Aviseringar
Rensa alla

tjenis. Hur kommer det sig..?


Ämnesstartare

Lundi:

Hur kommer det sig att vi pratar med olika dialekter?

Det beror på att vi växer upp på olika platser och tar till oss hur andra människor i vår omgivning talar. Främst formas vår dialekt utav vår uppväxt. Var vi är uppväxta spelar en stor roll, men din dialekt kan komma att ändra sig senare i livet också. Olika dialekter beror på geografiska skillnader. Om två städer ligger långt ifrån varandra har dem inte allt för mycket kontakt med varandra och de utvecklar egna dialekter och till och med egna ord ibland. Isolerade platser kan utveckla en mycket svår dialekt för utomstående att förstå, trots att de talar samma språk.

smisk:

allt utom stockholmskan är fel.

lockbete:

bönder har inte en lika bra skolutbildning. De e därför de pratar konstigt

Kablash__:

När folk flyttade från stockholm för att bosätta andra städer så snubblade dom och slog i huvvet.

Om ni är stockholmare vill jag bara påpeka att de flesta som bor på andra platser än i huvudstaden gör narr av stockholmskan. Det är en lustig dialekt. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äppelkaka:

Ehh, är du säker på att du är i Stockholm och inte typ Spanien? Ofta vi läspar.

ne,beror mest på piercingen möjligen[zzz]
men ändå,ni pratar förbannat irriterande i sthlm,så jävla skönt att att höra en göteborgare på telefonen[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundi:

eller inte [bigsmile]!

Ehh jo. "Eta reker" liksom, det säger allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

men ändå,ni pratar förbannat irriterande i sthlm,så jävla skönt att att höra en göteborgare på telefonen

flytta dit då [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

flytta dit då

men gud vad stockholmare tar åt sig,kinkiga mansgrisar.[rolleyes]nej,jag ska troligen studera i 5 år


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

men gud vad stockholmare tar åt sig,kinkiga mansgrisar.nej,jag ska troligen studera i 5 år

kan man väl göra gbg oxå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

kan man väl göra gbg oxå?

dom har inte den inriktingen på ingenjör jag vill ha på chalmers


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Det är en lustig dialekt.

Stockholmskan är ingen dialekt, det är en samlingsnamn för flera dialekter, ekensnack, östermalmsvenska, rinkebysvenska osv...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

dom har inte den inriktingen på ingenjör jag vill ha på chalmers

okej, aja, om två år kommer du älska sthlmska [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

Stockholmskan är ingen dialekt, det är en samlingsnamn för flera dialekter, ekensnack, östermalmsvenska, rinkebysvenska osv...

Okej. Rättelse: Stockholmskan och alla dialekter den innefattar är lustiga. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antagligen därför att olika delar av landet har påverkats olika mycket av andra, närliggande språk, samt att många landsdelar inte alltid har varit svenska.


   
SvaraCitera

Malachi:

Om ni är stockholmare vill jag bara påpeka att de flesta som bor på andra platser än i huvudstaden gör narr av stockholmskan. Det är en lustig dialekt.

tror ni inte vi garvar åt eran dialekt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lockbete:

tror ni inte vi garvar åt eran dialekt?

Jo, de flesta finner nog sin egen dialekt som den mest naturliga. Jag har inte påstått annat, ville bara göra er uppmärksamma på att inte alla anser att stockholmskan är den enda rätta och bästa dialekten. Har ni ingen humor eller självironi? Vad tar ni så stort anstöt för?


   
SvaraCitera

Malachi:

Jo, de flesta finner nog sin egen dialekt som den mest naturliga

och stockholmskan ÄR den naturliga[y]

Malachi:

Har ni ingen humor eller självironi? Vad tar ni så stort anstöt för?

jooo, viii är då hufvud staaaden hurdu du lille gosse. Oss ska man inte göra sig lustig öfver. * väldigt mycket stockholmska*
XD nä, jag brukar skämta om stockholmskan och typ liding ö sthlmska, östermalmska lixxxxåååm [smile]
tar inte illa upp 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lockbete:

och stockholmskan ÄR den naturliga

Den är antagligen naturligast att tala för dig. För alla med en annan dialekt låter det däremot annorlunda (och möjligtvis lite lustigt [bigsmile]).

lockbete:

tar inte illa upp 😛

Goodie. [y]


   
SvaraCitera