Aviseringar
Rensa alla

transsexualism är internaliserade könsroller


player one: jag menade inte analysen i sig, utan att applicera sina teorier på individer som hävdar att deras bakomliggande orsaker är några andra och på så vis inte bara berätta för dem varför de känner som de gör, utan i detta fall även berätta att vad de egentligen menar är något helt annorlunda än vad de upplever. det är ju två olika saker att analysera ett beteende eller en en företeelse i sig, och att klistra på sina slutsatser på enskilda individer och utgå från att de stämmer.

Att göra detta personligen är ju dålig stil, men att teoretisera kring det ser jag inget fel med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Att göra detta personligen är ju dålig stil, men att teoretisera kring det ser jag inget fel med.

det håller jag med om. jag menar mer att det blir märkligt om vi fortsätter friskförklara transsexuella i ett sammanhang, men i samma andetag hänvisar till bakomliggande orsaker som de själva inte håller med om när vi ska diskutera hur vi ska förhålla oss till transsexualism på samhällsnivå. när vi exempelvis diskuterar till vilken grad och under vilka omständigheter vi ska finansiera könskorrigeringar med offentliga medel så är ju dessa orsaker högst relevanta. ska man då utgå från behov och motiveringar som de läggs fram av individen, av den berörda gruppen i stort, eller av utomstående sakkunniga som gjort en egen analys av varför en dylik åtgärd behövs av helt andra anledningar än vad den enskilda transsexuella i fråga anser? blir rätt svartvitt, när man lägger fram frågan så, men jag antar att du ser poängen.


   
SvaraCitera

Bara det inte skadar någon (inkl djur, men vill inte kalla de något) så är det okej. 


   
SvaraCitera

player one: ? blir rätt svartvitt, när man lägger fram frågan så, men jag antar att du ser poängen.

Förstår vad du menar. Jag antar att man i det enskilda fallet får lyssna på individen fram till att vetenskapen framställt en generell förklaringsmodell och därefter agera utifrån denna. Välfärdsfinansiering av könskorrigeringar och inte till exempel skönhetsingrepp strider ju dock mot idén om könets relativa irrelevans.


   
SvaraCitera

player one:

om vi ska tycka att trans är bra för att inte göra transor ledsna, ska vi även tycka att rasism är bra för att inte göra sverigedemokrater ledsna?

Det är ju inte alls samma sak, har ingenting med det här att göra ju 


   
SvaraCitera

Det är vetenskapligt bevisat att transsexuella personers hjärna av någon anledning i sen graviditet börjar ändra lite på sig så att den blir som motsatta könets hjärna.

De flesta transpersoner vet att de egentligen tillhör det motsatta könet redan vid 2-3 års åldern så det är inte samhället som påverkar om en person är transsexuell eller inte. Däremot finns det personer som har blivit påverkade av samhället och då tror att de är transsexuella.

Sedan finns det också något som kallas att vara androgyn eller genderfluid som kan vara väldigt förvirrande under ens barndom och speciellt under puberteten. Att vara androgyn menas att man inte tycks tillhöra varken manligt eller kvinnligt kön utan något där emellan.
Därför kan tonåringar bli väldigt förvirrade och tro att de är transsexuella när de egentligen inte är det.

Transsexualitet har funnits i urminnes tider och beror inte alls på vårat samhälle idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ren:

Det är ju inte alls samma sak, har ingenting med det här att göra ju 

nej, men det är väl typ samma resonemang.

Ren:
Det är vetenskapligt bevisat att transsexuella personers hjärna av någon anledning i sen graviditet börjar ändra lite på sig så att den blir som motsatta könets hjärna.

är det du som magnetröntgat slumpvis valda fosters hjärnor i väntan på att hitta en statistiskt användbar mängd transsexuella bland dem för att jämföra med icke-transsexuella personers hjärnor, eller kan du langa en källa på det där?

Ren: De flesta transpersoner vet att de egentligen tillhör det motsatta könet redan vid 2-3 års åldern så det är inte samhället som påverkar om en person är transsexuell eller inte. Däremot finns det personer som har blivit påverkade av samhället och då tror att de är transsexuella.

för det första så är väl 2-3-åringar sjukt påverkade av samhället redan, för det andra så har de flesta inga eller väldigt, väldigt få minnen från innan typ fyra års ålder. så hur "de flesta" transpersoner kan ha kommit till denna insikt innan dess vet jag inte.

Ren: Sedan finns det också något som kallas att vara androgyn eller genderfluid som kan vara väldigt förvirrande under ens barndom och speciellt under puberteten. Att vara androgyn menas att man inte tycks tillhöra varken manligt eller kvinnligt kön utan något där emellan.
Därför kan tonåringar bli väldigt förvirrade och tro att de är transsexuella när de egentligen inte är det.

du menar på allvar att det skulle vara någon slags medfödd, neurologisk quirk att inte känna för att passa in perfekt i mallen för något specifikt socialt kön, eller identifiera sig med något så lösryckt som vilket könsorgan man är född med så kraftigt att man låter det forma hela ens identitet? det där stämmer dels på mig, och dels på majoriteten av alla vettiga och ej hjärntvättade personer som haft tålamod nog att överleva högstadiet, och det har verkligen inget alls med saken att göra.

Ren: Transsexualitet har funnits i urminnes tider och beror inte alls på vårat samhälle idag.

könsroller fanns väl när det skrivna språket uppstod, och källor innan dess kan knappast vara särskilt uttömmande, men har du någon sådan att bistå med så är du fri att göra det.


   
SvaraCitera

känns lite weird att jag ba jamen leijonsparf är den jag håller med mest trorjag


   
SvaraCitera

player one: nej, men det är väl typ samma resonemang.

Transfobi är inte jämförbart med ogillande av andras åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd:

Transfobi är inte jämförbart med ogillande av andras åsikter.

nej, det är det inte. var vill du komma?


   
SvaraCitera

player one:

nej, det är det inte. var vill du komma?

Du ville göra den jämförelsen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd:

Du ville göra den jämförelsen?

hänvisa gärna till var jag skrivit det.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
http://www.wellsphere.com/general-medicine-article/genetic-link-to-transexuality-discovered/679676

hittade denna men den var inte så matnyttig

det finns säkerligen genetiska faktorer, men det finns det ju till det mesta, tycker inte att det är rimligt att likställa genetiska kopplingar med att socialt kön är så pass tungt biologiskt förankrat som dylika resonemang enligt mig förutsätter.


   
SvaraCitera

player one:

det finns säkerligen genetiska faktorer, men det finns det ju till det mesta, tycker inte att det är rimligt att likställa genetiska kopplingar med att socialt kön är så pass tungt biologiskt förankrat som dylika resonemang enligt mig förutsätter.

fast då finns det ju en annan "ursäkt" än de könsrollerna


   
SvaraCitera