Aviseringar
Rensa alla

Tips på hur en tar sig iväg till skolan?


nanala
Ämnesstartare

Hej jag vet inte varför men jag har otroligt svårt att komma iväg till skolan. Det är processen att ta sig dit som är det svåra, när jag väl är där brukar det fungera helt okej att vara kvar men även det kan ibland vara lite motigt.
Jag måste göra något åt min frånvaro men jag förstår mig själv inte på varför det blir såhär. Jag vaknar i tid, gör allt i ordning och sen när jag väl ska gå ut genom dörren så är det som att det bara plötsligt inte går. Någon sorts mental spärr, allt känns plötsligt så meningslöst. Jag har alltid haft svårt för närvaron men jag har verkligen ingen anledning till att inte vilja vara där så jag vet inte varför.

Är det någon som har några tips på hur en kan tvinga sig själv eller underlätta saker för att komma dit?


   
Citera
Exner

Cykla är bra. Är man två krävs dock andra medel.


   
SvaraCitera

kanske kan du slå följe med någon på vägen/att någon som bor nära går förbi dig? det lägger ju ett krav på dig att du verkligen går iväg då men det kan ju funka. 
och/eller att du hela tiden tänker att du får gå hem så fort det känns jobbigt och tar en meter i taget.


   
SvaraCitera

hade en vän som ringde varje morgon för att slå följe. uppskattade det inte så mkt då dock pga världsrekord i dåligt morgonhumör


   
SvaraCitera
Kudhos

Gör det bara


   
SvaraCitera

jag har haft exakt samma problem under högstadiet och gymnasiet och det kräver mycket träning för att bli hyfsat bra på att trotsa sina känslor. för mig har det hjälpt att inte hänga upp mig så mycket på lektioner och moment som jag missat och därför slippa må ännu sämre p.g.a. det, och att försöka ta det i små steg. det har hänt många gånger att jag tagit mig så gott som hela vägen till skolan och sedan åkt hem igen på grund av ångest. bara det är också ett steg i rätt riktning, eftersom man aktivt försöker att ta kontroll över känslan. nu för tiden känner jag ganska mycket olust och ångest, men är kapabel att gå emot sådana känslor eftersom jag är medveten om att det är en ond spiral som skapar mer ångest.

det absolut bästa är att inte försöka motivera eller övertala sig själv till att göra något jobbigt, utan att bara göra det. gör det många gånger om så blir det mycket lättare med tiden. det är extremt svårt att försöka tänka bort och argumentera mot sina känslor, men känslorna behöver inte vara rätt för att det ska gå. man behöver bara bestämma sig och sen gör man.


   
SvaraCitera
3lis
 3lis

det är ju meningslöst så inte konstigt att det är svårt Skål


   
SvaraCitera