Aviseringar
Rensa alla

Tortera djur


S3ON:

Av andra djur? Galen

Allt levande är individer. 

Av andra människor eftersom djur betraktas som lägre stående, på grund av helt självklara orsaker, intelligens, tänkande, utveckling osv.


   
SvaraCitera

Niklas: Av andra människor eftersom djur betraktas som lägre stående

Men alla människor är djur... Empatin utgör en stor del av människans intelligens, om vi visar ett gott föredöme till andra arter "under" oss, så kommer deras intelligens utvecklas snabbare, tror jag.  


   
SvaraCitera

S3ON:

Men alla människor är djur... Empatin utgör en stor del av människans intelligens, om vi visar ett gott föredöme till andra arter "under" oss, så kommer deras intelligens utvecklas snabbare, tror jag.  

Hahah 😀


   
SvaraCitera

Niklas:

Hahah 😀

?          


   
SvaraCitera

Niklas:

För människor är inte som djur. När människor ses som djur blir konsekvenserna fruktansvärda. Enda konsekvensen blir att människor behandlas sämre.

Nä. Bara när djur behandlas illa. Visst har olika arter olika behov men empati och bra levnadsvillkor har vi ju gemensamt. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Nä. Bara när djur behandlas illa. Visst har olika arter olika behov men empati och bra levnadsvillkor har vi ju gemensamt. 

Empati är väl dock inte speciellt vanligt bland djur? 


   
SvaraCitera

Niklas:

Empati är väl dock inte speciellt vanligt bland djur? 

Vi måste alltid vara de som föregår med gott föredöme då vi är mer utvecklade och alltid i maktposition. Men visst har djur empati och känner någon slags kärlek för varandra. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Vi måste alltid vara de som föregår med gott föredöme då vi är mer utvecklade och alltid i maktposition. Men visst har djur empati och känner någon slags kärlek för varandra. 

Jo, asså jag tycker vi ska vara snälla mot djur, fast liksom inte för snälla. Och vi behöver inte bry oss för mycket. Sååå stor roll spelar de ju inte. Jag vill fortfarande ha min köttbit. 


   
SvaraCitera

Niklas:

Jo, asså jag tycker vi ska vara snälla mot djur, fast liksom inte för snälla. Och vi behöver inte bry oss för mycket. Sååå stor roll spelar de ju inte. Jag vill fortfarande ha min köttbit. 

fast det är ett vidrigt tankesätt


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

fast det är ett vidrigt tankesätt

Nej, bara rimligt. Jag tycker ju att vi ska behandla djur med respekt. Men jag är ju inte vegetarian liksom...


   
SvaraCitera

Niklas:

Nej, bara rimligt. Jag tycker ju att vi ska behandla djur med respekt. Men jag är ju inte vegetarian liksom...

Det rimligaste är ju att vara vegan, om man ska se det så. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Det rimligaste är ju att vara vegan, om man ska se det så. 

Jo egentligen. Och då kan man ju säga att det bara är hyckleri om man inte är vegan fast samtidigt anser att djur ska behandlas som människor. 


   
SvaraCitera

Niklas:

Jo egentligen. Och då kan man ju säga att det bara är hyckleri om man inte är vegan fast samtidigt anser att djur ska behandlas som människor. 

Ja absolut. Sedan ska de ju inte behandlas som människor utan på det sätt som just den arten och djuret mår bra av.


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Ja absolut. Sedan ska de ju inte behandlas som människor utan på det sätt som just den arten och djuret mår bra av.

Men då är det ju inte heller konstigt att jag som köttätare säger att vi inte ska vara för snälla mot djur och vi behöver inte bry oss för mycket?


   
SvaraCitera

Niklas:

Men då är det ju inte heller konstigt att jag som köttätare säger att vi inte ska vara för snälla mot djur och vi behöver inte bry oss för mycket?

jo det tycker jag, då saknar du ju grundläggande empati för djur. dels för att det är många grymma handlingar mot djur som inte sker i samband med köttproduktion och dels för att man borde skämmas för att man äter kött och tycka att det är fel, för att det är inte att vara "för snälla" att låta någon leva. 


   
SvaraCitera