Aviseringar
Rensa alla

Träna med träningsvärk?


Ämnesstartare

Är det okej att träna när man har träningsvärk?

Jag var på ett boot camp pass i förrgår och jag har den värsta träningsvärken jag någonsin haft. Men jag vill gärna träna idag - kondition bara, inte styrka. Går det bra? Eller är det dåligt för musklerna?


   
Citera

har hört att det ska vara bra [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

knuttetiin:

har hört att det ska vara bra [shake]

Samma här. Känns som en myt... Att träningsverk försvinner när man tränar mer xD Det hade ju varit konstigt för hur ska träning hjälpa de trasiga musklerna att byggas upp igen?


   
SvaraCitera

jag har gjort, träningsvärken minska därefter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Träningsvärk är inte farligt, men varför gör det ont?
–Bra fråga. Vi har inga känselspröt i inre muskelfibrerna, däremot mellan dem. Undersökningen har visat att det blir en viss svullnad av muskelfibrerna, men det är inte klarlagt om smärtan beror på den. Förlängningen av muskelfibrillerna är i alla fall inte orsaken till smärtan. Jag och Christer Malm håller på med fortsatta undersökningar där vi bland annat vill ta reda på varför träningsvärk gör ont, säger Lars-Eric Thornell. "

http://www.friskispressen.se/fp5-03/html/vark.html

"Om träningsvärken ändå har kommit [redigera]
Massage för att öka blodcirkulationen. För vissa fungerar även stretching, men ur den mängd med forskning som genomförts har man aldrig funnit några bevis till att det lindrar träningsvärken. Förutom tillvägagångsstt som ökar blodcirkulationen är det väldigt viktigt (om inte viktigast) att äta och sova ordentligt efter en hård fysisk ansträngning, samt intag av snabba kolhydrater och proteiner direkt efter träningen. En banan kan räcka för vissa. Man bör undvika hårdträning av de områden som man har ont i. Att jogga, cykla eller gå i lugnt tempo är däremot en fördel.

Läkningen påskyndas vid lättare fysisk träning, då blodflödet ökar till den påverkade muskeln."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4ningsv%C3%A4rk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

men varför gör det ont?

Jag vet varför, men jag vill inte skada mig...

Zittam:

proteiner direkt efter träningen. En banan kan räcka för vissa.

Det är jag väldigt nodgrann med, därför är förvånad att jag fortfarande har träningsvärk nu två dagar efter träningen 😛

Zittam:

Att jogga, cykla eller gå i lugnt tempo är däremot en fördel.

Bra! 😀 Då gör jag det ikväll, och så kan jag passa på att träna armarna, för de har jag inte ont i [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har man träningsvärk är det betydligt bättre o dra ut och jogga lite lätt än och lägga sig på soffan, även om det inte alls känns så!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Norrlänning:

ogga lite lätt än och lägga sig på soffan, även om det inte alls känns så!

Ja för helst vill jag bara sova 😛 Har så jäkla ont i magmusklerna, och det tycker jag är den värsta träningsvärken, för då får man ju ont hur man än rör sig 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chicago:

Ja för helst vill jag bara sova 😛 Har så jäkla ont i magmusklerna, och det tycker jag är den värsta träningsvärken, för då får man ju ont hur man än rör sig 😛

Rejäl träningsvärk kan ju medföra vardagshandikapp på riktigt! Att bara gå på toa kan vara en stortartad insats. Och dessutom ta en halvtimme längre än i normala fall.. ;P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart man kan träna när man har träningsvärk. Sålänge man inte tränar muskelgruppen man har träningsvärk i.

Jag upplevde i min träning att det bara var i början man fick en hemsk träningsvärk. Nu 1.5år av regelbunden träning är det skönt när man får träningsvärk. För då vet man att det var ett bra gympass och mina muskler kommer byggas upp och bli lite starkare och lite större.


   
SvaraCitera