Aviseringar
Rensa alla

torr, finnig och röd hy


Ämnesstartare

hej,
jag har haft jättefinnig hy i snart två år (om jag inte missminner mig helt fel). främst så ligger finnarna i pannan - jag har inte lugg som irriterar -, men har även på hakan, lite på kinderna, bröstet, axlarna och det har börjat på ryggen.
min mamma hade också problem med det här som yngre så det går ju i generna.
jag har testat hur många olika medel som helst men alla medel ger ju oväntade effekter.
nu har jag testat basiron sen slutet av januari (tror jag) och det funkade ju verkligen jättebra!
men nu har jag börjat fått extremt med torrfläckar och finnarna har kommit tillbaka. torrfläckarna sitter främst runt munnen men har börjat sprida sig över till pannan osv. hyn är välidgt känslig så det svider runt om ögonen.
jag använder foundation dagligen (super stay - 24 h) men det är bara för att jag har en sån röd hy. jag vill sluta använda foundation för att se ifall rodnaden släpper men jag vill ändå inte göra det eftersom det ser så fult ut.
som jag skrev nånstans där uppe, finnarna börjar komma TILLBAKA, kan ni råda med något bra tips för finnar som inte ger så starka effekter?
tacksam för svar!

är medveten om vad basironen kan ge för slags bieffekter då det även stod att man kunde få så här, men förklarar allt uförligt på en och samma gång så det blir mindre frågor, mer prat.


   
Citera
Ämnesetiketter

Hmmm, kolla med någon läkare om du kan få medicin utskrivet. Om jag inte är helt borta i huvudet så är väl acne ett virus som kan botas med läkemedel. En bekant tog tabletter och blev av med sin acne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajskorv:

Hmmm, kolla med någon läkare om du kan få medicin utskrivet. Om jag inte är helt borta i huvudet så är väl acne ett virus som kan botas med läkemedel. En bekant tog tabletter och blev av med sin acne.

jag har pratat med min mamma om det men hon hävdade att man behövde mer finnar för att få medicin. min kompis brorsa fick mediciner av sina finnar/acne men han hade bra mycket mer än mig. och han fick massa ärr av finnarna, vilket jag är rädd för att få. min mamma har ärr (hon fick inte mediciner för den delen), och jag fruktar tanken lite att få det utifall att jag låter det här problemet bara vara och inte be att få det uppkollat.
sen försvinner det väl med tiden för ingen fullvuxen har väl finnar vad jag vet?
men inte roligt att ha en så pass mycket finnig tonåren när jag inte känner någon i min ålder som har så mycket finnar som mig.


   
SvaraCitera

idakrlsn:

men inte roligt att ha en så pass mycket finnig tonåren när jag inte känner någon i min ålder som har så mycket finnar som mig.

Jag förstår att det inte är så kul. Speciellt självförtroendet kan dippa på grund av acne.

Jag tycker trots att du kan göra ett försök. Om du inte får medicin kan du ju om inte annat passa på och fråga om alternativa metoder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajskorv:

Jag tycker trots att du kan göra ett försök. Om du inte får medicin kan du ju om inte annat passa på och fråga om alternativa metoder.

jag lär göra det
tack!


   
SvaraCitera

idakrlsn:

men nu har jag börjat fått extremt med torrfläckar och finnarna har kommit tillbaka. torrfläckarna sitter främst runt munnen men har börjat sprida sig över till pannan osv. hyn är välidgt känslig så det svider runt om ögonen.

Undvik att ha basiron runt ögonen, försök att undvika att få basiron på torrfläckarna. När du smöjt in dig med basiron, vänta 5-15 minuter, och ha sedan på en fuktkräm, använd en för normal och _inte_ en för aknebenägen hy. Använd en ansiktstvätt för torr eller känslig hy.

idakrlsn:

som jag skrev nånstans där uppe, finnarna börjar komma TILLBAKA, kan ni råda med något bra tips för finnar som inte ger så starka effekter?

Gå till doktorn. Alla läkemedel som finns på recept har mindre biverkningar än basiron.

Bajskorv:

Om jag inte är helt borta i huvudet så är väl acne ett virus som kan botas med läkemedel.

Du är tyvärr helt borta i bollen. Acne är en bakterieinfektion i en por. Man kan få antibiotika mot detta - men ofta kommer acnen tillbaka när man slutar äta antibiotikan om den inte ‹läkt ut› under tiden.

idakrlsn:

jag har pratat med min mamma om det men hon hävdade att man behövde mer finnar för att få medicin.

Trams. Acne behandlas inte för att det på något sätt är skadligt (det är det inte) utan för att man mår dåligt av det. Gå till doktorn. Du kanske inte får piller, men du kan få andra krämer än basiron.

idakrlsn:

och jag fruktar tanken lite att få det utifall att jag låter det här problemet bara vara och inte be att få det uppkollat.

Om du har cystisk och ärrbildande acne i familjen så bör du berätta det för din läkare (d.v.s. att din mamma har massa acneärr) och det kan vara en anledning att behandla dig med piller. Nu vet jag inte hur gammal du är dock.

idakrlsn:

sen försvinner det väl med tiden för ingen fullvuxen har väl finnar vad jag vet?

Inte för alla. [cry]

idakrlsn:

men inte roligt att ha en så pass mycket finnig tonåren när jag inte känner någon i min ålder som har så mycket finnar som mig.

Gå till doktorn. Finns ingen anledning att vänta. Jag skämdes och gick inte till doktorn fastän jag led jättemycket av min acne. Det första de brukar teta är differin, epiduo eller duac. Alla dessa har bättre effekt än basiron. Finns även en kräm som heter skinoren. Ibland får man dalacin eller aberela.


   
SvaraCitera