Aviseringar
Rensa alla

Trådlöst nätverk - ta sig in på min dator?


Ämnesstartare

Hejsvejs.

Nu är det så att jag surfar på ett (låst) trådlöst nätverk. Nu undrar jag om personen som använder sig utav nätverket genom sladden på något sätt kan ta sig in på de datorer som använder sig utav det trådlösa (bl.a. min)?

Det är ingen hacker eller värsta datanörd, men någon som har koll på datorer iaf. Finns det något "lagligt"/enkelt sätt eller handlar det om att man hackar sig in helt enkelt?

Hejdåsvejs.


   
Citera

Varför skulle det gå bättre att ta sig in med med sladd?


   
SvaraCitera

jag kan se innehållet i alla datorer på samma nätverk, tror jag
men jag vet inte riktigt om jag (ankzor) har gjort något speciellt för att det skulle bli så eller inte [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Varför skulle det gå bättre att ta sig in med med sladd?

hm i wouldnt know, really. det kanske också går om man surfar på det trådlösa.

enhimmelskdrog:

jag kan se innehållet i alla datorer på samma nätverk, tror jag

O_o tror du? utveckla, plz.


   
SvaraCitera

Trådlösa skyddade nät begränsar åtkomsten till sitt subnät, inte någon dator i det nätet. Att koppla i sladd i trådlösa routern är samma säkerhetsnivå som att logga in i nätverket.


   
SvaraCitera

Om personen har tillgång till routern så kan han se vad du gör på internet. Men att en helt okunnig person skulle "hacka" din dator som säkert kör windows eller dylikt är inte omöjligt men ganska osannolikt.

Men som sagt, allt du gör okrypterat på internet ser routern och blir därmed tillgängligt för de som har åtkomst till denna.


   
SvaraCitera

isola:

Varför skulle det gå bättre att ta sig in med med sladd?

Man behöver då inte logga in mot ett nätverk. I många fall så kör bara en dhcp-server.


   
SvaraCitera

honolulu:

tror du? utveckla, plz.

alltså om jag går in på Computer > Network, så ser jag allas datorer i det här huset [tard]
men sa lite fel, ser inte allt på datorerna, eller fattar iaf inte hur man ska göra för att se. men det finns vissa mappar jag kan gå in och kika i [blush]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

alltså om jag går in på Computer > Network, så ser jag allas datorer i det här huset [tard]
men sa lite fel, ser inte allt på datorerna, eller fattar iaf inte hur man ska göra för att se. men det finns vissa mappar jag kan gå in och kika i [blush]

Det du ser är bara det som windowsdatorer har valt att visa dig, utdelningar helt enkelt.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Det du ser är bara det som windowsdatorer har valt att visa dig, utdelningar helt enkelt.

aha coolt!


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

aha coolt!

Sambaprotokollet är allt utom coolt[no-no]


   
SvaraCitera

aristoteles:

Sambaprotokollet är allt utom cool

varför [cute]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

varför [cute]

Ineffektivt och jobbigt att konfa.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Man behöver då inte logga in mot ett nätverk. I många fall så kör bara en dhcp-server.

Krävs det ingen inloggning alls med sladd?


   
SvaraCitera

isola:

Krävs det ingen inloggning alls med sladd?

För att ta del av nätverket? Nej mycket sällan.


   
SvaraCitera