Aviseringar
Rensa alla

Tips på hur man måste träna ? STYRKETRÄNING


Ämnesstartare

Självklart är vanlig mat det bästa, inget snack om det. Jag vet mycket väl att det är viktigt att anpassa kosten efter sina behov. Men jag vet också, och tror att även du vet, att det heter kosttillskott av en anledning, och inte kostersättning. Meningen är ju att det ska komplettera den vanliga kosten, inte ersätta den.

Äter man rätt och allsidigt ska inte kosttillskott behövas. Har själv aldrig ätit några kosttillskott, har inte behövt. Men man kan inte säga att kosttillskott i allmänhet är negativt, utan som sagt, det ska fungera som ett komplement. Dock är ju risken att man blir beroende av tillskottet/-n väldigt stor, eller att man intar det på fel sätt (t.ex. överdoserar, dricker för lite). Tror att det var detta du syftade på.

Allt hänger ju på vad det är för typ av tillskott och vad syftet är. Vill du snabbt få ökad muskelmassa, så är tillskott nästan ett måste (om du inte är väldigt bra på att träna rätt & bra, äta rätt & bra, sova/återhämta sig bra vill säga). Ska man däremot utvecklas på längre sikt, så är det, precis som du säger, bättre att äta, dricka och återhämta sig rätt istället.

Säger inte att du har fel på något sätt, tvärtom, håller som sagt med dig om att det är bättre med bra kost från första början än att ta tillskott. Men, återigen, allt beror ju på vad man har för syfte och mål med sin träning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Här har du lite länkar till sidor som jag rekommenderar för träningen/kosten,

tack för länkarna brorsa [smile]
Om sömningen , ska börja ändra mina dumma rutiner idag, hoppas det ska fungera [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JPehrson:

Säger inte att du har fel på något sätt

Nej, jag säger inte heller att du har fel.
Det heter ju tillskott som sagt. ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Nej, jag säger inte heller att du har fel.
Det heter ju tillskott som sagt. ^^

Skönt att vi förstår varandra [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StoraHimlen:

hur ofta bör man träna för att få stora muskler liksom ???

+ proteinshakes
+ tunga vikter få set
+ fokusera på olika muskelgrupper
+ låt varje muskelgrupp återhämta sig i 48h


   
SvaraCitera

JPehrson:

.

Du snackar ju bara om grunderna och ordbajsar så att det ska se ut som att du kan jättemycket?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majkie2:

grunderna

Bättre att lära sig bra grunder i början än att gå vidare till med avancerade saker. [wink]
Vet ju du om någon. 🙂


   
SvaraCitera

Zittam:

Bättre att lära sig bra grunder i början än att gå vidare till med avancerade saker.

Visst, men jag stör mig på att han skriver en hel uppsats om varje sak fast han istället kunde sammanfatta det till en eller två meningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majkie2:

Du snackar ju bara om grunderna och ordbajsar så att det ska se ut som att du kan jättemycket?

majkie2:

Visst, men jag stör mig på att han skriver en hel uppsats om varje sak fast han istället kunde sammanfatta det till en eller två meningar.

Har aldrig påstått att jag kan jättemycket, men har lite koll på läget i alla fall. Ingen tvingar dig ju att läsa heller, eller hur? Dessutom var det ju inte för din skull jag skrev mina inlägg.


   
SvaraCitera

JPehrson:

.

Vill du ursäkta mig? Jag var/är på ganska dåligt humör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majkie2:

Vill du ursäkta mig? Jag var/är på ganska dåligt humör.

Du får ju självklart skriva och tycka vad du vill, tog inte illa vid mig. Bara bra att du kritiserar, det är ju då man lär sig. Bara roligt när någon säger emot en, tyder ju på att man har skrivit något som påverkar. Så tänker jag i alla fall [bigsmile]

Skrev rätt tyket tillbaks jag också, så det jämnar ju ut sig.

Hoppas det dåliga humöret försvinner snart, ha de!


   
SvaraCitera

Hur långa bör ens pass vara i början?

Hur många "muskler" ska man begräna sig till per pass?
Typ,
Överkropp.
Bröst-armar.
Armar.
Biceps.

Om man satsar på att köra få och tunga sets under ett pass, hur mycket bör man värma upp?
Ska man känna sig helt slut när man är klar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Hur långa bör ens pass vara i början?

Du vill satsa på få och tunga sets, vilket betyder att passen inte blir speciellt långa. Värm upp ca 10-15 minuter, jäkligt viktigt för att inte åka på några onödiga skador.

Jag tycker att det bästa är att köra armar, axlar, mage och rygg en dag, och nästa dag köra ben. Viktigt att du inte glömmer att träna bålen (magen & ryggen), eftersom det är där kroppsbalansen och -styrkan har sitt ursprung. En svag rygg i en i övrigt stark kropp är aldrig roligt.

Det bästa för din del är att köra dropsets, tror jag. Dropsets innebär att du kör på tyngsta möjliga vikt så många gånger du kan, därefter lättar du på vikterna, kör så många du orkar, lättar lite till osv.

Två tips; om du t.ex. lyfter en skivstång, ska du ALDRIG 'slänga' upp den mot dig. När man gör det belastas fel muskler och på fel sätt, vilket kan leda till skador. Kör hellre lite lättare och använd bara de muskler som ska belastas (i detta fall biceps).

Nummer två; Kör helst så sällan som möjligt i maskin, eftersom du inte får samma naturliga rörelsemönster i lederna som du får när du använder fria vikter. Klart, vissa övningar måste man ju köra i maskin, men kör helst så få som möjligt i maskin.

Självklart ska du vara helt slut när du är klar, det är ju då man känner att man har gjort ett gott dagsverke [wink]

Lycka till med din träning!


   
SvaraCitera

JPehrson:

Lycka till med din träning!

Tack så mycket. Jag skolkade igenom mesta gymnastiken i gymnasiet vilket jag ångrar idag men du kompenserade just för alla lektioner (nästan)! Är ju ganska solklart vad mitt nyårslöfte blir 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

träna typ 4dagar i veckan?? ät massa mat.. som kinamat[crazy]och drick vatten inte energidryck:)


   
SvaraCitera