Aviseringar
Rensa alla

TKR SYND OM MIN GITARR


Ämnesstartare

JAG ÄR JÄTTEDÅLIG PÅ ATT SPELA SÅ DEN TVINGAS LÅTA JÄTTEFULT STACKARN HUR SKA JAG LÄRA MIG ATT SPELA FINT??? KAN TA ACKORD OCH SÅ MEN TROR 4 REALZ ATT JAG HAR PROBLEM MED EH HÖGER HANDEN BAM BAM BAM LÅTER DET, SOM EN JÄRNHAMMARE. HUR FÅR JAG DET ATT LÅTA FINARE??


   
Citera
Ämnesetiketter

Spela lite mjukare kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:
Spela lite mjukare kanske

FÅR INTE MED MIG ALLA STRÄNGAR DÅ OCH KOMMER AV MIG I RYTMEN 🙁


   
SvaraCitera

Träna träna träna 


   
SvaraCitera

Men försök att hålla fingrarna rätt. Kör du nylonsträngat? 


   
SvaraCitera

orka göra annat än ackord


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:
Men försök att hålla fingrarna rätt. Kör du nylonsträngat? 

lol fingrarna på vänster hand är rätt det är ju rätt toner som kommer ut typ men är min högerhnd som är problemet 

BAM BAM BAM SOM SAGT


   
SvaraCitera

du får tänka dels rytmiskt, dels dynamiskt. typ. men ha fokus på dynamiken, lyssna in dig på albumversionen och försök följa dynamiken i den.


   
SvaraCitera

elverpigen:

lol fingrarna på vänster hand är rätt det är ju rätt toner som kommer ut typ men är min högerhnd som är problemet 

BAM BAM BAM SOM SAGT

Ja men högerhanden måste också ha fingrarna rätt. Annars är fet bara jobbigt om man bara slår med tummen. Jag brukade ha tummen mot pek eller långfinger och slå när jag spelade gitarr. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Ja men högerhanden måste också ha fingrarna rätt. Annars är fet bara jobbigt om man bara slår med tummen. Jag brukade ha tummen mot pek eller långfinger och slå när jag spelade gitarr. 

slår med baksidan av typ långfingernageln


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:
du får tänka dels rytmiskt, dels dynamiskt. typ. men ha fokus på dynamiken, lyssna in dig på albumversionen och försök följa dynamiken i den.

jag vet juinte hur man plockar? hur görman. spelar annars rätt i takten osvmen ah. antar att det är massa teknik och att jag inte kan ta in dom där tio åren mina bekanta spelat gitarr, på tre veckor/månader så ah.uhu. är så sugen på resultat fort.


   
SvaraCitera

elverpigen:

slår med baksidan av typ långfingernageln

Fortsätt träna 


   
SvaraCitera

elverpigen:

jag vet juinte hur man plockar? hur görman. spelar annars rätt i takten osvmen ah. antar att det är massa teknik och att jag inte kan ta in dom där tio åren mina bekanta spelat gitarr, på tre veckor/månader så ah.uhu. är så sugen på resultat fort.

menade för strummingen, dels kontrollerar du ju vinkel på anslag, dels styrka, dels vilka strängar du slår på, och så vidare. tänk typ i fjärdedelar, beroende på genre och arrangemang så markerar man vanligen ettan och trean eller tvåan och fyran, lyssna in dig bara.


   
SvaraCitera

 Stackars gura. Stackars grannar.


   
SvaraCitera

ja, det är irriterande med monotont anslag. få bort det genast! bästa sättet är att lyssna in dig på annan musik tycker jag. det är ganska vanligt att nybörjare har ett repetativt anslag. Som leijonsparf sa också, man måste inte spela på alla åttondelar eller fjärdedelar.


   
SvaraCitera