Aviseringar
Rensa alla

torr hals?


Ämnesstartare

Tja. Jag har väldigt besvär med halsen. Jag vet inte om det är pågrund av min medicin jag tar varje dag (Ritalin) som gör att jag blir torr i halsen. Det känns också som att halsen blir svullen. Finns det någon läkemedel man använder mot sånt här? Jag har också fått tips från apoteket förr om såna där sugtabletter som har olika smaker sen testat. Men de hjälper inte. Finns de någon som har samma besvär med/utan mediciner?


   
Citera

Jag brukar också få torr hals utan att ha tagin någon medicin eller nåt. Problemet kan vara att du dricker för lite vatten, pröva drick 2-4 liter vatten om dagen (helst 3 ½-4 liter per dag), det blir inte vått direkt utan du måste få vänta en timme sen är halsen inte torr någon mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LimeTheFox:
Jag brukar också få torr hals utan att ha tagin någon medicin eller nåt. Problemet kan vara att du dricker för lite vatten, pröva drick 2-4 liter vatten om dagen (helst 3 ½-4 liter per dag), det blir inte vått direkt utan du måste få vänta en timme sen är halsen inte torr någon mer.

alltså jag dricker tills jag blir dödspinknödig varje dag. kan det verkligen vara detta som är anledningen?


   
SvaraCitera

vincebruh:

alltså jag dricker tills jag blir dödspinknödig varje dag. kan det verkligen vara detta som är anledningen?

jaha, nu har jag läst om ritalin och ens biverkningar är då att du blir torr i munnen eller halsen. Mer vet jag inte vad jag ska säga men här kan du läsa mer om det:
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Mall-generisk-text54/?ar=True


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LimeTheFox:

jaha, nu har jag läst om ritalin och ens biverkningar är då att du blir torr i munnen eller halsen. Mer vet jag inte vad jag ska säga men här kan du läsa mer om det:
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Mall-generisk-text54/?ar=True

tackar för infon. skulle behöva tips på hur man kan bli ren i halsen även om man tar ritalin.


   
SvaraCitera

vincebruh:

tackar för infon. skulle behöva tips på hur man kan bli ren i halsen även om man tar ritalin.

Kanske dags att byta medicin mot något som är bättre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LimeTheFox:

Kanske dags att byta medicin mot något som är bättre?

kanske de, kanske inte. vad finns de för  glidande läkemedel som vårdar halsen?


   
SvaraCitera