Aviseringar
Rensa alla

Trassel med vänner


Ämnesstartare

Hej!
Jag har ett problem gällande mina vänner.
Jag har några ca 4st tjejkompisar som jag umgicks jätte ofta med innan, men för ca 3 mån sen skaffade jag en pojkvän som är 7 år äldre än oss (jag är 17) och allt eftersom började mina vänner ta avstånd från mig, dom frågar aldrig längre om jag vill vara med, eller hur det går för mig/hur jag har det. Dom hittar alltid på saker med varandra men ''antar'' att jag är upptagen jämt bara för att jag har pojkvän. Fast i verkliga fall gör jag ingenting.
Jag har sagt till dom o frågat varför det är så men då får jag bara som svar att jag aldrig hör av mig heller, men det är mycket svårare för mig o fråga varje helg vad dom ska göra när jag vet att dom redan bestämt ngt tillsammans utan o bjuda in mig, jag vill ju inte bjuda in mig själv. om ni fattar.

Detta har lett till att jag har tagit avstånd från dom med för jag känner mig så utstött, detta har lett till att jag bara är med min pojkvän och det ger mig ångest för jag vill vara med vänner och festa osv som andra i min ålder gör..
Vad ska jag göra? det är inte så lätt att hitta nya vänner precis, trots att jag jätte gärna vill det för mina nuvarande beter sig så patetiskt o omoget.
Ibland har jag övervägt att göra slut med min pojkvän för att få tillbaka mina vänner för jag tror att han är problemet, men jag tycker ju om honom.


   
Citera

Att behöva göra slut med din pojkvän är inget alternativ tycker jag bara för att få dina vänner att vara med dig. Det är bara taskigt mot han. 
Var jag du skulle jag fråga dina kompisar att om du inte skulle ha någon pojkvän, skulle dom betett sig lika dant då, säger dom att dom inte skulle göra det så skulle jag ifrågasätta varför dom inte skulle göra det, eller du förstår hur jag menar. 


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Pojkvännen är inte problemet, det är dina vänner. Ta ett allvarligt snack med dina vänner och förklara, bättrar dom sig inte så säger det ganska mycket om vilka äkta vänner det är och det smartaste vore då nog att skaffa nya vänner. Det finns ju mer folk i din ålder som vill festa menar jag 🙂


   
SvaraCitera

att dina vänner beter sig som ett rövhål när de utgör en grupp är inte så konstigt, eftersom det är det människor gör mot människor som inte ingår i deras egen grupp. det du borde försöka göra är att skilja ut en av dem genom att finna ett tillfälle att snacka enskilt med denna, och därefter konfrontera denna om varför de beter sig som ett rövhål mot dig.

denna person kommer att erkänna ditt problem, få skuldkänslor och förhoppningsvis hjälpa dig att hantera konflikten med resten. då ska du skicka iväg den med ett budskap till resten av gruppen som den kan sprida för att omvända fler och fler till din cause. då kommer de säkert att vilja vara kompis med dig igen. man måste bara lirka lite.

det här med att man faller ur ett kompisgäng är inget konstigt. det är bara sådant som händer för att människor agerar utifrån invanda sociala beteenden. du har sannolikt inte betett dig fel utan bara blivit utfrusen ur gruppen av någon godtycklig anledning. lycka till!


   
SvaraCitera

(du kan inte konfrontera dina vänner öppet eller i grupp. då kommer de att förneka allt.)


   
SvaraCitera

Dina vänner är ett gäng rövhål. Be dom att dra åt helvete om de ska bete sig såhär. Försök att hitt nya även om det kan vara ganska svårt...


   
SvaraCitera
grisen

Har varit med om detta för nästan 4 år sen. Låter exakt likadant. I mitt fall valde jag pojkvännen och har inte ångrat mig en enda sekund.

det är svårt att hitta vänner. Men människor du umgick med skulle jag ändå inte kalla "vänner" det krävs mer för den titeln


   
SvaraCitera

Kan det vara så att du själv kanske velat spendera mer tid med din pojkvän och lät det gå ut över dina kompisar? Jag tycker iochförsig de ska ha överseende med det, men folk tar det olika.


   
SvaraCitera

När jag och min kompis gick i första ring blev han tillsammans med en tjej som går i sjuan, jag och mina andra polare tyckte att det var för stor åldersskillnad och vissa tyckte till och med att han var pedofil och äcklig. Men de gillade verkligen varandra och han spenderade mycket tid med henne och mindre med oss, men med tiden blev det stabilare och han började umgås med oss lika mycket och då tyckte ingen att det var äckligt mer. Vi gav inte upp honom bara för det, det gäller att föröka göra en kompis glad, det försökte jag iaf.

Min poäng här är att jag tror att vi var bra vänner som ville va med honom fast än denna stora åldersskillnaden. Jag tror att du behöver kanske testa dina vänner genom att fråga om de vill umgås med dig 1 eller 2 helger och se om de kommer höra av sig nästa helg om de inte hör av sig på ett tag (tycker jag) är de inga riktiga vänner.


   
SvaraCitera
wisc
 wisc

Var öppen med dina vänner och förklara hur du känner, precis såsom du gjorde här i ditt inlägg. Det kan vara så att det hela blivit ett missförstånd, folk tänker väldigt olika. Beroende på vad du sedan får för svar från dina vänner kan du säkert själv tyda om det är drygt eller oavsiktligt.

Är det så att dem inte accepterar din nya pojkvän så blir det genast krångligare. Det bästa vore självklart att då skaffa andra att umgås med, då dem inte har tillräckligt med förståelse för din kärlek till din kille. Annars är väl alternativet att "bjuda in dig själv" även om det känns jobbigt. Då kanske dem slutar att vara så naiva efter ett tag och glömmer av att vara "sura".

Hoppas det löser sig för dig och kom ihåg att öppenhet besvarar många frågor!


   
SvaraCitera
wisc
 wisc

wisc:
Var öppen med dina vänner och förklara hur du känner, precis såsom du gjorde här i ditt inlägg. Det kan vara så att det hela blivit ett missförstånd, folk tänker väldigt olika. Beroende på vad du sedan får för svar från dina vänner kan du säkert själv tyda om det är drygt eller oavsiktligt.

Är det så att dem inte accepterar din nya pojkvän så  blir det genast krångligare. Det bästa vore självklart att då skaffa andra att umgås med, då dem inte har tillräckligt med förståelse för din kärlek till din kille. Annars är väl alternativet att "bjuda in dig själv" även om det känns jobbigt. Då kanske dem slutar att vara så naiva efter ett tag och glömmer av att vara "sura".

Hoppas det löser sig för dig och kom ihåg att öppenhet besvarar många frågor!


   
SvaraCitera