Aviseringar
Rensa alla

Träning


Ämnesstartare

Hej, är en kille på 14 år som tränar lite styrketräning och undrar om jag tränar för mycket?

har tränat lite små perioder men slutat pga skolan osv, men har börjat igen, och schemat ser ut så här:

OBS: är inte bra på vad de olika momenten heter så kan skriva lite konstigt ^^

tränar:

5 min cykel uppvärming 🙂
50 raka sut ups och 25 åt höger/vänster (sneda magmuskler :P)
Hävarm (namn?) 10 kg runt 20 st
hantel 100 st (50 på varje arm) 5 kg
"benböj" (namn?) 25 st 10 kg
"dra" (man sitter ner och drar i ett handtag och lyfter vikter^^)
10 kg 40 gånger
bänkpress 25 st 10 kg

hmm... märkte att det blev lite mkt arm övningar där [confused]

men tränar iaf söndag, tisdag, torsdag, resten vilodagar...

har gått och funderat på om jag övertränar armarna. Har tänkt dra ner till 80 st på hantlarna, och ta bort någe annat moment [confused]

låter det som en bra ide?


   
Citera

Hmm, överträning tror jag inte det är jättestor risk för. Kolla igenom så att du får med hela kroppen när du tränar. Välj tillräckligt med olika övningar så att det täcker hela kroppen och dela upp din kropp i två delar. Då blire nog bra.

Övningar: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

//TrainingGround


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Halo96:

hantel 100 st (50 på varje arm) 5 kg

Halo96:

"benböj" (namn?) 25 st 10 kg

Halo96:

"dra" (man sitter ner och drar i ett handtag och lyfter vikter^^)
10 kg 40 gånger
bänkpress 25 st 10 kg

Varför såpass många reps?[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi hantel 100 st, så tar jag en paus vid 50... men har tänkt dra ner lite typ till 70-80 ist för 100.

"benböj" det vet jag att jag klarar av så många, är inte så orolig för det

"dra" tar först 20 ggr sedan tar jag några minuters paus och byter grepp, men kanske ska ta lite mindre?

bänkpress, tror jag att jag klarar av om jag drar ner lite på det andra...
ska nog ta och fundera/känna efter vad som är rimligt nästa gång...

men 4 vilodagar räcker väll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kan ju knappast anses som överträninng men ett råd är att istället för att göra situps kan du ju göra dragonflags. Otroligt mycket jobbigare men det kanske räcker med ett par stycken för att få lika mycket träning som 50st situps...
Har själv aldrig prövat men jag ska göra det efter jullovet!

Dragonflags:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra video!

men kan någon skriva vilka moment som är bäst för just en muskel, tex: vilket moment är bäst för låren osv, så att jag kan fixa till mitt schema, så att jag inte glömmer bort något [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

opps, det var ju en som hade länkat en redan[blush]

kanske bäst att kolla den först [y]


   
SvaraCitera

bättre att köra hela kroppen varje vecka och olika på varje pass.
kör hellre mindre reps och fler sets istället [crazy]


   
SvaraCitera

Sänk repsen och kör mellan 1-15 beroende vad du har för mål. Med så många reps så kommer det aldrig hända något märkbart.


   
SvaraCitera

daawg:

Sänk repsen och kör mellan 1-15 beroende vad du har för mål. Med så många reps så kommer det aldrig hända något märkbart.

Är du säker på det?


   
SvaraCitera

95% säker ja, blir dock gärna motbevisad om någon kan det . Styrketräning handlar om att överanstränga musklerna och det gör man inte genom 80 reps och 5kg hantlar.


   
SvaraCitera

daawg:

95% säker ja, blir dock gärna motbevisad om någon kan det . Styrketräning handlar om att överanstränga musklerna och det gör man inte genom 80 reps och 5kg hantlar.

Ville du ha ett svar? För du citerade inte.

Jag hade nog tagit tyngre och ändå gjort 80 reps, totalt, inte per set. Vi missförstod nog varandra, jag gillar att ligga på 8-12 reps 4-6 set beroende på övning osv.

Jämfört med det tunga 6x3 (a lá Max-OT) så ger fler reps och set på bekostnad av vikternas tyngd (till en början) mycket bra resultat i form av volym. (För mig)


   
SvaraCitera