Aviseringar
Rensa alla

Tjäna MYCKET på LITE tid


Jate:

Kläder kan jag kapa på, men sprit finns det inte så mycket att minksa på eftersom jag aldrig druckit en av det droppe i mitt liv, haha [crazy]
Fast godis är ju en annan sak, de borde jag nog köpa mindre av.

Bra det. [smile]
De flesta gör av med en väldans massa pengar som de knappt märker av och då kan det vara svårt att minska på utgifterna.
En bra taktik är att bokföra allt. Då set du jättetydligt vad du lägger pengar på och således vad du kan spara in på.


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Toppuniversitet? Jag hade inte tänkt ansöka till Yale eller Harvard.

Precis.

ohYEA_:

Hahah, USAs universitet, pissiga? Jämför du med Sveriges eller..

Eh, ja, varför tror du att i princip hela USA är rörande överrens om att en universitetsutbildning är skit och inget värd om den inte är från ett topp 10-universitet? Ta valfritt svenskt universitet; det kommer att vara sämre än Harvard, Yale, MIT, etc., men betydligt bättre än det genomsnittliga amerikanska universitetet.

EDIT: jag kanske även bör inflika att amerikanska universitet överlag påminner starkt om vuxendagis, enligt personliga erfarenheter, och deras kurslitteratur är ungefär på den nivå man kan förvänta sig i en svensk gymnasieetta.

Nu väntar jag på den obligatoriska felinformerade "ololol du kan juh igneting!!!11"-kommentaren när förnekelsen sätter in.

ohYEA_:

Juste, det går att ansöka stipendier för utlandsstudier med, kolla upp det 🙂

Se dock upp med sajter som erbjuder sig att söka igenom en stor stipendiedatabas efter stipendier som passar dig. De är enligt min erfarenhet riktigt dåliga.

Jag utnyttjade en sådan sajt en gång, och fick en stor lista stipendier tillbaka. Bara två-tre hade någon som helst koppling till mig eller mina studier, och samtliga hade oanvändbara kontaktuppgifter. Ett stipendium hade t ex telefonnummret "JAPAN."

Till deras försvar ska dock sägas att de gav tillbaka vartenda öre när jag mailade och skällde på dem.


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Jämför du med Sveriges eller..

Bara för att Sverige har världens sämsta skolsystem eller...? [sad]


   
SvaraCitera

OM du nu ska lansera en site, så ta dig åtminstone tid att lära dig grundläggande SEO. Det kan hjälpa dig att få konverterande trafik, dvs. i ditt fall sån trafik som är ute efter att köpa bilder, från sökmotorerna (primärt Google). [smile]

I övrigt vet jag inte riktigt. Du kan ju alltid investera i Entropia Universe och hoppas tjäna pengar på så sätt, alternativt bli extremt bra på nätpoker.

Dessa är samtliga saker som tar tid och som är riskfyllda, på det viset att du aldrig kan vara säker på att du faktiskt går plus på det (åtminstone i början). Således skulle jag rekommendera att du fortsätter leta ett vanligt jobb istället. Men fyrtio-femtio papp är svårt för nån som är fjorton bast att tjäna ihop. Har du tillräcklig vilja är jag säker på att du kan lyckas dock, men det kräver nog en helvetisk massa arbete, speciellt med tanke på att det finns ett mycket begränsat utbud av luckrativa arbetstillfällen för nån i din ålder.

Jag önskar dig lycka till!


   
SvaraCitera

Myksa:

Bara för att Sverige har världens sämsta skolsystem eller...? [sad]

Image


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Nu väntar jag på den obligatoriska felinformerade "ololol du kan juh igneting!!!11"-kommentaren när förnekelsen sätter in.

Jag vet inget om kvaliteten i de där skolorna fast det är ju knappas det som spelar någon roll. Bara att du har gått på någon av dem har ju hög status...


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Nu väntar jag på den obligatoriska felinformerade "ololol du kan juh igneting!!!11"-kommentaren när förnekelsen sätter in.

Nej, verkligen inte. Jag tror bara inte att alla universitet i USA suger, även om det inte är topp :s

KID_IS_BACK:

enligt personliga erfarenheter

Speak!


   
SvaraCitera

Myksa:

Jag vet inget om kvaliteten i de där skolorna fast det är ju knappas det som spelar någon roll. Bara att du har gått på någon av dem har ju hög status...

Harvard, Yale, MIT m fl håller mycket hög kvalitet. Problemet är att medelnivån är låg.

ohYEA_:

Nej, verkligen inte. Jag tror bara inte att alla universitet i USA suger, även om det inte är topp :s

Naturligtvis gör inte alla det, men medelnivån är betydligt lägre än den är i Sverige. (Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att de har betydligt fler att hålla rätt på, men poängen kvarstår.)

ohYEA_:

Speak!

Jag pluggade en termin i Osaka, Japan, vid ett universitet särskilt inriktat på att ta emot och skicka iväg utbytesstudenter. En överväldigande majoritet av de andra studenterna var amerikaner. De flesta var dessutom där på stipendier, så det rörde sig definitivt inte om något bottenskrap.

Det var den dummaste jävla fårskock jag någonsin tvingats umgås med. Allihop låg på ungefär samma mognadsnivå som en svensk gymnasieetta, och nästan alla var seriöst trögfattade oavsett vilka kurser det gällde.

Min sociologiprofessor hade undervisat i 20 år eller så i USA, och hade med sig sin favoritbok till vår kurs. Han ansåg att det var den i särklass bästa text om sociologi han sett under sina år i USA. Döm om min förvåning när jag öppnar boken och ser att den är full av mycket stora färgglada bilder på varenda sida, "djupsinniga" analyser som en svensk byggelev hade presterat utan problem, "visste du att!"-liknande faktarutor precis överallt, vansinniga överförenklingar och ibland direkt förvanskade fakta.

Sedan kanske du minns den där hästtjejen du hade i din klass i mellanstadiet, hon som började gråta om hon bara tänkte tanken på att någon kan äta hästkött? Hon gick i min språkklass.

Tjejen som alltid skulle vara lärarens duktiga flicka i högstadiet, räcka upp handen konstant, vara buddy-buddy med läraren och ta upp allas tid med sitt korkade babbel, när hon i själva verket är dum som en stolpe och ofrånkomligen kommer att faila kursen? Hon gick också i min språkklass.

Så, jag kan inte tala direkt om amerikanska universitet från personlig erfarenhet, men av människorna som går där och studiematerialet de använder kan man göra vissa informerade gissningar.

En annan lustig anekdot jag har beträffar en släkting till mig som studerat sociologi vid HIS (Skövde.) Under hans tid där skulle man starta upp en mastersutbildning i sociologi, och vände sig till ett välrenomerat amerikanskt forskningsuniversitet. "Oh shit," sade de, "vi kan inte hjälpa er; ert kandidatprogram är redan mer avancerat än vår mastersutbildning."


   
SvaraCitera

det är rätt svårt att tjäna större mängd pengar utan att lägga ner mycket jobb på det (dvs tid, som man inte har om man förväntas gå i skola och upprätthålla ett socialt liv), alternativt är extraordinärt bra på något som man hittar ett sätt att exploatera utan att lägga ner mängder av jobb på det (näst intill omöjligt), eller redan har större mängd pengar att investera i andra personers vinnande idéer (vilket du inte heller har).

men, du kan syssla med import av diverse grejer som är billiga utomlands och ännu inte lanserats i sverige, beroende på vad du väljer att inrikta dig på så kan det vara möjligt för en överkomlig summa. eller så kan du tillverka saker som du kan sälja vidare för mer än vad det kostade dig, men satsa isåfall på något där det finns en uppenbar målgrupp och lite konkurrens. dvs, grundläggande saker.

antingen det eller prostitution.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

i likhet med resten av deras utbildningssystem, ökänt pissdåliga.

http://www.topuniversities.com/worlduniversityrankings/results/2006/top_200_univ...


   
SvaraCitera

XTYLE:

http://www.topuniversities.com/worlduniversityrankings/results/2006/top_200_univ...

För det första är den där listan mycket kontroversiell, för det andra handlar den huvudsakligen om de toppuniversitet jag pratade om (även om den har en rejäl amerikansk vinkling,) och för det tredje ger, som en Uppsalaprofessor uttryckte det, en död Nobelpristagare bättre position på den listan än tre levande forskare.

Även värt att nämna är, att många japanska universitet står med på listan. Japanska universitet, även de bästa, handlar om att komma in. När du väl kommit in spelar det ingen större roll vad du gör där; du kommer att få din examen oavsett. Att de placerar sig högt på listan säger en hel del om hur tillförlitlig den är med avseende på utbildningskvalitet.

Du kanske skulle testa att tänka efter lite själv istället för att vifta med den sortens listor som egentligen inte säger något?


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Naturligtvis gör inte alla det, men medelnivån är betydligt lägre än den är i Sverige. (Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att de har betydligt fler att hålla rätt på, men poängen kvarstår.)

Okej, och det är svårt att kolla medel på ett så stort land som USA, som har typ världens bästa och sämsta universitet..

KID_IS_BACK:

"vi kan inte hjälpa er; ert kandidatprogram är redan mer avancerat än vår mastersutbildning."

Hahah
Grejen är, det förvånar mig inte. Jag har själv vart i USA tre gånger, och det förvånar mig inte det minsta. So I see where you're going.

Men om jag tänkt plugga där, så ska det vara en seriös utbildning typ tandläkare eller barnläkare. Min syster pluggar själv till apotekare där (5-6 år) och jag har egentligen inte frågat henne om kvalitén men hon tycker att det är bra och själva utbildningen är kämpig i sig.. Det är Duquesne university i Pittsburgh.

Men det ska tydligen vara hög standard på sådana utbildningar i just USA..


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Men det ska tydligen vara hög standard på sådana utbildningar i just USA..

Se bara till att kolla upp noga i förväg hur ditt universitet står sig mot andra.


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Se bara till att kolla upp noga i förväg hur ditt universitet står sig mot andra.

Alltså.. Jag är inte ute efter värsta Harvard-utbildning, det skrämmer mig lite. Ska kolla upp just universiteten i Michigan, eller ja, i Detroit för det är där jag hade tänkt bo.
Ahwell..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XTYLE:

http://www.topuniversities.com/worlduniversityrankings/results/2006/top_200_univ...

för det första så länkar du till 2006 års lista när det finns en uppdaterad och längre lista för 2008...

sen så missar du ju helt KIDs poäng att det genomsnitsliga universitetet i norden är bättre än det genomsnittsliga i USA. Alla de som finns i top måste ju i princip ses som helt omöjliga för någon att komma in på för en normalbegåvad..

sen måste man ju beakta att det finns ca4200 (snabb googling) universitet och liknande i USA jämfört med 14 i sverige ( då räknas inte högskolor med.. men dom listat nog inte på dendär toppplistan) och efter att snabbt ha tittat lite i statisktiken så hittade jag kanske en tredje del av sveriges universitet bland de 400 hundra högst upp.. ingen risk att USA hade så hög procent..


   
SvaraCitera