem ska betala för allt???

Som jag skrev så kommer jag få hjälp hemmifrån också. Pengar kommer jag få hemifrån så på den fronten är det inga problem. Och vad menar du med ''När du gått klart gymnasiet då??'' 🙂
Jag kommer förmodligen flytta hem efter gymnasiet, och bo med min familj, annars får hunden helt enkelt följa med dit jag tar vägen eller stanna hos resten av familjen! [wink][bigsmile]


   
SvaraCitera

Majagabriella:

. Och vad menar du med ''När du gått klart gymnasiet då??'' 🙂
Jag kommer förmodligen flytta hem efter gymnasiet, och bo med min familj, annars får hunden helt enkelt följa med dit jag tar vägen eller stanna hos resten av familjen! [wink][bigsmile]

Att ha en hund i ett litet studentrum är inte så snällt tycker jag. Men bättre än ingenting såklart. Är din familj beredda på att bli hundägare och kan/vill ta hand om den? Kan den inte bo där på en gång ist då?


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Att ha en hund i ett litet studentrum är inte så snällt tycker jag. Men bättre än ingenting såklart. Är din familj beredda på att bli hundägare och kan/vill ta hand om den? Kan den inte bo där på en gång ist då?

Jag säger inte att jag vila ha en jätte stor hund.Och sålänge hunden får den mentala och fysiska stimulans som den behöver så borde inte boendet vara ett stort problem. 🙂 Om ''jag'' ska skaffa en hund så är det ju självklart att min familj också vill/är beredda på det, det blir ju även deras nya familjemedlem. Jag kommer ju bo hemma på helger och lov så det är klart att dom kommer/skulle vara beredda! 🙂


   
SvaraCitera

Majagabriella:

Jag säger inte att jag vila ha en jätte stor hund.Och

Små hundar behöver också motion.

Majagabriella:

'jag'' ska skaffa en hund så är det ju självklart att min familj också vill/är beredda på det, det blir ju även deras nya familjemedlem. Jag kommer ju bo hemma på helger och lov så det är klart att dom kommer/skulle vara beredda! 🙂

Fast när du sedan kommer hem/ska bo i litet studentrum så måste de ju ta hand om hen både ekonomiskt och annat.
Låter jätteneggig nu men att skaffa djur är ju en stor grej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Små hundar behöver också motion. Fast när du sedan kommer hem/ska bo i litet studentrum så måste de ju ta hand om hen både ekonomiskt och annat. Låter jätteneggig nu men att skaffa djur är ju en stor grej.

När jag skrev att jag kanske inte ville ha en stor hund så tänkte jag på lägenheten, inte motionen, klart jag vet att alla hundar behöver motion, jag är ingen nybörjare...Och vem har sagt att jag kommer bo i en ''jätte liten'' lägenhet, haha?

Ja självklart kommer dom att få ta hand om den om jag av någon anledning inte skulle kunna, det skulle ju vara lika mycket deras hund. Man kan även ta med sig sitt djur när man flyttar, och vem säger att jag kommer bo i ett litet studentrum efter gymnasiet? 🙂 haha det är lugnt, men jag har redan tänkt på alla konflikationer som skulle kunna uppstå! 🙂


   
SvaraCitera

Majagabriella:

are...Och vem har sagt att jag kommer bo i en ''jätte liten'' lägenhet, haha?

Majagabriella:

Ja självklart kommer dom att få ta hand om den om jag av någon anledning inte skulle kunna, det skulle ju vara lika mycket deras hund. Man kan även ta med sig sitt djur när man flyttar, och vem säger att jag kommer bo i ett litet studentrum efter gymnasiet? 🙂 haha det är lugnt, men jag har redan tänkt på alla konflikationer som skulle kunna uppstå!

Det har du uppenbarligen inte eftersom du tror att du kommer bo stort, det är få som gör det efter gymnasiet om de bor i studentrum och inte i typ Fagersta. Är de beredda att betala för allt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som jag skrev innan så kanske jag kommer bo hemma igen efter gymnasiet.Och jo jag kanske visst bor i en relativt stor lägenhet efter gymnasiet ( om jag ens kommer bo i lägenhet, och inte hemma då). Ja dom är beredda att betala för allt!![bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det har du uppenbarligen inte eftersom du tror att du kommer bo stort, det är få som gör det efter gymnasiet om de bor i studentrum och inte i typ Fagersta. Är de beredda att betala för allt?

Som jag skrev innan så kanske jag kommer bo hemma igen efter gymnasiet.Och jo jag kanske visst bor i en relativt stor lägenhet efter gymnasiet ( om jag ens kommer bo i lägenhet, och inte hemma då). Ja dom är beredda att betala för allt!!


   
SvaraCitera

Ett tips är börja med att fundera på vad du som ägare kan ge din hund. Titta på ditt liv och tänk efter hur mycket tid du har att ge din hund. Förvisso har du redan gjort det men det är nog värt att tänka både en och två gånger till innan du bestämmer dig.

Jag själv skulle ha valt en Border Collie.
Är du intresserad av t.ex. agility eller lydnad kan det nog fungera med en border collie. Eller någon mindre hund.


   
SvaraCitera

Jag har en springer spaniel. De är fantastiska hundar. Spaniels över lag är positiva, arbetsvilliga och vill vara till lags och lära sig, och de är smarta (mer eller mindre..)
Min är 13 år idag, så vi aktiverar inte så mycket längre, men när hon var yngre tränade vi såväl lydnad som agility.
Hon har varit en hund som kunnat följa med överallt, åka kollektivtrafik och följa med på skolans friluftsdagar, hänga med till stallet, vara med i fjällen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tro mig, jag har funderat men än 1 eller 2 gånger, jag har funderat ungefär hela mitt liv. Jag ville bara ha tips på HUNDRASER inte om jag har tid eller inte, för det är upp till mig och min familj, haha !

Jag anser att en border collie bör få vara i ett hem på landet och få valla, eller åtmindstone vara i ett stort hus och få galet mycket stimulering.En border collie är ingen bra hund för mig, men tack ändå för svaret! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Historien:

Ett tips är börja med att fundera på vad du som ägare kan ge din hund. Titta på ditt liv och tänk efter hur mycket tid du har att ge din hund. Förvisso har du redan gjort det men det är nog värt att tänka både en och två gånger till innan du bestämmer dig.Jag själv skulle ha valt en Border Collie.Är du intresserad av t.ex. agility eller lydnad kan det nog fungera med en border collie. Eller någon mindre hund.

Tro mig, jag har funderat men än 1 eller 2 gånger, jag har funderat ungefär hela mitt liv. Jag ville bara ha tips på HUNDRASER inte om jag har tid eller inte, för det är upp till mig och min familj, haha !

Jag anser att en border collie bör få vara i ett hem på landet och få valla, eller åtmindstone vara i ett stort hus och få galet mycket stimulering.En border collie är ingen bra hund för mig, men tack ändå för svaret! 🙂


   
SvaraCitera