Aviseringar
Rensa alla

Tips som verkar passa mig ?


Ämnesstartare

tizian:

Bra ^^ Kan tänka mig att jag kommer gilla den då.

Det tror jag nog :]


   
SvaraCitera

EmperorNero:

En Komikers Uppväxt och Ett Ufo Gör Entre av Jonas Gardell?

Även trean, "Jenny" är läsvärd.


   
SvaraCitera

GreenNeon:

Gillar det som är baserade på verklighet och de lite sorliga. Nått tips ? Är 15 och läser rätt mkt så storlek är inget problem så.. :]

Bästa böckerna jag någonsinläst som är så sorgliga som det kan bli och verklighetsbarerade, båda handlar om första världskriget:

På västfronten intet nytt - Erich Maria Remarque

"Romanen beskriver första världskrigets fasor och vansinne utifrån en 19-årig soldats synvinkel. Den unge mannen skickas till västfronten tillsammans med sina klasskamrater. De är entusiastiska och segervissa. Även om den militära drillen är hård och förråande för psyket uppstår en nära kamratskap mellan soldaterna, men kamraterna stupar en efter en. Att dödandet och döendet är krigets vardagshändelser får i romanens gestaltning karaktären av en skarp anklagelse och ett avslöjande av förljugenheten i begrepp som "hjältedåd" och liknande."

Johnny got his gun - Dalton Trumbo

"Joe Bonham, a young soldier serving in World War I, awakes in a hospital bed after being hit by an artillery round. He gradually realizes that he has lost all of his mobility and his senses except for touch — he has lost his arms, legs, eyes, nose, ears, tongue, both jaws and all of his face — but that his mind functions perfectly, leaving him a prisoner in his own body. He tries to die by suffocating himself but he has been given a tracheotomy, which he cannot remove or control. He attempts to communicate with his doctors by banging his head on his pillow in Morse code. His wish is that he may be put in a glass tube and tour the country, to show people the true horrors of war. His wish to die is never granted, however, and it is implied that he will live the rest of his natural life in this condition.

As he drifts between reality and fantasy, he remembers his old life with his family and girlfriend, and reflects upon the myths and realities of war. He also forms a bond, of sorts, with a young nurse who senses his plight."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

As he drifts between reality and fantasy, he remembers his old life with his family and girlfriend, and reflects upon the myths and realities of war. He also forms a bond, of sorts, with a young nurse who senses his plight."

Tack, där har jag en bok att läsa på engelskan i skolan också :]


   
SvaraCitera

GreenNeon:

Tack, där har jag en bok att läsa på engelskan i skolan också :]

Den är ganska tjock och lite krånglig att förstå till en början då man itne riktigt förstår om det är dröm elelr verklighet. Men om man väl kämpat sig in i den så är den verkligen helt fantastisk och går ej att glömma.


   
SvaraCitera
Jeay_L

Nattens Barn - Traci Lords
Den långa vägen ut ur helvetet - Marilyn Manson


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

Den är ganska tjock och lite krånglig att förstå till en början då man itne riktigt förstår om det är dröm elelr verklighet. Men om man väl kämpat sig in i den så är den verkligen helt fantastisk och går ej att glömma.

Då är det nog värt att försöka :]


   
SvaraCitera

GreenNeon:

Då är det nog värt att försöka :]

självklart! 🙂


   
SvaraCitera

Åh, innan jag dör har jag läst och den är riktigt bra. Katarina von bredow har du väl läst antar jag, det är ju fjortisklassiker (på ett positivt sätt, de är jättebra!)

Och så finns det ju.. böcker av Marian Keyes eller Sophie Kinsella. Fast det beror ju på hur mycket du tycker om Chiclit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För bra för att dö - Christina Wahldén


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera