Aviseringar
Rensa alla

Tjänar under 18200 - vad gör man då?


Ämnesstartare

Hejsan. Jag började extrajobba för ett tag sedan, och jag beräknar att jag kommer tjäna under 18200:- fram till december. Därför ser jag det som lite onödigt att betala skatt, för att sedan få dom juni 2010, eller ev. december. Jag vet inte.

Man slipper ju betala skatt om man tjänar under 18200:-
Men menas det då "att man får tillbaka de pengarna", så att man tekniskt sett inte behöver betala skatt? Man ger de bort en stund, och sen får man tillbaka dom.

Eller kan man bara göra så att man inte behöver betala skatt överhuvudtaget, för man faktiskt inte tjänar mer än 18200:-Och skita i det här "ge bort - för att sedan få tillbaka"?

Måste man skicka in en såndär skattelapp ändå, om man tjänar under 18200? Jag är helt borta. Jag ska ringa de imorn.

Men ja, jag orkar inte vänta, för jag är nyfiken.
Så jag postar en tråd här, och hör med er. Nå?[smile]


   
Citera

Du måste skriva i en blankett som du sedan ger till din arbetsgivare. Du bör dock se upp med hur mycket du tjänar och tänka på pensionen som du även måste skatta på.


   
SvaraCitera

ja du får tillbaka pengarna som du egentligen inte behövde betala i skatt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andante:

Du måste skriva i en blankett som du sedan ger till din arbetsgivare.

Okej. Men behöver jag skicka in något till skatteverket?


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Men menas det då "att man får tillbaka de pengarna", så att man tekniskt sett inte behöver betala skatt?

Ja, du får tillbaka dom, skatteåterbäring.
Annars kan du jämka så slipper du "lånat ut" pengarna å får dom direkt istället [y] fast ja, vet inte om man måste göra de innan man börjar arbeta eller om de går efter.

Kan ju läsa lite här, jag orkar inte [crazy]
​​Jämkning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

ja du får tillbaka pengarna som du egentligen inte behövde betala i skatt

Men bah. Så jag får inte behålla skattepengarna? 🙁
Utan typ den tusenlappen försvinner från min lön nu i augusti, men som jag får typ tillbaka nästa år?


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Okej. Men behöver jag skicka in något till skatteverket?

Mjä, blanketten hittar du på skatteverkets hemsida, och du behöver bara ge den till arbetsgivaren så ska han fixa det.


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Utan typ den tusenlappen försvinner från min lön nu i augusti, men som jag får typ tillbaka nästa år?

precis om du inte fade föreslår och jämkar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fade:

Annars kan du jämka så slipper du "lånat ut" pengarna å får dom direkt istället [y] fast ja, vet inte om man måste göra de innan man börjar arbeta eller om de går efter.

Ahh. Jag har läst litegrann på skatteverkets hemsida. Vilket system alltså! Först måste man jobba i en månad, för att få lönen månaden efter. Och sen måste man vänta på skatteåterbäringen i evigheter.

Men jag ska se vad det här, jämka innebär.


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Men jag ska se vad det här, jämka innebär.

Aaaah, de är as bra iaf, va som jag sa, du får alla pengar på en gång istället för att få dom lite innan nästa midsommar (om jag minns rätt) om du uppfyller deras villkor, jag gjorde de för förra sommaren å de va helt underbart [y] hoppas bara de inte är för sent o:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fade:

aaah, de är as bra iaf, va som jag sa, du får alla pengar på en gång istället för att få dom lite innan nästa midsommar (om jag minns rätt) om du uppfyller deras villkor

Jag fattar inte riktigt. Måste man betala skatt oavsett om man tjänar mer eller mindre än 18200? Hur snabbt fick du tillbaka dina skattepengar? Och jag hittar inte villkoren för jämkning :/


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Jag fattar inte riktigt. Måste man betala skatt oavsett om man tjänar mer eller mindre än 18200?

Nja, om du tjänar under 18200 och du inte jämkar så får du inte pengarna på en gång.
Då betalar du skatt på det du tjänar men du får tillbaka den skatten nästa midsommar.

jordgubbsflickan:

Hur snabbt fick du tillbaka dina skattepengar?

Om du jämkar så får du dom i lönen, annars får du dom nästa midsommar.

Fast ja, kom ihåg att deklarera rätt bara, de gjorde inte jag så jag fick mina pengar i augusti (nyss alltså) istället för att jag skulle fått dom vid midsommar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fade:

Om du jämkar så får du dom i lönen, annars får du dom nästa midsommar.

Ja, det är precis så jag vill ha det. Men enligt vad jag ser, så kan man bara jämka om man tjänar över 18200. Men så är det någon lapp jag skrev ut nyss som jag ska lämna in till arbetsgivaren. Jag vet inte om allt ordnar sig där, så jag ska höra med Skatteverket för säkerhets skull ändå. Om det är nåt jag måste skicka in till dom eller nåt.


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Men enligt vad jag ser, så kan man bara jämka om man tjänar över 18200

Tjänar man över de så måste man ju betala skatt så då gåre väll inte att jämka så vitt jag förstår de [surprised]

jordgubbsflickan:

Men så är det någon lapp jag skrev ut nyss som jag ska lämna in till arbetsgivaren. Jag vet inte om allt ordnar sig där

Jau bäst så, h*n vet nog hur du ska gå till väga annars [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack iaf [smile][y]


   
SvaraCitera