Aviseringar
Rensa alla

TRASIGT BATTERI?!


Ämnesstartare

Det blinkar ett rött kryss på batteriikonen och står att jag ska byta batteri. Jag har en acer laptop som är 1,5 år. Kollade runt lite och ett batteri kostade typ 1000kr vilket jag inte har råd med... Är det någon som har haft samma problem? Tycker ju inte att det ska gå SÅ fort för batteriet att gå sönder då jag inte har i laddaren i onödan...


   
Citera
Tyrael

Kolla om du har garanti kvar då, så kan du säkert få det på garantin (om du har den kvar). Elektronik brukar ha 2 år garanti.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Elektronik brukar ha 2 år garanti.

Tror bara det var 1 år... :/


   
SvaraCitera

decemberbarn:

Tror bara det var 1 år... :/

Är två år ändå även om det står 1år på kvittot =)


   
SvaraCitera
Tyrael

decemberbarn:

Tror bara det var 1 år... :/

Tro kan man göra i kyrkan. Handen ur arslet och gör något åt saken, om du nu inte vill betala de där 1500. Eller denna tråden kanske är en synonym för 'hej jag är chey kan nån skicka ett batteri till mig gratis? <3'


   
SvaraCitera

Det är en Acer, var glad att den hållit ihop ända tills nu.


   
SvaraCitera

Är samma för mig. Har inte brytt mig om det. Datorn har överlevt ändå.


   
SvaraCitera

Fail.


   
SvaraCitera

decemberbarn:

Tycker ju inte att det ska gå SÅ fort för batteriet att gå sönder då jag inte har i laddaren i onödan...

Grattis, du har just upptäckt hemligheten bakom billig elektronik - den är byggd av glasspinnar och kristallglas. En ThinkPad från 90-talet fungerar fortfarande lika bra som den gjorde när den var ny, men smakar det så kostar det.

Lite tips angående batterier dock. Moderna litiumjonbatterier slits av laddningscykler och tidens tand. En laddningscykel är en urladdning av batteriet samt en laddning; det innebär att om du bara har i sladden när du faktiskt laddar och resten av tiden kör på batteri, så kommer du att slita ut batteriet fortare än om du har laddaren ikopplad dygnet runt.

Ett batteri tappar även laddning permanent med tiden; beroende på temperatur och hur fulladdat batteriet är förlorar det mellan två (halvladdat batteri i kylskåp) och 50% (fulladdat batteri i 30 grader) av sin kapacitet per år.

Så, om du vill maximera batteriets livslängd, hitta inställningen som säger "ladda bara upp till 70%" och aktivera den, sedan förvarar du datorn på en sval plats med sladden ikopplad dygnet runt.

Tyrael:

Elektronik brukar ha 2 år garanti.

Batterier och andra förbrukningsvaror brukar ha ett halvår.

Knarko:

Är två år ändå även om det står 1år på kvittot =)

Ja - förutsatt att du kan bevisa att det är ett fabrikationsfel, vilket du inte kan.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ja - förutsatt att du kan bevisa att det är ett fabrikationsfel, vilket du inte kan.

Rätta mig om jag har fel, men det lagändrades väl för några år sedan att det alltid är företaget som måste bevisa att det är du som är skyldig? Men det kanske inte innefattar det här?


   
SvaraCitera
Tyrael

Gentlernen:

Batterier och andra förbrukningsvaror brukar ha ett halvår.

Ok? Är laptopen en förbrukningsvara eller menar du att batteriet går på en egen garanti på 6 mån och resten av laptopen 24 mån?

Makes sense.

Gentlernen:

Ja - förutsatt att du kan bevisa att det är ett fabrikationsfel, vilket du inte kan.

Vilka företag har du varit i kontakt med egentligen? De gånger jag haft elektronik som gått sönder har de knappt ifrågasatt när jag lämnat in det på garantin, är det någon hårdvara som går sönder efter bara ett år kommer de garanterat att fixa det på garantin, annars får de bara dåligt rykte.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Rätta mig om jag har fel, men det lagändrades väl för några år sedan att det alltid är företaget som måste bevisa att det är du som är skyldig? Men det kanske inte innefattar det här?

Nej; första halvåret är det företaget som har bevisbördan, därefter är det du:

Lag 1990:0932:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Tyrael:

Ok? Är laptopen en förbrukningsvara eller menar du att batteriet går på en egen garanti på 6 mån och resten av laptopen 24 mån?

Batteriet går på egen garanti, men det är ganska irrelevant här; efter första halvåret åligger det köparen att bevisa att uppkomna fel är fabrikationsfel och inte orsakade av slitage, handhavandefel eller dylikt, och "batteriet blev kass efter 1½ års intensivt användande" är själva definitionen av slitage.

Tyrael:

Vilka företag har du varit i kontakt med egentligen?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

Tyrael:

är det någon hårdvara som går sönder efter bara ett år kommer de garanterat att fixa det på garantin, annars får de bara dåligt rykte.

I de flesta fall är det onekligen så, men de är definitivt inte tvungna att göra det.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Nej; första halvåret är det företaget som har bevisbördan, därefter är det du:

Ah, då är jag med. ty ty


   
SvaraCitera