Aviseringar
Rensa alla

tips på vandringskost


df rqp: nötter har redan lågt vatteninnehåll (=låg dödvikt) och skitbra näringsprofil. tycker värdig middag.

älskar din besatthet av nötter
problemet e att man bajsar ut dem om man äter hastigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

älskar din besatthet av nötter
problemet e att man bajsar ut dem om man äter hastigt

jag är inte besatt av nötter. alla andra är besatta av allting annat. >=(

jo men man får väl tugga ordentligt. man kan studera kor och hästar för att lära sig det.


   
SvaraCitera

df rqp: jag är inte besatt av nötter. alla andra är besatta av allting annat. >=(

du pratar om det oroväckande ofta o hur bra det e Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

du pratar om det oroväckande ofta o hur bra det e Galen

behöver uppmärksammas precis som andra förtryckande strukturer i samhälle

nötätandets renässans är i vardande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:
MIDDAG, FUCKERS
jaaa, låter mkt likt det vi åt senast, gött. får se vad för grönsaker kamrater har torkat först, men var finns påsarna o köpa?

Vanliga mataffärer! Jag hittade dem i en större ICA-butik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns ju knorrs färdiga påsar med spagetti och köttfärssås som man bara drar varmt vatten över och röra om ett par minuter. Får du för strax under en selma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt: jaaa, låter mkt likt det vi åt senast, gött. får se vad för grönsaker kamrater har torkat först, men var finns påsarna o köpa?

svefnpurka har köpt sojakött i strimlor och färs.


   
SvaraCitera
reben

havregrynsgröt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har köpt sojakött i strimlor och färs. tlaltecuhtli säger att jag har tillåtelse att köpa en liter kondenserad kokosmjölk om jag pallar pallra mig till ica maxi. vi försöker tänka ut den optimala nötfruktsblandningen. lämpligt förvaringskärl för smörblock fattas. ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:
svefnpurka har köpt sojakött i strimlor och färs.

svefnpurka:
jag har köpt sojakött i strimlor och färs. 

<3<3<3<3<3<3<3<3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det enda som behövs om man ska vandra är en musliblandning som man tycker om bara att koka och maten är biff. tortellini i knorrsoppor/liknande funkar också fin fint.


   
SvaraCitera

kikärtor på burk + spiskummin. bara mosa ärtorna, krydda med spiskummin. 
stek om möjligt. ät. 
= student falafel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

valnttr för 98 kr kilot. Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för det första, har du ett vettigt kök? typ, sprit-, gas-, eller multifuel. jag förmodar ja, men om inte så är alternativet främst mre med värmare, men det blir dyrt så det räcker och blir över. alternativt grejer som inte kräver tillagning, eller kan lagas över öppen eld utan gryta eller dylikt: nötter, rostade bönor, vita bönor på burk, choklad, osv.

annars, allt som börjar på snabb- eller pulver- går lätt att laga på språng. i bästa fall behöver du bara varmt vatten, som i fallet pulvermos, annars behöver det faktiskt kokas (som i fallet snabbmakaroner). det finns även mellanting såsom snabbris, som kan göras med endast varmt vatten i exempelvis en mattermos. kanske även funkar med snabbmakaroner.

sen så beror det mycket på din tillgång till vatten under resans gång, hur lång den är, och huruvida du kan proviantera längst vägen. årstid kan nog också spela in en hel del. har du gott om vatten längst vägen kan du ju med stor fördel köra på torkat, ex. under en neoluff nära civilisationen, eller en fjällpromenad. det är värre om du ska göra en neolufftur längst landsbygden med mycket jordbruk, ev. industrier och dylikt, som gör att man inte riktigt bör lita blint på vattnet. då kan det finnas en poäng i att ta med sig exempelvis konserver, som faktiskt innehåller vatten, då du ändå behöver dra på vatten och dylikt. har kompisar som gillar vita bönor i tomatsås, kostar typ fyra spänn per burk om du letar runt (tänk typ willys/lidls billighetskonserver). andra varianter finns.

annars kan jag komma med ett par handfasta förslag som tjänat mig väl.

pulvermos med sojafärs: koka sojafärs i torrvara i för mycket vatten några minuter (vissa sorter bör tillagas uppemot 10, undvik helst dem, men de flesta anger typ 10 min, så testa dig fram), tillsammans med rikligt med salt. rör ner pulvermos och ev. tillgängligt matfett. ät med ketchup om du har. blir rätt proteinrikt, och innehåller gott om kolhydrater.

snabbris med varma koppen: koka snabbris med lite för mycket vatten. när det är klart, rör ner innehållet ur valfri varma koppen eller motsvarande, mest som smaksättning. vissa funkar bättre än andra. funkar även med snabbmakaroner om så önskas.

sen, om du kollar på frystorkat du kan köpa i butik så finns det i princip tre varianter, egentligen två. dels har du militära och civila måltider, som i regel är hyfsat liknande i koncept, och kostar väldigt mycket. de militära (grönpåsar i sverige, mre i usa, osv) innehåller i regel dels en huvudrätt, dels lite tilltugg i form av kex eller dylikt, lite snabba kolhydrater, osv. tillsätt varmt (eller i fallet mre, kallt) vatten och vänta tills det är klart. de är ofta hyfsat goda, och väldigt enkla att tillaga, men omotiverat dyra för vad du får för pengarna. frystorkat, oavsett vad det angivna användningsområdet är, håller sig skitbra och väger nästan ingenting.

den andra sorten är den som du tillagar hemma, ex pulversåser och dylikt som du köper på ica. om du letar runt lite och testar olika sorter så kan du köpa de som du upplever som goda och matiga, och som fungerar tillsammans med bara vatten. många kräver mjölk och matfett, och i alla fall mjölk lär du inte ha tillgängligt (även om sojamjölk i teorin skulle kunna kokas på plats). men, en del varianter ska bara lagas tillsammans med vatten, och en del varianter blir helt okej även om du bara använder vatten. kolla på rätter med namn som antyder att de ska ätas till ris eller pasta, snarare än typ, bernaisesås, som bara är en mindre del av en mer avancerad måltid. rätt självförklarande. de kan ofta röras ner direkt i både pasta och ris, ibland gör de sig bra med pulvermos också. om du gör din research på förhand kan du blanda till egna mre-varianter hemma med både pulver och ris i bra proportioner, sen skriva upp hur mycket vatten det ska koka i (eller i förekommande sätt, hur mycket kokande vatten som ska tillsättas, om du lagar i en mattermos). frystorkat, även om det uttryckta användningsområdet från tillverkaren är att ätas på vandring/luff, håller sig förbannat bra under lång tid och under jobbiga omständigheter som temperaturskiftningar och dylikt (håll den torr, bara), väger nästan inget, och är förbannat lätt att improvisera vandringsmat med.

sen, mat som kan ätas direkt. här har massa bra förslag redan kommit, typ nötter och sånt, men underskatta inte värdet av skräpchoklad. typ ikeas nötchoklad, 5 kr för 100 gram, typ. eller snickers och liknande, ibland kan du hitta erbjudanden för att få dem relativt billigt. köp på dig mycket och varierat, skitbra som snabb moralhöjare.

om du är inne på att faktiskt torka själv så går det mesta att torka. tricket är att skära väldigt tunna skivor och sen torka det antingen i en dedikerad tork, eller på låg temperatur i ugnen med luckan öppen. en del grejer kan du även torka i rumstemperatur, men överlag är det väl ugn som gäller. bland de knepigare grejerna som kan torkas är väl ägg, men de flesta grönsaker och rotfrukter går väl bra. du kommer bevara majoriteten av näringen (en del vitaminer kommer sannolikt försvinna genom oxidation, c-vitamin i synnerhet), men hur det kommer bli smak- eller konsistensmässigt är mer hit and miss. en del grejer funkar skitbra, en del grejer inte fullt så bra.

sen, det är inte direkt raketforskning att packa för en promenad, men det blir svårare ju längre den är. och det blir mycket svårare om du inte kommer ha tillgång till vatten längst vägen. se till att räkna högt, och går du i en grupp så är det lättare att fördela utrustningen på ett sätt som gör att ni kan ha med fler förbrukningsvaror, så som mat (alla behöver ju inte ett eget kök, ex, och på den plats som ett kök tar får man lätt plats med 2-3 dagars mat, eller mer, om man är inne på nödransoneringsportioner).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

just det, extrasalta allting till gränsen till oätlighet, om det är så att du äter relativt lite. äter du normalmycket så behöver du bara översalta lite. det är viktigt när du rör dig mycket, i synnerhet om det är i varma miljöer. att bara dricka vatten hjälper inte, du kommer må skitjobbigt om du inte ersätter det salt du förlorar i snabbare takt än vanligt genom svettande och dylikt. elektrolytobalans är dumt om man förväntas anstränga sig under långa perioder. som att gå runt i skogen bakfull.


   
SvaraCitera