Aviseringar
Rensa alla

transfobi i skolan


Ämnesstartare

Tja!
Bara jag som tycker det e transfobiskt att man får lära sig i skolan att bara tjejer kan få livmoderhals cancer, en kille med livmoder då (som jag) kan jag inte få det då varför ska jag då ta en spruta när det står att bara tjejer kan drabbas av det 
Tycker ni det e transfobiskt?


   
Citera

nä 


   
SvaraCitera

Du vet ju inte ens vad det betyder... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CitronSaft:
Du vet ju inte ens vad det betyder... 

Vaddå för nåt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
nä 

Varför inte?


   
SvaraCitera

nej. Killar har ingen livmoder alltså kan dom inte få den typen av cancer


   
SvaraCitera

Alltså. Glad

För att bli mindre förvirrad i framtiden behöver du skilja mellan biologiskt kön och hur du vill identifiera dig psykologiskt. Du är biologiskt en tjej. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org:
Alltså. Glad

För att bli mindre förvirrad i framtiden behöver du skilja mellan biologiskt kön och hur du vill identifiera dig psykologiskt. Du är biologiskt en tjej. 

Fast jag e ju en kille och är alltid en kille 


   
SvaraCitera

pommes045:

Fast jag e ju en kille och är alltid en kille 

inte biologiskt, du har inte en maskulin kropp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas:

inte biologiskt, du har inte en maskulin kropp

Jo det har jag ja har mycket muskler


   
SvaraCitera

pommes045: Fast jag e ju en kille och är alltid en kille

Inte enligt biologiboken. Du har ett XX könskromosompar, inte XY, enligt DNA är du tjej. Du har livmoder för att kunna ha barn o.s.v. Din kropp är en tjejs kropp. Sen är det annan sak med psyket, men det är inte bra att ignorera fakta. 


   
SvaraCitera

pommes045:

Jo det har jag ja har mycket muskler

Fast tjejer och killars muskler får olika proportioner o ser annorlunda så bara för du har muskler så kommer  du inte se maskulin ut. 


   
SvaraCitera

 Visst hade de kunnat skriva "personer med livmoder" men det faktum att du identifierar dig som kille gör inte att du inte har någon livmoder. Kan du inte läsa på lite om vad det innebär att vara trans, vad olika begrepp betyder osv, det blir lättare att diskutera med dig då för nu driver folk bara med dig, vilket är fel. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org:

Inte enligt biologiboken. Du har ett XX könskromosompar, inte XY, enligt DNA är du tjej. Du har livmoder för att kunna ha barn o.s.v. Din kropp är en tjejs kropp. Sen är det annan sak med psyket, men det är inte bra att ignorera fakta. 

Det e inte bra att felköna eller va transfobisk heller men det verkar ingen bry sig om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
 Visst hade de kunnat skriva "personer med livmoder" men det faktum att du identifierar dig som kille gör inte att du inte har någon livmoder. Kan du inte läsa på lite om vad det innebär att vara trans, vad olika begrepp betyder osv, det blir lättare att diskutera med dig då för nu driver folk bara med dig, vilket är fel. 

Jag sa inte att jag inte hade livmodr jag sa att det e fel av skolan att anta att alla tjejer har livmoder


   
SvaraCitera