Aviseringar
Rensa alla

tough love


Ämnesstartare

Håller med damen ovan i detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wenzel:

Sen beror det ju på vad man menar med "tough love". Att på något sätt utsätta ett djur för smärta (elchockshalsband etc.)tror inte jag hjälper och det är rent ut sagt taskigt mot djuret.

sen va ju inte det riktigt vad jag menade. Grejen är väl att djuret ska känna välbehag när det gör rätt. inte nån sorts negativ förstärkning.


   
SvaraCitera
Wenzel

Postorderhoran:

djuret ska känna välbehag när det gör rätt. inte nån sorts negativ förstärkning.

Precis. Många får då för sig att skapa obehag när djuret gör fel för att få ngn sorts kontrast... Men som sagt, trauma och liknande är inte helt ovanligt med en sådan behandling [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Tobbish.

[love]


   
SvaraCitera

Varför prioritera att lära ett djur vad som är fel istället för vad som är rätt? Oavsett art?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Praline:

Varför prioritera att lära ett djur vad som är fel istället för vad som är rätt? Oavsett art?

syftet är ju att man gör det lätt och roligt för djuret att göra rätt. ev i kombination med att det är "jobbigt" att göra fel.

Om du har ett barn du bara fostrar genom beröm och det ändå bajsar i din säng flera gånger visar du ju ändå hur man gör rätt. Inte nödvändigtvis genom att skälla/slå/utsätta barnet för starkt obehag, men förklarar att "det här är en potta/toalett och här ska man bajsa, inte i min säng"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns mängder med studier gjort på detta, både med djur och människor och de är i stort sett överens om att "tough love" eller "negative reinforcement" är en väldigt dålig teknik för lärande. I värsta fall till och med sämre än att inte göra någonting alls.

Den absolut bästa metoden är helt enkelt positive reinforcement, både för människor och för djur, förmodligen därför att den positiva effekten av att göra rätt är så mycket starkare än den effekt vi känner när vi gör fel.

M.V.H Dr Anton [rolleyes]


   
SvaraCitera

Nonoton:

Den absolut bästa metoden är helt enkelt positive reinforcement

Tummen upp för dig! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med Anton. Positiv förstärkning är enligt mig den bästa metoden, tough love tycker jag bara verkar grymt (på ett dåligt sätt).


   
SvaraCitera

Jag tycker att tough love-metoden är bruklig till hästar, men ej till hundar. Detta beror på den avgörande skillnaden att hästar är bytesdjur och hundar jägare. Jägardjur har en helt annan flockuppbyggnad än flytdjur har. En häst gör bara det som ger positiv utdelning - t.ex som vid en skänkelvikning. Trycket mot hästens sida (ryttarens hjälper) försvinner när hästen tvärar. En hund fungerar inte riktigt på samma sätt. Hundar gör visserkligen också det som gagnar dem, men de har också en vilja att vara sin ledare till lags. Bestraffning fungerar visserligen också på jägardjur, men absolut inte lika bra som positiv förstärkning, vilket är bevisat i flera studier. Vid inlärning för en hund är det bäst att belöna rätt beteende och ignorera felaktigt beteende. Tough love är mer för djur som hästar, kor och liknande djur. Dock ska metoden användas med måtta, man ska aldrig skada ett djur för det ger ingen utdelning. Ursäkta det lite för långa och förvirrande svaret. Etologiska frågor intresserar mig...


   
SvaraCitera

Jag tror på "belöningsmetoden". Dvs att man belönar bra beteende och ignorerar dåligt beteende, alternativt kombinerar med att föra bort det man nu tränar från situationen när det blir för uppjagat för att förstå vad man kräver av det, och låter det lugna ned sig. Det här tror jag på för att det funkat på min pojkvän när att säga åt honom att lägga av inte fungerat.


   
SvaraCitera