Aviseringar
Rensa alla

Tjej och bli lastbilschaufför?


Ämnesstartare

Hej, har funderat länge på att bli lastbilschaufför. Känner att jag valt helt fel utbildning på gymnasiet, har dock gått halva tiden nu till jul så kommer gå klart. Men funderar att gå en vuxenutbildning till lastbilschaufför. Men grejer är att jag är ganska så liten, jag 1,55 lång. Är jag typ för liten? Och tänkte fråga om någon själv är lastbilschaufför? Hur är det isåfall?


   
Citera

Anonym34:
Hej, har funderat länge på att bli lastbilschaufför. Känner att jag valt helt fel utbildning på gymnasiet, har dock gått halva tiden nu till jul så kommer gå klart. Men funderar att gå en vuxenutbildning till lastbilschaufför. Men grejer är att jag är ganska så liten, jag 1,55 lång. Är jag typ för liten? Och tänkte fråga om någon själv är lastbilschaufför? Hur är det isåfall?

Lite fel sida för att fråga det men vi har iaf en tjej här som jag har för mig kör lastbil. Jag ska pinga hit henne om det funkar.

Jag själv kör buss och är 1,69. Sätena brukar gå att höja och sänka. 

Berit


   
SvaraCitera

Nej du är inte för kort! Och det yrket behöver mer tjejer så kör på! Jag själv är snart chaffis Mycket glad


   
SvaraCitera

Gör det vissa värden att du  kan 


   
SvaraCitera

Längd kön va fan  följ din dröm gör inte som en  annan ge upp den 


   
SvaraCitera
Berit

Kul att du är sugen på att bli chaufför Glad Du är absolut inte för liten, det finns mycket hjälpmedel och mycket handlar om teknik och beroende på vad du kör behövs olika styrkor. Jag kör distrubiton, men kör oftast inte turen med mycket lyft eftersom jag inte orkar det, trots att jag blivit mycket starkare sen jag började köra. Är det så att någon av mjölkvagnarna är för tung så har kunderna inga problem att hjälpa till för annars blir de utan grejer Blink Skitkul jobb o roligt att träffa andra chaufförer. Ibland händer det att man träffar nån idiot som inte tycker att tjejer kan köra. Tex. träffade en gubbe när jag skulle lossa på en butik. "Är du ovan o backa eller?" "Nej jag backar en trailer i högersväng utan kamera och din behöver inte ens C-kort på din 'lastbil"
En del lastbilar kan ha högre säten även om man sänker de till botten men brukar ändå inte va något problem att nå pedalerna. Skulle det vara så att du får en egen lastbil och känner att det behövs så finns det sänkningsatser att köpa.
Du får gärna fråga nå mer om du undrar Glad


   
SvaraCitera

Ouff nää kör på! Sett tjejer som är är väldigt små som kör lastbil. 


   
SvaraCitera

Lycka till i ditt val som lastbilschaufför. Att du är tjej tror jag garanterat inte är något hinder. Det enda du kanske bör ha i beaktan är att yrket som sådant är ett av de farligaste yrkena... 

Att tänka på
Det här yrket är, enligt statistiska uppgifter för 2017, framtagna av Arbetsmiljöverket, hör i Sverige till ett av de "farligaste yrken" med flest antal omkomna i arbetsplatsolyckor.

https://www.framtid.se/yrke/lastbilschauffor-lastbilsforare

Källa: Arbetsmiljöverket


   
SvaraCitera

Om det är det du vill, så KÖR PÅÅ! literally


   
SvaraCitera

Inget framtidsyrke. 


   
SvaraCitera
Berit

Tickstart:
Inget framtidsyrke. 

Hur tänker du? 


   
SvaraCitera

Berit:

Hur tänker du? 

Iochmed automation, självkörande fordon etc. Men sure, det kanske inte kommer inom vår livstid. Är också lastbilschaufför och fyfan jag tänker då inte fortsätta arbeta som det, inshallah :'( Det är rätt skoj ibland och jag är bra på det men... Har andra planer i livet 


   
SvaraCitera

paranoid :
Lycka till i ditt val som lastbilschaufför. Att du är tjej tror jag garanterat inte är något hinder. Det enda du kanske bör ha i beaktan är att yrket som sådant är ett av de farligaste yrkena... 

Att tänka på
Det här yrket är, enligt statistiska uppgifter för 2017, framtagna av Arbetsmiljöverket, hör i Sverige till ett av de "farligaste yrken" med flest antal omkomna i arbetsplatsolyckor.

https://www.framtid.se/yrke/lastbilschauffor-lastbilsforare

Källa: Arbetsmiljöverket

Hehe ja jag jobbar på listan om man googlar "dangerous jobs". Hört talas om två olyckor som inneburit krossade tummar på ställen jag jobbat på/kring i närtid, det verkar vara en klassiker. Nog skadar man sig regelbundet med oftast är det inget allvarligt och bara pga ens egen klantighet. Men det är väl så olyckor sker, hm. Blev nästan knocked out cold häromveckan när jag krossade en kemikalietunna så den sprängdes rätt i ansiktet på mig :'D Som tur var var den tom och trycket slungade inte något vasst emot mig. I fredags blev min kollega blev träffad av en bit glas som fastnade i halsen på honom när han jobbade :$ Men nu cherrypickar jag. Hursomhelst.

Bli något annat, är min rekommendation. Men det är lättare sagt än gjort, annars hade jag ju levt som jag lärt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berit:
Kul att du är sugen på att bli chaufför Glad Du är absolut inte för liten, det finns mycket hjälpmedel och mycket handlar om teknik och beroende på vad du kör behövs olika styrkor. Jag kör distrubiton, men kör oftast inte turen med mycket lyft eftersom jag inte orkar det, trots att jag blivit mycket starkare sen jag började köra. Är det så att någon av mjölkvagnarna är för tung så har kunderna inga problem att hjälpa till för annars blir de utan grejer Blink Skitkul jobb o roligt att träffa andra chaufförer. Ibland händer det att man träffar nån idiot som inte tycker att tjejer kan köra. Tex. träffade en gubbe när jag skulle lossa på en butik. "Är du ovan o backa eller?" "Nej jag backar en trailer i högersväng utan kamera och din behöver inte ens C-kort på din 'lastbil"
En del lastbilar kan ha högre säten även om man sänker de till botten men brukar ändå inte va något problem att nå pedalerna. Skulle det vara så att du får en egen lastbil och känner att det behövs så finns det sänkningsatser att köpa.
Du får gärna fråga nå mer om du undrar Glad

Tack så mycket för ditt svar, känns mycket bättre. Jag hoppas att jag kommer att komma in på vuxenutbildningen, tror det kan va svårare när man har en gymnasieutbildning, men känns väldigt dumt att hoppa av nu. Och som någon skrev innan att det inte är ett framtidsyrke och att jag borde välja något annat. För mig så tycker jag lastbils yrket verkar bra för mig själv, att få sitta och köra helt själv. Jag har ganska svårt med det sociala och kommer säkert tycka att det är skönt att få köra i min ensamhet. Men jag är medveten om att man pratar med kunder osv men de är inga problem. Att sitta på kontor eller liknade är inget för mig :). 


   
SvaraCitera
Berit

Anonym34:

Tack så mycket för ditt svar, känns mycket bättre. Jag hoppas att jag kommer att komma in på vuxenutbildningen, tror det kan va svårare när man har en gymnasieutbildning, men känns väldigt dumt att hoppa av nu. Och som någon skrev innan att det inte är ett framtidsyrke och att jag borde välja något annat. För mig så tycker jag lastbils yrket verkar bra för mig själv, att få sitta och köra helt själv. Jag har ganska svårt med det sociala och kommer säkert tycka att det är skönt att få köra i min ensamhet. Men jag är medveten om att man pratar med kunder osv men de är inga problem. Att sitta på kontor eller liknade är inget för mig :). 

Jag håller inte med om att det inte är ett framtidsyrke. Kommer dröja väldigt lång tid innan de blir sjölvkörande o behövs mer o mer transporter fast det är svårt att hitta chaufförer. Visst du lär inte kunna hålla på med det fram till pension men det är kul så länge det varar!


   
SvaraCitera