Aviseringar
Rensa alla

träna mage och lår


Ämnesstartare

Rent generellt har personer som utövar intensiv konditionsträning lägre andel kroppsfett än de som utövar lågintensiv konditionsträning, sådan som traditionellt har ansetts vara den mest fettförbrännande.
Högintensiv konditionsträning är också effektivt för att öka utsöndringen av tillväxthormon, som är ett kraftfullt fettförbrännande hormon.

Morgonpromenader innan frukost är populära, av den anledningen att dina insulinnivåer är låga eller obefintliga efter nattens fasta, vilket möjliggör att en större andel av den förbrukade energin kommer att tas från fett i stället för från kolhydrater. Dessutom är de skonsammare för kroppen, vilket kan vara en fördel, speciellt mot slutet av en diet då kroppsfettet är lågt och skaderisken högre. Det är dock inget magiskt med morgonpromenader: orkar eller vill du inte gå innan frukost förbränner du precis lika mycket energi vid ett senare tillfälle, även om andelen fett kommer att vara något lägre, men detta är inte avgörande i det långa loppet, utan det är energi in minus energi ut som gäller. Det jämnar ut sig. Fettförbränningen över dygnet blir likvärdig oavsett substratförbrukning (mest fett eller mest kolhydrat) under själva aktiviteten, och ingen form av träning ökar fettförbränningen jämfört med en vilodag, vid matchat energiintag. Energi in minus energi ut, och det är ett eventuellt energiunderskott och dess storlek som påverkar fettbalansen, oavsett hur energiunderskottet åstadkommes.

Om du varierar mellan lågintensiv träning som promenader och lite högre intensitet i form av löpning, cykling, rodd, trappmaskin eller vad du nu föredrar så är det svårt att göra fel. Se bara till att du har minst en vilodag, gärna två, per vecka, så du ger din kropp en chans att återhämta sig.

Är du mån om att förbruka så mycket fett under själva aktiviteten som möjligt är högre tempo än promenad bättre; en maximal fettförbränning kontra kolyhydratförbränning under själva aktiviteten nås vid en intensitet på 60-65% av VO2max på fastande mage, dvs 75% av maxpuls, för tränade individer. Motsvarande siffror för otränade är 47-52% av Vo2max.""


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Dock kan jag väl erkänna att jag inte är lika säker längre efter att ha googlat, tänkte inte på faktumet att det där med att man förbränner mer fett vid lågintensiv träning är procentmässigt.

Där ser du, förstod väl att du skulle upptäcka ditt misstag. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Nja, vid intensiv konditionsträning använder kroppen hellre gly​kogen (muskellagrade kolhydrater)

beror på det där. du menar säkert långva​rigt intesiv kondtionsträning. men om du springer 60 meter som också är väldigt inten​sivt använder sig kroppen muskler av ett maximal intensitet och då avnvänder sig musk​lerna fräst av ATP (Adenosintrifosfat & kreatinfosfat) ATP kan endast hålla igång vår​a muskler i några sekunder och sedan måste det förrådet byggas upp igen med hjälpa av​ någon av dessa

- kreatin fosfat (vid maximal intensitet)
-kolhydratspjälkning (a​naerob glykolys)
-kolhydrtasförbränning (aerob glykolys)
-fettförbränning.(aerob pr​ocess)

jag har precis börjar Löpträna och fick tips av min Löptränar om att mycket​ hög intensiv träning (det vill säga maximal ansträningning av musklerna) är ett bra ​sätt att lära kroppen att inte producera mjölksyra så snabbt. så att köra riktigt in​tesiva intervaller eller cykling för den delen är enormt bra mjölksyra träning.
​till en början använder sig kroppen fortfarande av ATP och CP förråden och gör det ti​lls lagrena är slut och dem måste fyllas på. med bara ATP lgaret kan du köra ett maxi​malt musklearbete i några få sekunder och sedan sätts CP in som vi har fyra gånger me​r av än vad vi då vi har av ATP:t.

allt jag ville komma fram till (orkar inte sk​riva mer ) var att det beror också på vad för slags muskelfiber man har,

I-fibrer​na (relativt långsamma, inte särskilt starka, men mycket uthållighet)

IIb-fiberna ​(snabba och starka men blir snabbt trötta.)

IIa-fiberna ( har samma styrka och sna​bbhet och är samtidigt relativt uthålliga)

och man har då olika typer av muskelfib​rer i kroppen.
procentuellt sett har man tex mer II-fibrer i överkroppens muskler ä​n i tex benenmusklerna men det varierar från person till person.

beror även på hur​ stora förråd av energi som man har lagrat.
(att lagra nytt ATP och CP tar mellan 2​-5 min)

Jerkix:

Man bränner kalorier på båda. Jag föredrar dock intensiv ​konditionsträning framför gång (lågintensiv). Är väl upp till trådskaparen.


måste även fixa lite med dig också [crazy] ja man bränner kalorier på båda men just​ vid relativt låg intensitet och med god syretillförsel väljer musklerna att bryta ne​r fett istället kolhydrater för att skaffa sig energi.[y]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera