Aviseringar
Rensa alla

Tolka manlig lärare


Ämnesstartare

Manlig lärare 50-60. Kvinnlig elev 18-19. Manliga läraren brukar ej ta på elever vanligtvis(endast mkt sällan, vissa lärare är ju sådär att de ska klappa en på axeln typ), men tar 2-3 ggr på elevens arm under en tidsperiod på ca 15 min. Senare under samtalet tar kvinnliga eleven på mannens axel, manliga läraren kramar om eleven. Utan vidare, förutom handen på axeln. Kvinnliga eleven besvarar kramen. Detta när den kvinnliga eleven skall gå därifrån.

De var ensamma när detta skedde. Läraren har även en annan gång lagt en kommentar i stil med:"jag ska ta en sväng på stan, det kanske du också ska?"

Hur hade du som tjej tolkat detta ovanstående?

Du har f.ö. en relativ bra relation med läraren ifråga, samma intressen, han hjälper dig en del, pratar lätt med varandra osv.

Och varför hade du som lärare gjort så?

Vem skulle du säga tog första initiativet till kramen? kanske kände han sig "tvungen" då hon la handen på hans axel?


   
Citera
Ämnesstartare

Ingen som vill/kan hjälpa mig? Känner mig otroligt förvirrad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Har svårt att svara på detta då jag ej såg kroppsspråk etc och ej känner någon av berörda parter.

Gissningsvis då?


   
SvaraCitera

dyrasakerr:

Gissningsvis då?

Spontant så brukar jag inte ta för givet att lärare har hebefila tendenser, så skulle nog ta det som att han bara tyckte myket om eleven, om hans beteende inte på något vis var obehagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Spontant så brukar jag inte ta för givet att lärare har hebefila tendenser, så skulle nog ta det som att han bara tyckte myket om eleven, om hans beteende inte på något vis var obehagligt.

Det var inte obehagligt, då jag själv tycker mycket om honom. En liknande kram har även skett en gång tidigare vid ett annat tillfälle,ensamma, lägger man sedan till kommentarer, otroligt mkt beröm, stora leende..jag vet inte. Kanske jag som övertolkar?


   
SvaraCitera

dyrasakerr:

Kanske jag som övertolkar?

Som sagt vet jag inte, det är svårt för mig som utomstående att veta. Huvudsaken är hur du tolkar det skulle jag säga, tycker du inte att det är obehagligt kanske det inte spelar någon roll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Som sagt vet jag inte, det är svårt för mig som utomstående att veta. Huvudsaken är hur du tolkar det skulle jag säga, tycker du inte att det är obehagligt kanske det inte spelar någon roll?

Givetvis kan ingen utom han veta helt säkert. Spelar roll i den mån att jag vill veta "var vi står" så att säga, typ om det eventuellt, kanske finns intresse och vad jag borde göra för att han ska förstå att det är ömsesidigt, att besvara kramen är ju inte riktigt prov på det.

Hur skulle han f.ö. tolka att jag la handen på hans axel till att börja med? vilket ju fick honom att krama mig. Hur skulle du, om du vore honom, tolka om en tjej gjorde så?


   
SvaraCitera

Behöver ju förstås inte betyda någonting, iaf inget som förstör lärar-elevrelationen, om nu inte du förlåt jag menar den kvinnliga upplever obehag och så verkar det ju inte vara.


   
SvaraCitera

NU BLIR DET LIGGA HEHEHEHH


   
SvaraCitera

han vill trycka dig i prutten [censur][censur][censur]


   
SvaraCitera

dyrasakerr:

Hur skulle du, om du vore honom, tolka om en tjej gjorde så?

skulle nog ej ta det som en invit iaf


   
SvaraCitera

Snuskgubbe [sad][sad][sad]
Hur är din relation med din pappa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

skulle nog ej ta det som en invit iaf

Ok. Men du skulle inte heller krama tjejen i fråga om hon gjorde så? Såvida du inte tolkade det som en invit?

isola:

Snuskgubbe

Du skulle alltså se det som "mer" än att han bara är vänlig? Ser att du är den första tjej som svarat, hur skulle du reagerat om detta hände dig då? gymnasiet.


   
SvaraCitera

dyrasakerr:

Du skulle alltså se det som "mer" än att han bara är vänlig? Ser att du är den första tjej som svarat, hur skulle du reagerat om detta hände dig då? gymnasiet.

Kramar vid avslutning, om man är alldeles förkrossad osv ser jag som okej, men annars ser jag det som lite olämpligt. Skulle väl värja mig och kanske påminna om att jag är gammal nog att vara hans barn och att lärare kan förlora sitt jobb vid sådant beteende. Samt se det fel eftersom jag är i en beroendeposition gentemot honom. Fast det kan ju vara så att han får faderskänslor för dig och tycker synd om dig av någon anledning.


   
SvaraCitera

Isotop:

an vill trycka dig i prutten

[love]

isola:

Hur är din relation med din pappa?

clichéwannabepsykologen #1


   
SvaraCitera