Aviseringar
Rensa alla

Tjäna pengar??


Ämnesstartare

Hej jag är 12 år och jag behöver köpa en ny telefon. Den kostar typ 5900 och jag har bara 300 kr just nu... Snälla hjälp ❤️


   
Citera

Du kan ju börja med att spendera mindre pengar och att göra en deal med föräldrarna så att du får vecko/månadspeng för att hjälpa till med något regelbundet.


   
SvaraCitera

Varför behöver du en telefon för 5900? Med dina 300 spänn skaffar du lätt en användbar nokia som du kan ringa och messa med, alltså allt som behövs.


   
SvaraCitera

Deinosuchus:
Varför behöver du en telefon för 5900? Med dina 300 spänn skaffar du lätt en användbar nokia som du kan ringa och messa med, alltså allt som behövs.

Vadåda han kanske vill ha en smartphone istället för en knapptelefon? 😛


   
SvaraCitera

Förstår dock inte varför man vill ha det. I övrigt kan 300 spänn inte magiskt bli till 6 lax så den där telefonen är det bara att glömma för tilfället


   
SvaraCitera

Deinosuchus:
Varför behöver du en telefon för 5900? Med dina 300 spänn skaffar du lätt en användbar nokia som du kan ringa och messa med, alltså allt som behövs.

För dig kanske det enda som behövs är att kunna ringa och messa. Vissa använder telefonen till mer än det.. 


   
SvaraCitera

Även om du nu köper en telefon för 5900 så kommer du ju också behöva köpa ett abonnemang. Det kostar minst 100kr per månad beroende på vilket abonnemang.

Dessutom beror det på om du köpet en telefon direkt från en leverantör som låser sig till ett visst abonnemang, som kan göra det dyrare i längden. 

Att ha en telefon som tonåring är något dina föräldrar måste spendera pengar på. 


   
SvaraCitera

nicknick:
Även om du nu köper en telefon för 5900 så kommer du ju också behöva köpa ett abonnemang. Det kostar minst 100kr per månad beroende på vilket abonnemang.

Dessutom beror det på om du köpet en telefon direkt från en leverantör som låser sig till ett visst abonnemang, som kan göra det dyrare i längden. 

Att ha en telefon som tonåring är något dina föräldrar måste spendera pengar på. 

Men är inte abonnemang ett avtal? Det kostar väl inte 5 lax med telefonen och 299 med abonnemang sedan varje månad? 


   
SvaraCitera

vincebruh:

Men är inte abonnemang ett avtal? Det kostar väl inte 5 lax med telefonen och 299 med abonnemang sedan varje månad?

Ett abonnemang är en tjänst du köper av en leverantör som gör det möjligt för dig att ringa, SMS:a, MMS:a och surfa på internet. Ibland säljer leverantörer avtal där du betalar för en telefon samtidigt som du använder dig av deras tjänst. 

Till exempel på Telia så kan du köpa en iPhone 7, binda dig i 2 år och betala 539kr i månaden  med 10GB data per månad.
De erbjuder även att sälja telefonen utan abonnemang, då kostar det 4636kr direkt. Men då behöver du köpa till ett abonnemang själv för att kunna ringa, sms:a osv. 


   
SvaraCitera

nicknick: Att ha en telefon som tonåring är något dina föräldrar måste spendera pengar på.

Måste? Det är ett radikalt krav du har! Shockerad


   
SvaraCitera

123fendas:

Måste? Det är ett radikalt krav du har! Shockerad

Ja... Tror knappast en 12 åring har tillräckligt med inkomst för att ha råd med ett mobilabonnemang. 

TS kan annars också se upp hur familjeabonnemang fungerar och diskutera med sina föräldrar. Men som sagt, ändå föräldrarna som betalar då. 


   
SvaraCitera

nicknick:

Ja... Tror knappast en 12 åring har tillräckligt med inkomst för att ha råd med ett mobilabonnemang. 

TS kan annars också se upp hur familjeabonnemang fungerar och diskutera med sina föräldrar. Men som sagt, ändå föräldrarna som betalar då. 

Okej, jag antog att du menade att en förälder har krav att betala 5900 kronor för en telefon, men jag ser nu att jag har misförstått Tardig


   
SvaraCitera
Haien

nicknick: Ja... Tror knappast en 12 åring har tillräckligt med inkomst för att ha råd med ett mobilabonnemang

Wifog Zero


   
SvaraCitera

Varför behöver du köpa en telefon för 5900 kronor? Jag köpte min telefon för ungefär 2000 kronor för 5 år sedan och den fungerar fortfarande.


   
SvaraCitera

Haien:

Wifog Zero

Vimla och Hallon är också väldigt billiga. 

Hallon: Fria SMS & Samtal, 4 GB för 99kr/mån. Halva priset i de första 4 månader. 
Vimla: Fria SMS & Samtal, 2 GB för 100kr/mån. Halva priset i de första 3 månader. 

Hallon är Tele3s dotterbolag, och Vimla är Telenors dotterbolag. Men, jag skulle själv välja Vimla över Hallon då Telenor har bättre mobilnät än Tele3 enligt nån mätning jag läste nyligen. 

Ingen aning hur Wifog Zero fungerar eller vilket nät de använder sig av. Ser väldigt lovande ut ändå. 


   
SvaraCitera