Aviseringar
Rensa alla

transsexuellas könstillhörighet


Ämnesstartare

thl*kt N.: "könet hen tilldelades vid födseln" aka det anatomiska könet (dvs könet)

+ 4 och 5.

tolkningsförträde är en jättekonstig grej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Är det så orimligt att tänka att könstillhörigheten inte alltid matchar med kroppen?

könet är något kroppsligt. transsexuella har en kropp med ett visst kön men en upplevelse av att tillhöra det andra könet. finns det inget anatomiskt kön enligt dig? hur definierar man ens trans då?

konverterar din fråga: är det så orimligt att tänka att fingerantalet inte alltid matchar med kroppen? ja. fingrarna sitter på kroppen. 

time:
De flesta har accepterat att sexualitet definitivt kan vara dynamiskt, varför är det omöjligt att tänka att könsidentitet också är det?

varför strawmanar du mig jättemycket? vad menas med "dynamiskt" och varför tror du att detta är något jag inte förstår?


   
SvaraCitera
time
 time

thl*kt N.: finns det inget anatomiskt kön enligt dig? hur definierar man ens trans då?

Jag vet inte hur det är med dig, men jag har aldrig i mitt liv sett eller hört en transperson förneka att snoppen eller snippan satt där från början - bara att det inte känns rätt. Klart det finns ett anatomiskt kön, men uppenbarligen har vi en stor andel transpersoner i världen som är ett levande bevis på att könsidentitet är mer än vad som finns mellan benen. Har du pratat med transpersoner om deras upplevelser? 

thl*kt N.: varför strawmanar du mig jättemycket?

FÖR ATT JAG INTE ÄR EN LIKA DUKTIG DEBATTÖR SOM DU. Okej? 

thl*kt N.: vad menas med "dynamiskt" och varför tror du att detta är något jag inte förstår?

Mäh, tänker på kinsey-skalan. Har du hört om den? Ens sexualitet är föränderlig, den behöver inte nödvändigtvis vara likadan genom hela livet: någon kan vara superhetero i arton år och plötsligt träffa en person av samma kön som den blir superförälskad i och vice versa. Den sexuella läggningen är rätt flytande, men det är också normalt att den stannar där den sitter livet ut. Båda varianterna är okej. Kan man inte anta att könsidentitet kan fungera efter en liknande modell?


   
SvaraCitera
time
 time

(Och jag tänker inte adressera fingerjämförelsen för i mina öron utgår du från att transpersoner bara hittar på fastän det verkar heltokigt enligt dig, och min uppfattning är att det faktiskt är legitima känslor som ska bemötas med mer seriositet än "jag har två fingrar fast du ser fem".)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår inte varför det öht skulle ligga i mitt intresse att identifiera någon annans könstillhörighet för att denna inte överensstämmer med det biologiska organ vilket traditionellt indikerar kön. Det är utom min kontroll och det leder sällan eller aldrig till annat än dåligt mående stämning att förneka någonting som jag i egenskap av cisperson inte har någon erfarenhet av. Låt folk definiera sig som vad de vill, jag ser inte problemet.


   
SvaraCitera

Beror väl på hur man ser på ordet "kön".
Den sociala strukturen eller den fysiska egenskapen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Jag vet inte hur det är med dig, men jag har aldrig i mitt liv sett eller hört en transperson förneka att snoppen eller snippan satt där från början - bara att det inte känns rätt. Klart det finns ett anatomiskt kön, men uppenbarligen har vi en stor andel transpersoner i världen som är ett levande bevis på att könsidentitet är mer än vad som finns mellan benen. Har du pratat med transpersoner om deras upplevelser? 

nä, istället påstår man att kön är något annat än kön. att kvinnor kan ha snoppar, etc. det är exakt samma sak som att påstå att även personer med tio fingrar kan ha sjutton fingrar - självklart absurt. att du tycker jämförelsen är "orättvis" förändrar inte detta.

jag förnekar inte deras upplevelser alls. jag vet mycket väl vad de upplever, även om jag inte har erfarenhet av det och inte kan föreställa mig vidden av det på ett personligt plan. de upplever sig tillhöra ett kön de inte tillhör. vissa komponenter i deras självbild är anpassade efter fel kön. 

time

FÖR ATT JAG INTE ÄR EN LIKA DUKTIG DEBATTÖR SOM DU. Okej? 

vilket low blow :@

time:
Mäh, tänker på kinsey-skalan. Har du hört om den? Ens sexualitet är föränderlig, den behöver inte nödvändigtvis vara likadan genom hela livet: någon kan vara superhetero i arton år och plötsligt träffa en person av samma kön som den blir superförälskad i och vice versa. Den sexuella läggningen är rätt flytande, men det är också normalt att den stannar där den sitter livet ut. Båda varianterna är okej. Kan man inte anta att könsidentitet kan fungera efter en liknande modell?

inga kontroversiella grejer du tar upp direkt.

har inte heller några invändningar mot idén att könsidentitet kan skifta, även om det nog är ännu ovanligare än transsexualitet.

dock så anser jag inte att man tillhör ett kön bara för att man tror att man tillhör ett kön. jag tycker inte att någonting om någon blir sant bara för att personen själv tror/tycker/upplever det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
(Och jag tänker inte adressera fingerjämförelsen för i mina öron utgår du från att transpersoner bara hittar på fastän det verkar heltokigt enligt dig, och min uppfattning är att det faktiskt är legitima känslor som ska bemötas med mer seriositet än "jag har två fingrar fast du ser fem".)

påstår absolut ingenting över huvud taget i närheten av att transpersoner "bara hittar på", ännu mer strawman. 


   
SvaraCitera
time
 time

thl*kt N.:

påstår absolut ingenting över huvud taget i närheten av att transpersoner "bara hittar på", ännu mer strawman. 

Men det känns så när du drar den jämförelsen - just för att *jag har fem fingrar fast jag bara har två* antagligen är något både du och jag kan hålla med om är en absurd idé, och jag håller inte med om att transsexualism är en absurd idé. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rotorblad:
Förstår inte varför det öht skulle ligga i mitt intresse att identifiera någon annans könstillhörighet för att denna inte överensstämmer med det biologiska organ vilket traditionellt indikerar kön. Det är utom min kontroll och det leder sällan eller aldrig till annat än dåligt mående stämning att förneka någonting som jag i egenskap av cisperson inte har någon erfarenhet av. Låt folk definiera sig som vad de vill, jag ser inte problemet.

problemet är att man försöker höja transsexuella genom att säga att de också är cissexuella. det är inte rätt väg att gå för jämlikhet.


   
SvaraCitera
time
 time

Vet inte om vi kommer någonvart, jag tycker att någon som identifierar sig som en kvinna och som aktivt arbetar för att uppfattas som det socialt och senare även fysiskt, om hon genomgår medicinska processer med könskorrigering och hormonbehandlingar, är en kvinna. Du tycker inte det. Det blir lite tomt att debattera om, jag har inget snyggt ess i rockärmen som kan få dig att ändra uppfattning, annat än att referera till diskussioner med transpersoner, och eventuell litteratur jag läst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Men det känns så när du drar den jämförelsen - just för att *jag har fem fingrar fast jag bara har två* antagligen är något både du och jag kan hålla med om är en absurd idé, och jag håller inte med om att transsexualism är en absurd idé. 

det är absurt att rätta sig efter personens självbild i det fallet, ja. samma sak gäller i fallet transsexualitet. varför skulle det inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Vet inte om vi kommer någonvart, jag tycker att någon som identifierar sig som en kvinna och som aktivt arbetar för att uppfattas som det socialt och senare även fysiskt, om hon genomgår medicinska processer med könskorrigering och hormonbehandlingar, är en kvinna. Du tycker inte det. Det blir lite tomt att debattera om, jag har inget snyggt ess i rockärmen som kan få dig att ändra uppfattning, annat än att referera till diskussioner med transpersoner, och eventuell litteratur jag läst.

men det är ju inte så. varför tycker du saker som inte stämmer :S kommer nog aldrig förstå sånt där.

är denna man en ödla?

idea_ss_lizard-man_006_596x334


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

transsexualitet definieras av att en persons hjärna/subjekt/känslor får felaktig information om kroppens kön. varför ska man då lita på att personens omdöme är korrekt angående just detta faktum som personen utmärks specifikt av sin oförmöga att på ett intuitivt plan korrekt avgöra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

problemet är att man försöker höja transsexuella genom att säga att de också är cissexuella. det är inte rätt väg att gå för jämlikhet.

Vad är din lösning? Ska vi förneka att de känner så bara för att det är för oss främmande känslor? 


   
SvaraCitera