Aviseringar
Rensa alla

Tips på hundraser? 🙂


Ämnesstartare

unique we are:

Jag har en springer spaniel. De är fantastiska hundar. Spaniels över lag är positiva, arbetsvilliga och vill vara till lags och lära sig, och de är smarta (mer eller mindre..) Min är 13 år idag, så vi aktiverar inte så mycket längre, men när hon var yngre tränade vi såväl lydnad som agility. Hon har varit en hund som kunnat följa med överallt, åka kollektivtrafik och följa med på skolans friluftsdagar, hänga med till stallet, vara med i fjällen..

TACK! äntligen någon som verkar ha lite erfarehet och har förstått min fråga! [bigsmile]
Jag tycker också att dom verkar vara underbara hundar! Ungefär hur mycket brukade ni stimuler eran springer när hen var ung? [smile]
Går hen att ha lös? dom har ju lite jakt/spår i sig?


   
SvaraCitera

Majagabriella:

TACK! äntligen någon som verkar ha lite erfarehet och har förstått min fråga! Jag tycker också att dom verkar vara underbara hundar! Ungefär hur mycket brukade ni stimuler eran springer när hen var ung? Går hen att ha lös? dom har ju lite jakt/spår i sig?

Det är ju viktigt, precis som med alla hundar, att man börjar träna tidigt i valpåldern och bygger upp ett förtroende. Så vi koppeltränade några gånger per dag, samt tog långa promenader. Vi hade en äldre hund, en rottweiler också, så det gav ju lite extra hjälp i uppfostran. Men vi stimulerade mycket med kontaktträning, "kurra gömma" i skogen och så.
Och som sagt, stimulans genom att få vara med om olika situationer.

Efter att vi flyttade till landet har hon knappt haft koppel en enda gång. Vi tränade att gå utan koppel från tidig ålder, och lyckades dämpa jakt/spår väldigt bra, trots att hon är från en jaktuppfödare (För övrigt en väldigt bra uppfödare som jag verkligen rekommenderar, hon har stenkoll på hur hennes hundar fungerar och hur valparna är, och parar hundar med ägare utifrån detta, inte bara för att sälja).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

unique we are:

Det är ju viktigt, precis som med alla hundar, att man börjar träna tidigt i valpåldern och bygger upp ett förtroende. Så vi koppeltränade några gånger per dag, samt tog långa promenader. Vi hade en äldre hund, en rottweiler också, så det gav ju lite extra hjälp i uppfostran. Men vi stimulerade mycket med kontaktträning, "kurra gömma" i skogen och så. Och som sagt, stimulans genom att få vara med om olika situationer. Efter att vi flyttade till landet har hon knappt haft koppel en enda gång. Vi tränade att gå utan koppel från tidig ålder, och lyckades dämpa jakt/spår väldigt bra, trots att hon är från en jaktuppfödare (För övrigt en väldigt bra uppfödare som jag verkligen rekommenderar, hon har stenkoll på hur hennes hundar fungerar och hur valparna är, och parar hundar med ägare utifrån detta, inte bara för att sälja).

Vet du on uppfödaren har en hemsida? Du skulle gärna kunna få länka den isf, jag gillar att kika runt lite bara och se vad som eventuellt skulle kunna bli aktuellt! 🙂


   
SvaraCitera

Acoptera hellre en hemlös hund där de kan rekommendera vilken hund som passar för dig.

http://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Acoptera hellre en hemlös hund där de kan rekommendera vilken hund som passar för dig.

Har redan kikat runt lite på alla såna ställen! Men tack ändå gör tipset! 🙂


   
SvaraCitera

Majagabriella:

Har redan kikat runt lite på alla såna ställen! Men tack ändå gör tipset! 🙂

sådana är bäst!


   
SvaraCitera

vad vill du ha för storlek på hunden? Hur litet kommer du bo? Bor du litet så rekommenderar jag en mindre ras.

Ska du köpa valp? I så fall så får du räkna med att inte kunna lämna den själv under första halvåret ungefär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att jag kommer bo litet, så en mindre/mellan ras är nog det som är aktuellt! Nej, jag har tänkt mig en omplacering som jag skrivit ovan! 🙂

Fingerprints:

vad vill du ha för storlek på hunden? Hur litet kommer du bo? Bor du litet så rekommenderar jag en mindre ras. Ska du köpa valp? I så fall så får du räkna med att inte kunna lämna den själv under första halvåret ungefär.


   
SvaraCitera

Historien:

Jag själv skulle ha valt en Border Collie.

Usch, så jävla hispiga hundar

isola:

Acoptera hellre en hemlös hund där de kan rekommendera vilken hund som passar för dig.

Är det så bra att skaffa en hund som kan ha en massa problem som första hund?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

r det så bra att skaffa en hund som kan ha en massa problem som första hund?

Alla hundar har inte en massa problem. Djur anpassar sig ju lättare än människor och många av de där hundarna, och katterna, är nog mer välanpassade än andra djur. Beror ju sedan också på varför de är där. Skulle t ex du bli allergisk skulle kanske Sture hamna på ett katthem och sedan hos en ny ägare.


   
SvaraCitera

isola:

Skulle t ex du bli allergisk skulle kanske Sture hamna på ett katthem och sedan hos en ny ägare.

Brukar man inte själv hitta en ny ägare om man blir allergisk?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Brukar man inte själv hitta en ny ägare om man blir allergisk?

Finns ju de som inte lyckas/bryr sig om att göra det. Djurhem brukar ju också vara bra på att låta en fylla i en massa frågeformulär, fråga ut en om ens livsstil och komma på hembesök, sådant som kan kanske inte gör som privatperson. Vissa kräver tom referenser, vilket är asbra.


   
SvaraCitera

isola:

Finns ju de som inte lyckas/bryr sig om att göra det. Djurhem brukar ju också vara bra på att låta en fylla i en massa frågeformulär, fråga ut en om ens livsstil och komma på hembesök, sådant som kan kanske inte gör som privatperson. Vissa kräver tom referenser, vilket är asbra.

Ah okej, trodde djurhem var så överbelastade att de inte hade möjlighet att ta in djur bara för att ägaren blivit allergisk. Fast hundar är väl inte riktigt lika illa med som katter heller iofs.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Ah okej, trodde djurhem var så överbelastade att de inte hade möjlighet att ta in djur bara för att ägaren blivit allergisk. Fast hundar är väl inte riktigt lika illa med som katter heller iofs.

Egentligen har de inte det, men de kan hjälpa till med omplaceringen ibland. Vissa är ju så måna om sig själva att de vill sparka ut djuret på en gång de fått allergibeskedet och då behöver ju djuret ett akut hem. Vet att när det uppdagats att Stella och en annan katt fanns på gruppboende för handikappade och hade orsakat en allergisk reaktion hos någon så åkte hon ut samma natt.
Är rätt svårt att förstå hur folk tänker ibland. Precis som med folk som tejpar igen en låda med kattungar och ställer ut i skogen. Wtf liksom.


   
SvaraCitera

rasist...


   
SvaraCitera