Aviseringar
Rensa alla

Träna med träningsvärk?


Roth:

träningsverk

Har det typ blivit allmänt accepterat att skriva verk just i ordet träningsvärk? Ser det överallt och då även bland de som annars stavar bra.

Alltså ingen hård kritik mot dig, tycker bara att det är ett konstigt fenomen [rolleyes]

lite mer OnT:

Roth:

får du mycket träningsverk så är ett tips är att du värmer upp före träning och stretchar före/under/efter.

Streching har aldrig och kommer aldrig påverka träningsvärken till det positiva. Skulle dock kunna tänka mig att riktigt grovt slitande i musklerna kan ge värre smärta.

Påstår inte att klassisk stretching skadar musklerna något nämnvärt men om man verkligen tar i när man stretchar just för att motverka träningsvärk så gör man bara sig själv en björntjänst.


   
SvaraCitera

Rapid:

Streching har aldrig och kommer aldrig påverka träningsvärken till det positiva

?
Jag får nästan aldrig träningsvärk om jag strechar.


   
SvaraCitera

Gunvald:

Jag får nästan aldrig träningsvärk om jag strechar.

Tack för att du bygger på en utbredd myt.

Det är ett bevisat faktum att stretching inte motverkar träningsvärk, men du kanske lyckas få någon sjuk jävla placebo av stretching som får dina muskler att läka fortare? [party]


   
SvaraCitera

Rapid:

Tack för att du bygger på en utbredd myt.

Det är ett bevisat faktum att stretching inte motverkar träningsvärk, men du kanske lyckas få någon sjuk jävla placebo av stretching som får dina muskler att läka fortare?
[party]

Har aldrig hört att det inte skulle motverka det. Men säger du det så, okej då [crazy]


   
SvaraCitera

http://www.motionsguiden.se/Article.aspx?ArticleID=28

"Stretching och träningsvärk
Har du någonsin fått träningsvärk och tänkt, "jag skulle ha stretchat efter träningen". Det finns ingen forskning som visar att stretching faktiskt förebygger träningsvärk."


   
SvaraCitera

Gunvald:

Har aldrig hört att det inte skulle motverka det. Men säger du det så, okej då [crazy]

Grejen är att om du inte stretchar så drar musklerna ihop sig efter träningen, då upplever du kanske att din träningsvärk är värre, fast du egentligen bara är stelare än vanligt.


   
SvaraCitera

Rapid:

Det finns ingen forskning som visar att stretching faktiskt förebygger träningsvärk."

Dessutom finns det ingen forskning som visar att strechning INTE förebygger träningsvärk [smile]

Blivande_japan:

Grejen är att om du inte stretchar så drar musklerna ihop sig efter träningen, då upplever du kanske att din träningsvärk är värre, fast du egentligen bara är stelare än vanligt.

Mjo jag vet. Fast jag känner skillnad på stelhet och träningsvärk, men det kanske inte du gör.


   
SvaraCitera

Gunvald:

Dessutom finns det ingen forskning som visar att strechning INTE förebygger träningsvärk

igonorerade du min post fullständigt eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rapid:

Har det typ blivit allmänt accepterat att skriva verk just i ordet träningsvärk? Ser det överallt och då även bland de som annars stavar bra.

Jag ursäktar min stavning jag brukar inte tänka efter så mycket när jag bara skriver och det inte är ett viktigt prov 😉 Tack iallafall! ska tänka på stavningen 🙂

Rapid:

Påstår inte att klassisk stretching skadar musklerna något nämnvärt men om man verkligen tar i när man stretchar just för att motverka träningsvärk så gör man bara sig själv en björntjänst.

Du stretchar självfallet innan träningsvärken 😛 och ta i när man stretchar är inte heller bra, då slitter man jätte mycket på lederna.

jag läste någonstans att vetenskapsmän inte är enade om stretching är positivt eller negativt. men i min menning är det bra men men ska absolut inte tänja på musklerna
[bigcheers]


   
SvaraCitera

PrickiigStrumpa:

Jo blev lite fel. Men om man har tränings värk och kör med mindre tynder får man bättre resultat. blir juh äckligt jobbigt om du tar för tunga. å sk man bygga muskler ska man ta korta och sen vila å korta igen..

Förstår inte riktigt vad du menar..
så länge du inte övertränar så ser jag inget fel i att köra tungt när man har träningsvärk, då det kan sitta i flera dagar, och vad jag vet ska musklerna helst ha 48h vila..[smile]


   
SvaraCitera

Roth:

Jag ursäktar min stavning jag brukar inte tänka efter så mycket när jag bara skriver och det inte är ett viktigt prov 😉 Tack iallafall! ska tänka på stavningen 🙂

Försökte skapa diskussionsunderlägg, inte rätta dig. Var jag inte ganska tydlig med det?

Roth:

Du stretchar självfallet innan träningsvärken

Det motverkar fortfarande inte träningsvärk.

Roth:

jag läste någonstans att vetenskapsmän inte är enade om stretching är positivt eller negativt.

Det är positivt att vighetsträna (stretcha) om man behöver/vill bli vigare på samma sätt som det är positivt att styrketräna om man behöver/vill bli starkare.


   
SvaraCitera

Rapid:

igonorerade du min post fullständigt eller?

[smile]


   
SvaraCitera

Rapid:

Det är ett bevisat faktum att stretching inte motverkar träningsvärk

Gunvald:

Dessutom finns det ingen forskning som visar att strechning INTE förebygger träningsvärk

Man bevisar förekomster av ting, inte tvärtom.

Man letar efter förekomsten av minskad träningsvärk i undersökningen, ingen påträffas. Då har man bevisat att det INTE förebygger värk.

Att någonting inte existerar bevisas genom att det inte påträffas vid en kvalificerad undersökning, hur hade du tänkt dig att man skulle göra annars?

Du kan lika gärna argumentera för att tomten kanske flyger runt och delar ut julklappar på julafton.


   
SvaraCitera

Rapid:

Man letar efter förekomsten av minskad träningsvärk i undersökningen, ingen påträffas. Då har man bevisat att det INTE förebygger värk

Gunvald:

okej då [crazy]


   
SvaraCitera

Gunvald:

Gunvald: okej då

haha, känns lite som att du vill slippa mitt tjat [cute]


   
SvaraCitera