Forumet - tips på vandringskost

tips på vandringskost

5473 0 34

jag har köpt sojakött i strimlor och färs. tlaltecuhtli säger att jag har tillåtelse att köpa en liter kondenserad kokosmjölk om jag pallar pallra mig till ica maxi. vi försöker tänka ut den optimala nötfruktsblandningen. lämpligt förvaringskärl för smörblock fattas. ja.

Spana också in:

för det första, har du ett vettigt kök? typ, sprit-, gas-, eller multifuel. jag förmodar ja, men om inte så är alternativet främst mre med värmare, men det blir dyrt så det räcker och blir över. alternativt grejer som inte kräver tillagning, eller kan lagas över öppen eld utan gryta eller dylikt: nötter, rostade bönor, vita bönor på burk, choklad, osv.

annars, allt som börjar på snabb- eller pulver- går lätt att laga på språng. i bästa fall behöver du bara varmt vatten, som i fallet pulvermos, annars behöver det faktiskt kokas (som i fallet snabbmakaroner). det finns även mellanting såsom snabbris, som kan göras med endast varmt vatten i exempelvis en mattermos. kanske även funkar med snabbmakaroner.

sen så beror det mycket på din tillgång till vatten under resans gång, hur lång den är, och huruvida du kan proviantera längst vägen. årstid kan nog också spela in en hel del. har du gott om vatten längst vägen kan du ju med stor fördel köra på torkat, ex. under en neoluff nära civilisationen, eller en fjällpromenad. det är värre om du ska göra en neolufftur längst landsbygden med mycket jordbruk, ev. industrier och dylikt, som gör att man inte riktigt bör lita blint på vattnet. då kan det finnas en poäng i att ta med sig exempelvis konserver, som faktiskt innehåller vatten, då du ändå behöver dra på vatten och dylikt. har kompisar som gillar vita bönor i tomatsås, kostar typ fyra spänn per burk om du letar runt (tänk typ willys/lidls billighetskonserver). andra varianter finns.

annars kan jag komma med ett par handfasta förslag som tjänat mig väl.

pulvermos med sojafärs: koka sojafärs i torrvara i för mycket vatten några minuter (vissa sorter bör tillagas uppemot 10, undvik helst dem, men de flesta anger typ 10 min, så testa dig fram), tillsammans med rikligt med salt. rör ner pulvermos och ev. tillgängligt matfett. ät med ketchup om du har. blir rätt proteinrikt, och innehåller gott om kolhydrater.

snabbris med varma koppen: koka snabbris med lite för mycket vatten. när det är klart, rör ner innehållet ur valfri varma koppen eller motsvarande, mest som smaksättning. vissa funkar bättre än andra. funkar även med snabbmakaroner om så önskas.

sen, om du kollar på frystorkat du kan köpa i butik så finns det i princip tre varianter, egentligen två. dels har du militära och civila måltider, som i regel är hyfsat liknande i koncept, och kostar väldigt mycket. de militära (grönpåsar i sverige, mre i usa, osv) innehåller i regel dels en huvudrätt, dels lite tilltugg i form av kex eller dylikt, lite snabba kolhydrater, osv. tillsätt varmt (eller i fallet mre, kallt) vatten och vänta tills det är klart. de är ofta hyfsat goda, och väldigt enkla att tillaga, men omotiverat dyra för vad du får för pengarna. frystorkat, oavsett vad det angivna användningsområdet är, håller sig skitbra och väger nästan ingenting.

den andra sorten är den som du tillagar hemma, ex pulversåser och dylikt som du köper på ica. om du letar runt lite och testar olika sorter så kan du köpa de som du upplever som goda och matiga, och som fungerar tillsammans med bara vatten. många kräver mjölk och matfett, och i alla fall mjölk lär du inte ha tillgängligt (även om sojamjölk i teorin skulle kunna kokas på plats). men, en del varianter ska bara lagas tillsammans med vatten, och en del varianter blir helt okej även om du bara använder vatten. kolla på rätter med namn som antyder att de ska ätas till ris eller pasta, snarare än typ, bernaisesås, som bara är en mindre del av en mer avancerad måltid. rätt självförklarande. de kan ofta röras ner direkt i både pasta och ris, ibland gör de sig bra med pulvermos också. om du gör din research på förhand kan du blanda till egna mre-varianter hemma med både pulver och ris i bra proportioner, sen skriva upp hur mycket vatten det ska koka i (eller i förekommande sätt, hur mycket kokande vatten som ska tillsättas, om du lagar i en mattermos). frystorkat, även om det uttryckta användningsområdet från tillverkaren är att ätas på vandring/luff, håller sig förbannat bra under lång tid och under jobbiga omständigheter som temperaturskiftningar och dylikt (håll den torr, bara), väger nästan inget, och är förbannat lätt att improvisera vandringsmat med.

sen, mat som kan ätas direkt. här har massa bra förslag redan kommit, typ nötter och sånt, men underskatta inte värdet av skräpchoklad. typ ikeas nötchoklad, 5 kr för 100 gram, typ. eller snickers och liknande, ibland kan du hitta erbjudanden för att få dem relativt billigt. köp på dig mycket och varierat, skitbra som snabb moralhöjare.

om du är inne på att faktiskt torka själv så går det mesta att torka. tricket är att skära väldigt tunna skivor och sen torka det antingen i en dedikerad tork, eller på låg temperatur i ugnen med luckan öppen. en del grejer kan du även torka i rumstemperatur, men överlag är det väl ugn som gäller. bland de knepigare grejerna som kan torkas är väl ägg, men de flesta grönsaker och rotfrukter går väl bra. du kommer bevara majoriteten av näringen (en del vitaminer kommer sannolikt försvinna genom oxidation, c-vitamin i synnerhet), men hur det kommer bli smak- eller konsistensmässigt är mer hit and miss. en del grejer funkar skitbra, en del grejer inte fullt så bra.

sen, det är inte direkt raketforskning att packa för en promenad, men det blir svårare ju längre den är. och det blir mycket svårare om du inte kommer ha tillgång till vatten längst vägen. se till att räkna högt, och går du i en grupp så är det lättare att fördela utrustningen på ett sätt som gör att ni kan ha med fler förbrukningsvaror, så som mat (alla behöver ju inte ett eget kök, ex, och på den plats som ett kök tar får man lätt plats med 2-3 dagars mat, eller mer, om man är inne på nödransoneringsportioner).

just det, extrasalta allting till gränsen till oätlighet, om det är så att du äter relativt lite. äter du normalmycket så behöver du bara översalta lite. det är viktigt när du rör dig mycket, i synnerhet om det är i varma miljöer. att bara dricka vatten hjälper inte, du kommer må skitjobbigt om du inte ersätter det salt du förlorar i snabbare takt än vanligt genom svettande och dylikt. elektrolytobalans är dumt om man förväntas anstränga sig under långa perioder. som att gå runt i skogen bakfull.

Kommer skriva sådant som redan är nämnt samt egna erfarenheter från främst fjällvandring.

Är det en planerad resa med okänd tillgång till inhandlingsmöjligheter- förpacka varje måltid för sig färdigmåttat i plastpåsar med ev. tillagningsinstruktioner, ex. mängd vatten och utförningsordning. Överdriv portionerna, fysisk ansträngning med packning, väder och oväntade händelser påverkar hungern. Jag är liten till växten men kunde ibland äta typ 8 portioner till lunch om det fanns över. Färdiga portioner är lätta att packa ner och upp, och det är skönt att slippa rota ingredienser när man är dödstrött och grinig. Glöm inte salt, andra kryddor och stekfett.

Som snacks/snabb energi/ att äta på vägen: jägarsnus (nötter, torkad/-e frukt och bär, choklad) samt reservdextros för snabbsnabb energi om det behövs för den där sista asjobbiga vandringsbiten när du mest vill sätta dig ner och gråta.

Frukost: gröt, välling, knäckebröd, te, tubost (<- ta med mer än du tror).

Andra mattips: pulversoppa + adderad pasta (blåbärssoppa med pasta är helt ok, faktiskt), tortellini, sojamjöl går att blanda ner i rätt mycket för protein, torkad sojafärs. Finns pulvermjölk som behöver blandas en stund innan användning.

Pulverdesserter är bra stämnings- och moralhöjare, ex. kräm.