Aviseringar
Rensa alla

Trådlöst nätverk - lösenord


Ämnesstartare

Hur går jag tillväga för att ta bort lösenord från mitt trådlösta nätverk, eller WPA-kryptering som jag också tror det kallas, det jag vill ha bort.

Försökte följa guiden på BBB, vilket är vad jag har, men det gick inget vidare då jag inte är ansluten till det trådlösa via datorn och datorn inte hittar det trådlösa. Det gör däremot min iPod så att det är igång vet jag.

Har Vista på ena datorn och XP på andra, så vilket OS av dessa ni vill ge beskrivning ur spelar ingen roll. [smile]


   
Citera
Åtta

Vilket operativsystem du kör är oväsentligt. Logga bara in på din router. Adressen dit hittar du genom att leda efter standard gateway (eller nåt sånt) när du kör ipconfig i Windows kommandorad. Sedan är det bara att därigenom ta bort krypteringen från ditt trådlösa nätverk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Adressen dit hittar du genom att leda efter standard gateway (eller nåt sånt) när du kör ipconfig i Windows kommandorad.

Default gateway bör ju vara samma som standard gateway, och den fungerar inte att gå in på, sidan hittas inte.

Som fråga två undrar jag om det "bara är att ta bort" krypteringen även för någon som inte är särskilt kunnig (läs mig)?


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Som fråga två undrar jag om det "bara är att ta bort" krypteringen även för någon som inte är särskilt kunnig (läs mig)?

Ja det äingen svår procedur.
Du brukar helt enkelt välja olika säkerhetsalternativ i en dropdown-lista.
Bara att välja inget i den eller liknande.


   
SvaraCitera
Åtta

ClosingTime:

Som fråga två undrar jag om det "bara är att ta bort" krypteringen även för någon som inte är särskilt kunnig (läs mig)?

Konfigureringssidorna för vanliga routrar brukar vara anpassade för att även idioter ska kunna använda dem, så ja. Det bör inte vara så svårt. Annars är det ju bara att googla på t.ex. "<routernamn och modellnummer> + remove encryption".

ClosingTime:

Default gateway bör ju vara samma som standard gateway, och den fungerar inte att gå in på, sidan hittas inte.

Hum. Då var det inte det som man skulle gå in på. Det var länge sedan jag använde Windows, så jag kommer inte riktigt ihåg hur det hela går till. Men om inte annat så står det i instruktionsboken för routern.


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Default gateway bör ju vara samma som standard gateway, och den fungerar inte att gå in på, sidan hittas inte.

Prova
192.168.0.1
192.168.1.1
192.168.1.2
192.168.2.1

Om du inte har bytt ip på din router borde nån av dom kunna funka kanske.


   
SvaraCitera

www.portforward.com guidar dig ganska bra, välj bara någon random port du ska forwarda, poängen är att se hur du loggar in på routern (192.168.1.1) samt vilket lösenord det är till den o.s.v, ifall du är inkopplad via sladd så bör du anslutas utan att ens behöva ange lösenord. När du är inne, så ska det finnas en flik för iställningar för routern där du kan ställa in lösenord.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera