Aviseringar
Rensa alla

tog sig in och kollade mina betyg utan tillåtelse


Ämnesstartare

hej! jag är en tjej som går sista terminen i högstadiet. på min skola har vi ett system som kallas schoolsoft, det är en sida där all information som har med skolan att göra står, så som betyg, nyheter, matsedel, kommande läxor och prov osv.
varje elev och målsman har en egen sida med ett eget lösenord.

i början av åttan, alltså cirka ett och ett halv år sedan så skulle jag logga in på sidan från mobilen och då stog en tjej över mig och glodde ner i min telefon och såg mitt lösenord, hon sa även det till mig, då bytte inte jag lösenord eftersom jag haft det sedan 6an och skulle antagligen glömma mitt nya om jag bytte, och eftersom jag och den tjejen aldrig haft några problem med varandra så trodde jag häller inte att hon skulle bry sig

men nu för mindre än en vecka sedan när jag skulle logga in så gick det inte, jag testade flera flera gånger och efter ett tag så kom jag på att hon kan mitt lösenord och det senaste halv året har hon och hennes två kompisar haft något emot mig och mina kompisar, de har tillexempel slängt min kompis uggs i en papperskorg och sådanna saker, så fort de ser oss så är det en bitchblick man möter.

jag gick direkt till rektorn och blev väldigt arg eftersom de faktiskt kan se välsigt privata saker så som mina betyg och resultat på prov osv.

rektorn har nu pratat med de men ingenting verkar hända men jag vill verkligen inte att de kommer undan med det här, dels för att det är välsigt allvarligt och även för att vi ignoerat allt det andra de gjort eftersom vi vet att vi ligger snäppet över de och de försöker trycka ner oss med sina blickar.

jag undrar om någon varit med om något liknande eller om någon kanske har en anning om vad de kan få för "straff" för detta, vad händer om jag polisanmäler? är det så allvarligt så att polisen faktiskt skulle ta tag i det ordentligt?


   
Citera

Jag kan väl också se dina betyg om jag vill?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Jag kan väl också se dina betyg om jag vill?

ingen aning, jag vet inte hur sånt här funkar, darför jag undrar


   
SvaraCitera

Betyg är offentliga handlingar som alla kan ta del av om de vill - dock får man inte hålla på och joxa med någons lösenord osv, så det är la det enda du kan anmärka på, i sådana fall.


   
SvaraCitera

filmfreak123:

ingen aning, jag vet inte hur sånt här funkar, darför jag undrar

Jo det är ju en offentlig handling, men beteendet var svinigt.


   
SvaraCitera

filmfreak123:

uggs

Nu känner jag mig gammal - vad är det?

filmfreak123:

jag undrar om någon varit med om något liknande eller om någon kanske har en anning om vad de kan få för "straff" för detta, vad händer om jag polisanmäler? är det så allvarligt så att polisen faktiskt skulle ta tag i det ordentligt?

Brottsrubriceringen är dataintrång, och behäftad med böter eller fängelse i upp till två år. Eftersom förövaren i det här fallet var under 15 när brottet begicks finns det dock inte mycket som kan göras.

filmfreak123:

då bytte inte jag lösenord eftersom jag haft det sedan 6an och skulle antagligen glömma mitt nya om jag bytte

Hoppas du lärde dig en läxa nu; byt alltid lösenord om du ens misstänker att någon kan ditt gamla.


   
SvaraCitera

Lär dig av ditt misstag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för alla svar!


   
SvaraCitera