Aviseringar
Rensa alla

träning och kost


idaa99
Ämnesstartare

Hejsan.

jag är en tjej på 14 år, jag är 153 cm lång och väger ca 44 kg.

för ca 2 år sen så bröt jag armen och jag var tvungen att strunta i träningen helt och har inte kommit igång riktigt en. jag har idrott 2 ggr i veckan och så går jag på zumba i gång i veckan. Men jag har usel kondition och skulle vilja träna upp den. Men vad ska jag göra och hur ska jag lägga schemat?

och hur mycket ska jag äta och vad är en normal vikt för mig?


   
Citera
Afik
 Afik

Tips 1: Träna för att det är ROLIGT! Inte för att se bra ut eller såna petitesser.

Hur mycket tid hade du tänkt lägga ned på att få kondis? Skeptisk


   
SvaraCitera
idaa99
Ämnesstartare

Afik:

Tips 1: Träna för att det är ROLIGT! Inte för att se bra ut eller såna petitesser.

Hur mycket tid hade du tänkt lägga ned på att få kondis? Skeptisk

Ja jag vet inte typ 2-3 ggr i veckan skulle jag nog kunna träna.


   
SvaraCitera

Hitta framför allt någonting du tycker är roligt! Om du gillar zumba kanske du kan träna det mer än en gång i veckan?


   
SvaraCitera
idaa99
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Hitta framför allt någonting du tycker är roligt! Om du gillar zumba kanske du kan träna det mer än en gång i veckan?

Det är bara zumba i gång i veckan.. så det är ju lite svårt att göra

Jag är inte precis den sportsliga tjejen och skulle vilja träna hemma.


   
SvaraCitera

din nuvarande vikt är normal och platsar inom bmi-skalan på 18,8, (där 18,5 till 25 innebär normalvikt). som din aktivitetsgrad ser ut just nu skulle du behöva äta drygt 2000 kilokalorier om dagen, men om du planerar in mer träning än så kommer du också behöva äta mer (ca 2500 kcal per dag). om du vill konditionsträna hemma skulle jag rekommendera löpning och att försöka ändra hur mycket du rör dig till vardags, t.ex. genom att cykla i stället för att åka buss till skolan.


   
SvaraCitera
Afik
 Afik

idaa99:

Ja jag vet inte typ 2-3 ggr i veckan skulle jag nog kunna träna.

Ja okej. Testa löpning. Om du tycker det är roligt så kan du ju fortsätta med det. Spring inte samma sträcka hela tiden och ta inte i allt varje gång, om du inte gör det blir det tråkigt efter ett tag. Men seriöst. Gör något ROLIGTArg


   
SvaraCitera
idaa99
Ämnesstartare

svefnpurka:

din nuvarande vikt är normal och platsar inom bmi-skalan på 18,8, (där 18,5 till 25 innebär normalvikt). som din aktivitetsgrad ser ut just nu skulle du behöva äta drygt 2000 kilokalorier om dagen, men om du planerar in mer träning än så kommer du också behöva äta mer (ca 2500 kcal per dag). om du vill konditionsträna hemma skulle jag rekommendera löpning och att försöka ändra hur mycket du rör dig till vardags, t.ex. genom att cykla i stället för att åka buss till skolan.

jaha då vet jag. Men hur länge ska man löpa? som sagt så har jag väldigt dålig kondis.

Men nu på sommaren så hoppar jag studsmatta väldigt ofta, är det bra träning?


   
SvaraCitera
idaa99
Ämnesstartare

Afik:

Ja okej. Testa löpning. Om du tycker det är roligt så kan du ju fortsätta med det. Spring inte samma sträcka hela tiden och ta inte i allt varje gång, om du inte gör det blir det tråkigt efter ett tag. Men seriöst. Gör något ROLIGTArg

Ja det är lite svårt att hitta något roligt eftersom jag inte är den sportsliga tjejen precis men jag ska pröva att börja löpa. Själv så tycker jag om min studsmatta väldigt mycket  hoppar så ofta jag kan nu på sommaren men jag vet inte om det ger någon bra träning och bra kondis eftersom att jag inte pressar kroppen så mycket. Jag hoppar lite gör nån volt och så där.


   
SvaraCitera

idaa99:

du kan börja med kortare löpturer (~20-30 min) där du omväxlande går och springer. spring några minuter i taget och vila genom att promenera lika lång tid, sedan försöker du stegvis öka antalet minuter då du springer till du orkar springa hela sträckan utan att ta uppehåll. därefter upptäcker du nog bäst på egen hand vilken sträcka som känns lagom lång att springa under ett träningspass. (om jag får tala för mig själv så är 45-60 minuter bekvämt till vardags, men det är långt om man är otränad.)

att hoppa studsmatta är skitbra träning! det är roligt och därmed lätt att göra ofta utan att tröttna, vilket är väldigt viktigt om det ska vara poängfullt att försöka förbättra konditionen.


   
SvaraCitera
idaa99
Ämnesstartare

svefnpurka:

du kan börja med kortare löpturer (~20-30 min) där du omväxlande går och springer. spring några minuter i taget och vila genom att promenera lika lång tid, sedan försöker du stegvis öka antalet minuter då du springer till du orkar springa hela sträckan utan att ta uppehåll. därefter upptäcker du nog bäst på egen hand vilken sträcka som känns lagom lång att springa under ett träningspass. (om jag får tala för mig själv så är 45-60 minuter bekvämt till vardags, men det är långt om man är otränad.)

att hoppa studsmatta är skitbra träning! det är roligt och därmed lätt att göra ofta utan att tröttna, vilket är väldigt viktigt om det ska vara poängfullt att försöka förbättra konditionen.

Ja men vad bra! jag ska nog ta en liten springtur nu faktiskt.

Och tack för svaren 🙂


   
SvaraCitera