Aviseringar
Rensa alla

Trängselskatt


Knarko:

Tar vi Göteborg som exempel så har det inte hjälpt detta särskilt mycket. Dem senaste gångerna jag åkt dit, förvisso tidigt på morgonen när alla ska dit, så har det varit köer när man ska in i staden.
Tyvärr så kostar kollektivtrafiken alldeles för mycket vare sig man reser få gånger eller regelbundet. Bil blir billigare då, dumt nog.

Ja kollektivtrafik är alldeles för dyrt

http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv2/Nationellt/2013-01/Snabbt-resultat-av-trangselskatt-i-Goteborg/

Buddah:

Och vad har det med trängselskatten och dess inverkan på trafikeringen att göra?

Om den vore väldigt mycket billigare. Men 200 spänn extra i månaden (eller vad nu en skattehöjning brukar resultera i) är oftast inget som får folk att lämna bilen hemma. Annars hade vi sett effekt av skattehöjningarna. 

Det som du och andra storstadsbor ofta glömmer bort är ju landsbyggden. Alla kan inte ta tunnelbanan eller cykeln till jobbet. Vissa har inte lyxen att bara "lämna" bilen hemma, utan för dessa människor så krävs det ett annat alternativ som fungerar lika bra som bilen.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker inte att bilen är världens bästa transportmedel och naturligtvis har det en negativ inverkan på miljön att vi kör så mycket bil som vi gör. Men skatter är inget som råder bot på problemet, alternativa transportmedel gör. Där behöver vi lägga våra resurser. 

Det finns alltid bussar. Har alltid vuxit upp med att man åkte buss eller så åkte man inte alls.

Det finns flera undersökningar som säger att det funkar. Det kommer inte att bli biltomt men det fungerar bättre än inget.


   
SvaraCitera

isola: Det finns alltid bussar. Har alltid vuxit upp med att man åkte buss eller så åkte man inte alls.

När jag bodde hos min mor nu senast, som ändå inte bor helt ute i obyggden, så gick det ungefär 4-5 bussar om dagen. Jag har full förståelse för att man då hellre väljer bilen och är på jobbet när man skall vara där istället för 1,5h innan eller måste vänta 2h innan man kan åka hem. 

isola: det fungerar bättre än inget.

Och det är just den mentaliteten som gör att vi aldrig kommer frammåt i utvecklingen. Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon där jävla Kia politer ska fan ta bort  den där  jävla trängselskatten jävla bög skit!


   
SvaraCitera

Buddah:

När jag bodde hos min mor nu senast, som ändå inte bor helt ute i obyggden, så gick det ungefär 4-5 bussar om dagen. Jag har full förståelse för att man då hellre väljer bilen och är på jobbet när man skall vara där istället för 1,5h innan eller måste vänta 2h innan man kan åka hem. 

Och det är just den mentaliteten som gör att vi aldrig kommer frammåt i utvecklingen. Blink

Ja, men så är det ju ute på landet - och där är det sällan rusningstrafik. Man kan ställa bilen någonstans och åka halva vägen med buss pga trängseln, vet flera som gör så.

Vad ska vi göra istället? Man måste börja någonstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

När jag bodde hos min mor nu senast, som ändå inte bor helt ute i obyggden, så gick det ungefär 4-5 bussar om dagen. Jag har full förståelse för att man då hellre väljer bilen och är på jobbet när man skall vara där istället för 1,5h innan eller måste vänta 2h innan man kan åka hem. 

Och det är just den mentaliteten som gör att vi aldrig kommer frammåt i utvecklingen. Blink

Precis håller fan med  smart!Blink


   
SvaraCitera

isola: Vad ska vi göra istället? Man måste börja någonstans.

Satsa pengar på vår infrastruktur och kollektivtrafik. I många delar av landet så är inte huvudproblemet att kollektivtrafiken är för dyr, utan att den knappt existerar. Sen kanske det finns en poäng i att subventionera en större del av kollektivtrafiken än det som görs idag också, men bara att göra den mer tillgänglig hade varit en enorm hjälp.


   
SvaraCitera

Buddah:

Satsa pengar på vår infrastruktur och kollektivtrafik. I många delar av landet så är inte huvudproblemet att kollektivtrafiken är för dyr, utan att den knappt existerar. Sen kanske det finns en poäng i att subventionera en större del av kollektivtrafiken än det som görs idag också, men bara att göra den mer tillgänglig hade varit en enorm hjälp.

Pengarna måste ju komma någonstans ifrån.


   
SvaraCitera

isola: Pengarna måste ju komma någonstans ifrån.

Ja, låna pengar exempelvis. Att bygga ut infrastruktur är en av få saker ett land kan låna pengar till som faktiskt betalar tillbaka sig, även om det är på lång sikt. Sverige har bra ekonomi och skulle inte ha några problem att låna pengar till detta. 

Sen kan man strukturera om en del annat för att få loss pengar. Skrota försvaret, slänga mindre pengar på "kultur" etc. 


   
SvaraCitera

Buddah: Ja, låna pengar exempelvis. Att bygga ut infrastruktur är en av få saker ett land kan låna pengar till som faktiskt betalar tillbaka sig, även om det är på lång sikt. Sverige har bra ekonomi och skulle inte ha några problem att låna pengar till detta.

Sen kan man strukturera om en del annat för att få loss pengar. Skrota försvaret, slänga mindre pengar på "kultur" etc.

Bättre att få in det på sätt som redan minskar trafiken.

Vissa kulturgrejer skulle såklart kunna slopas men mycket av det håller folk med en sysselsättning vilket hindrat dem från att göra sattyg.

(mvh mormor)


   
SvaraCitera

isola: Bättre att få in det på sätt som redan minskar trafiken.

Vi får höja skatten otroligt mycket för att ens få in hälften av de pengar som skulle krävas för att göra en vettig utbyggnad av infrastruktur och kollektivtrafik. Glad

isola: Vissa kulturgrejer skulle såklart kunna slopas men mycket av det håller folk med en sysselsättning vilket hindrat dem från att göra sattyg.

Jag tänkte mer på att dra in bidrag som kastas på statligt utvalda konstnärer för att de skall ha råd att stänga in sig i sin studio året och om kladda, putsa eller vad de nu gör. Det som faktiskt gör nytta skall vi givetvis inte dra in, ex. se till så att ungdomar har replokaler och dylikt. 


   
SvaraCitera

Buddah:

Vi får höja skatten otroligt mycket för att ens få in hälften av de pengar som skulle krävas för att göra en vettig utbyggnad av infrastruktur och kollektivtrafik. Glad

Jag tänkte mer på att dra in bidrag som kastas på statligt utvalda konstnärer för att de skall ha råd att stänga in sig i sin studio året och om kladda, putsa eller vad de nu gör. Det som faktiskt gör nytta skall vi givetvis inte dra in, ex. se till så att ungdomar har replokaler och dylikt. 

Ja om vi ska få in allt på det sättet. Nu har vi ju ett sätt att få in en del av pengarna och samtidigt minsta utsläppen och trängseln lite, det är väl bra? Du är så negativ!


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Trängselskatten vart inte bra, utländska fordon slipper betala trängselskatt.
Många som kringgår detta med att skruva bort registreringskyltar på fordonet eller falskskylta fordonet för att slippa betala.
Stölder av registreringskyltar har ökat rejält efter införande av trängselskatt.

Tänk på att när svenskregistrerade lastbilar har passerat betalstationer och när dom har levererat varorna till butiker, då drabbas konsumenter pga varorna blir dyrare i butiken av trängselskatten.


   
SvaraCitera

Trängselskatten hjälper inte miljön. Det gjorde det typ dom första två månaderna eller något, sen har trafiken successivt ökat igen. Sen finns ju påståendet om att det ska betalas för diverse byggen runt om i Gbg, men det är inte hållbart heller för då hade den varit tillfällig och vad jag förstått är den permanent. För att inte nämna att det inte finns någon trängselskatt i Malmö (än i alla fall) och kolla hur mycket man byggt där (bortsett från öresundsbron då den är avgiftsbelagd).

Vidare retar jag mig på att det kallas för "trängselskatt". Det är inte trängselskatt, det är en jävla vägavgift.

För att inte nämna dom som bara på ren djävulsskap kör enorma omvägar hur mycket mer det än kostar dom - bara för att slippa skiten - hur bra är det för miljön?

Så... jävla... idiotiskt. Annat jag tycker är idiotiskt att det drabbar ALLA, att man inte heller uppmuntrar samåkning. Det hade varit mer ok om det bara drabbat sådana som mig som oftast är ensam i bilen, men det drabbar även dom som är mer beroende av bil - exempelvis barnfamiljer - inte släpar man med sig 2-4 ungar kollektivt (speciellt inte när den dessutom suger så mycket som den gör) till vad nu ungarna har för fritidsaktiviteter. Då hade man inte haft någon tid att jobba utan fått spendera mestadelen av dagen på buss och/eller spårvagn.

Och nej, främst isola men även alla andra - trängselskatten har inte minskat trängseln - inte i Gbg i alla fall.

Hjärta


   
SvaraCitera

Buddah:

Bilarna försvinner inte för att man beskattar dem hårdare, de försvinner när det faktiskt finns ett alternativt transportmedel som fungerar. Vi har inte byggt ut vår infrastruktur sen 70-talet typ så för många så är bilen det enda vettiga alternativet.

trängselskatt införs ju på platser där det faktiskt finns rätt bra möjligheter att åka kollektivt


   
SvaraCitera

Bättre och billigare kollektivtraffik.


   
SvaraCitera