Aviseringar
Rensa alla

transsexuellas könstillhörighet


Ämnesstartare

vilket kön tillhör en transsexuell?


   
Citera
Ämnesstartare

sen en till fråga, vilka av dessa kommentarer tycker ni stämmer angående transsexualitet, och varför? vilka stämmer inte, och varför?

1. “need counselling to realize they are mentally ill”
2. ”transitioning is a futile process”
3. “mutilating their bodies”
4. “will never be completely female(/male)”
5. ”a fantasy/delusion”


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan inte kalla dig "transexuell!" DU ÄR EN EXTREMT ÄCKLIG LITEN HORA SOM BORDE AVLIVAS


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vidriga apa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: könet hen upplever sig tillhöra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte. Bryr mig inte särskilt mycket. Folk får väl känna sig som de vill och så får vi andra försöka anpassa oss till det så mycket som möjligt.


   
SvaraCitera
time
 time

thl*kt N.:
sen en till fråga, vilka av dessa kommentarer tycker ni stämmer angående transsexualitet, och varför? vilka stämmer inte, och varför?

1. “need counselling to realize they are mentally ill”
2. ”transitioning is a futile process”
3. “mutilating their bodies”
4. “will never be completely female(/male)”
5. ”a fantasy/delusion”

Känner mig obekväm som cisperson att bestämma sådant, det är inte upp till någon som inte är transperson att säga vad som stämmer angående transsexualitet eller inte. Tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag förstår inte varför folk tror att för att fördomar och mobbing mot transsexuella ska sluta så måste vi alla låtsas att transsexuella är cis. det är riktigt konstigt.

jag behöver inte hålla med nån som tror att den är en katt om att den är en katt för att kunna bete mig hyfsat mot personen. är jag unik?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Känner mig obekväm som cisperson att bestämma sådant, det är inte upp till någon som inte är transperson att säga vad som stämmer angående transsexualitet eller inte. Tycker jag.

ok så om jag visar mina fem fingrar för dig och säger att det är tre stycken så är du elak ifall du tycker att det egentligen är fem fingrar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller är det så ovanligt att uppleva att man har annat antal fingrar än man har så exemplet blir larvigt? varför ska man då ta hänsyn till transsexualitet som också är relativt ovanligt om än inte lika ovanligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ingår det i transsexualitet att inte kunna skilja på känsloupplevelse och verklighet?

är förbluffad över att, vad jag minns, inte ha lyckats hitta en enda transsexuell som fullt ut medger sig vara transsexuell. dvs talar om upplevt kön som just upplevt kön och inte som kön. om detta stämmer är det ju verkligen en svårt handikappande mental sjukdom.

jag tror dock inte riktigt på att alla transsexuella är idioter. det verkar mer troligt att standardmallen för likaberättigande-aktivism är att behandla den förtryckta gruppen som idioter och småbarn vars bubbla måste skyddas. hur kan det vara ett likaberättigande?


   
SvaraCitera
time
 time

thl*kt N.:

ok så om jag visar mina fem fingrar för dig och säger att det är tre stycken så är du elak ifall du tycker att det egentligen är fem fingrar?

Nej, det är en orättvis jämförelse. Det är snarare som att du skulle komma och säga att du är glad, eller ledsen, eller arg, och jag skulle säga "nä du är bara uttråkad" eller "nej du är sjuk i huvudet", liksom. Då förminskar jag ju dina känslor för min egen agendas skull, vilket inte är okej.

thl*kt N.: är förbluffad över att, vad jag minns, inte ha lyckats hitta en enda transsexuell som fullt ut medger sig vara transsexuell. dvs talar om upplevt kön som just upplevt kön och inte som kön.

Läs intervjuer med Laverne Cox! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Nej, det är en orättvis jämförelse. Det är snarare som att du skulle komma och säga att du är glad, eller ledsen, eller arg, och jag skulle säga "nä du är bara uttråkad" eller "nej du är sjuk i huvudet", liksom. Då förminskar jag ju dina känslor för min egen agendas skull, vilket inte är okej.     

om en person kommer in flåsande högröd i ansiktet med bister min och tittar panikslaget omkring och börjar skrika på folk om att mattan ligger snett för att sedan påstå sig vara "glad" så skulle jag nog inte tro det bara för att personen själv sa det. jag kanske skulle låta det passera av smidighetsskäl, men jag skulle inte se det som min självklara moraliska förpliktelse att acceptera personens egen upplevelse/tolkning som den absoluta sanningen.

vilken agenda pratar du om? och hur var min jämförelse orättvis? den fungerar väl precis som din  bortsett från att din inbegriper tillfälliga känslotillstånd istället för anatomi vilket imo gör min bättre.

time:
       
Läs intervjuer med Laverne Cox! 

kanske d!


   
SvaraCitera
time
 time

thl*kt N.: om en person kommer in flåsande högröd i ansiktet med bister min och tittar panikslaget omkring och börjar skrika på folk om att mattan ligger snett för att sedan påstå sig vara "glad" så skulle jag nog inte tro det bara för att personen själv sa det.

Men det är inte heller samma sak. Både du och jag är cis, vi är nöjda med vår könstillhörighet, som matchar med kropparna vi föddes i. Är det så orimligt att tänka att könstillhörigheten inte alltid matchar med kroppen? Könsidentiteten formas ungefär vid treårsåldern.


   
SvaraCitera
time
 time

De flesta har accepterat att sexualitet definitivt kan vara dynamiskt, varför är det omöjligt att tänka att könsidentitet också är det?


   
SvaraCitera