Aviseringar
Rensa alla

Tips på ritplatta?


Ämnesstartare

Vill köpa en ritplatta som är billig och bra. Har tidigare inte haft någon och vet liksom inte vad jag ska leta efter.
Länkar please.
[y]


   
Citera
Ämnesstartare

En Bamboo kanske? Beror på hur avancerat du vill ha det


   
SvaraCitera

Vad ska du använda den till?

Wacom gör generellt de mer prisvärda och kvalitativa plattorna.

Bamboo-modellen är väl en av deras billigare, men om du kommer ha nån nytta av den beror nog lite på vad du vill åstadkomma. Den är ett riktigt gissel att ha om man t.ex vill blanda färger och göra snygga renderingar i Photoshop, Painter eller motsvarande. De är däremot helt ok till line art, skisser och möjligen vektorbaserad arbeten i t.ex Illustrator.

Skulle nog tipsa om att försöka få tag på en Intuosmodell. Om de är för dyra så försök få tag på en begagnad. Går ibland att få tag på billiga grejer. Den högre tryckkänsligheten är definitivt värt det om det är digitalt måleri du vill syssla med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har en Intuos 5 som jag inte ens använt än [sad]


   
SvaraCitera

Beror väl lite på vad du menar med "billig och bra"!??

Har ingen ritplatta själv men jag har polare som har köpt...

Wacom Intuos4 Medium

...eller lite billigare...

Wacom Bamboo Fun Pen & Touch Medium


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har som sagt aldrig haft en tidigare, vet liksom inte om jag kommer att fastna för det. Är mycket för papper och penna. Men vore najs att kunna rita i datorn också. Inte så kräsen men den får ju gärna hålla ett tag liksom.
Wacom Bamboo har jag kollat en del på.


   
SvaraCitera

Wacom... Bara, enbart!


   
SvaraCitera

Jag använder själv en XP-Pen Deco 02 ( 10"x5.63" Arbetsyta ) ritplatta och är ypperligt nöjd med den.

Jag använde tidigare en small XP-Pen Star G430S under kortare tid och jag kände att jag absolut hade fördel av de sex ytterligare knapparna för kortkommando som finns på Deco 02 .

Jag använder mest I photoshop CC, men har blivit så pass bra med det att jag knappt använder musen längre.

Måste tillägga att jag älskar den och att det har förbättrat hur jag jobbar med bilderna I photoshop.


   
SvaraCitera