Aviseringar
Rensa alla

tough love


Ämnesstartare

Vilka djur tycker ni tough love fungerar på/är brukligt att använda som uppfostring?

Hästar hundar katter kosser, grisar, möss?


   
Citera
Ämnesstartare

hondjur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad är det för metod?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poop:

vad är det för metod?

en lite mer "skyll dig själv"-metod

tex hästar istället för att stå och mesa med dem så lär man dem att gå undan för tryck genom att binda upp dem i en vägg och låta dem ha dragkamp med väggen tills de fattar att trycket i nacken släpper när de slutar streta även fast djuret kan bli stressat under tiden det vänjer sig

hundar har jag ingen erfarenhet av men det är väl samma princip. Ger djuret två möjligheter, rätt eller fel där det kan vara obehalgit frö dem psykiskt (kanske vet inte eller fysiskt) och de genom att lösa problemet lär sig hur man gör rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aha, låter ju bra för smarta djur..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja men hur vet man att djuret är smart då, tänker du?
dom flesta djur vill ju slippa undan obehag och hittar därför på lösningar, medan andra kanske blir psykiskt förstörda av det+


   
SvaraCitera

vill uppfostra en mårdhund


   
SvaraCitera
Wenzel

Finns bättre sätt att uppfostra djur. Belöningsmetoden t.ex. [smile]

(Menar då inte "nämen vad söt du är, vill du ha lite godis" utan snarare "det lönar sig att göra rätt").


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wenzel:

inns bättre sätt att uppfostra djur. Belöningsmetoden t.ex. [smile]

vilka djurtyper har du gjort detta på?
vad grundar du ditt åstående på?
nämn gärna en situation du kan tänka dig fungerar med belöningsmetod och en som du inte tror är lika lämplig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill passa på att säga att antagligen har alla här blivit utsatta för metoden i trådstarten. Vi gör till exempel inte i byxan för att vi lärt oss att det är obehagligt med kissiga byxor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

hundar har jag ingen erfarenhet av men det är väl samma princip. Ger djuret två möjligheter, rätt eller fel där det kan vara obehalgit frö dem psykiskt (kanske vet inte eller fysiskt) och de genom att lösa problemet lär sig hur man gör rätt

Som med t.ex. strypkoppel menar du? Strypkoppel brukar man ju använda på stressade (och därför aggressiva) hundar för att de inte ska streta och dra. Strypeffekten gör dem dock oftast ännu mer stressade och därför ännu aggressivare. Ond cirkel. Bättre med positiv förstärkning av önskvärda beteenden.


   
SvaraCitera
Wenzel

Har inga djur att träna för tillfället men tänkte då främst på hundar eftersom att det är enda exemplet jag har... Tror dock att det går att träna alla arter på samma sätt (med undantag för individ d.v.s.)

Om man får en belöning (beröm, något gott etc.) uppmuntras det beteendet som man har för stunden och blir därför efter ett tag något som man gärna gör igen. Menar då såklart inte att man ska muta bort djuret med godis och sedan skita i uppfostran. När det krävs stampar man foten i backen och visar att det inte är ok. Samtidigt så väger man upp det med uppmuntran till bra beteende. Huntränaren Victoria Stilwell använder sig av denna teknik.

Tror inte att denna teknik är direkt opassande i något läge eftersom att den inte förbiser diciplin på något sätt.

Ursäkta om jag inte orkar skriva så utförligt när jag har svarat på dina frågor, är lite trött... Du får rätta mig imorgon [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

katamari:

Som med t.ex. strypkoppel menar du? Strypkoppel brukar man ju använda på stressade (och därför aggressiva) hundar för att de inte ska streta och dra. Strypeffekten gör dem dock oftast ännu mer stressade och därför ännu aggressivare. Ond cirkel. Bättre med positiv förstärkning av önskvärda beteenden.

har ingen erfarenhet av hundar. Jag tror iofs på en kombination men det beror nog på att jag håller på med så stora djur att man måste va lite "dum" mot dem när de är små så de inte lär sig att de är starkare än människan.

Wenzel:

När det krävs stampar man foten i backen och visar att det inte är ok. Samtidigt så väger man upp det med uppmuntran till bra beteende. Huntränaren Victoria Stilwell använder sig av denna teknik.

jo, har sett henne tex stänga ut hunden ur rummet en kort stund frö att dne ska fatta att den gjort fel, för att sen berömma när den gör rätt.

Som sagt, kanske en kombination av belöning och "tough love" funkar bäst. Tror också det är jätteviktigt att det är lätt att göra rätt och då få beröm, så det är roligt att göra rätt, samtidigt som det är jobbigare att göra fel så de blir motiverade att göra rätt. Typ. Fattar ni vart jag vill komma? för jag känner att jag snurrat in mig i mig själv här nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish.


   
SvaraCitera
Wenzel

Postorderhoran:

Som sagt, kanske en kombination av belöning och "tough love" funkar bäst.

Sen beror det ju på vad man menar med "tough love". Att på något sätt utsätta ett djur för smärta (elchockshalsband etc.)tror inte jag hjälper och det är rent ut sagt taskigt mot djuret. Samma sak är det att utsätta ett djur för väldigt stressande moment då det kan leda till trauman och förvärra hela situationen.


   
SvaraCitera