Aviseringar
Rensa alla

Treenigheten: en lära från Gud?


Misael:

När han kommer tillbaka är det försent

men du kommer knappast ha kunskapen om allt innan du dör [zzz] det finns ALLTID mer att veta om Gud, det hoppas jag att du fattat? vi kommer inte bli färdiglärda innan vi kommer till Himlen, så enkelt är det


   
SvaraCitera

DPope:

helt sant.. men det är drf man säger att Gud Fadern, Sonen och den Helige Ande är tre i en, men ändå tre olika personligheter.

Gud själv är en ande och är helig, och alla hans trogna änglasöner är andar och heliga.

Om den ”heliga anden” hade varit en person, borde det därför i Bibeln vara möjligt att skilja denna andeperson från alla dessa andra ”heliga andar”.

Man borde åtminstone kunna vänta sig att den nämns i bestämd form alla de gånger den inte kallas ”Guds heliga ande” eller nämns i liknande konstruktioner.

Därigenom skulle denna ande i varje fall skiljas ut som DEN heliga anden.

Men tvärtom förekommer uttrycket ”helig ande” många gånger i den grekiska texten utan den bestämda artikeln, vilket visar att den inte är en person.


   
SvaraCitera

Andra fåren:

vilket visar att den inte är en person.

det står Ande med STORT A så du kan nog ana vrf det är så


   
SvaraCitera

tevepro:

Han är gud, men han är också jesus. LOGISKT VA [y]

1+1+1=1 [wink] Logik på hög nivå.


   
SvaraCitera
Misael
Ämnesstartare

DPope:

men du kommer knappast ha kunskapen om allt innan du dör det finns ALLTID mer att veta om Gud, det hoppas jag att du fattat? vi kommer inte bli färdiglärda innan vi kommer till Himlen, så enkelt är det

[zzz] på dig själv med din självsäkra attityd när du uppenbarligen har fel. Studera bibeln istället. Det står klart och tydligt att dom fann inte behag i att hålla fast vid Gud i exakt kunskap. Alltså är det möjligt att uppnå exakt kunskap om Gud och hans Son innan vi dör.

"Och alldeles som de inte fann behag i att hålla fast vid Gud i exakt kunskap, så utlämnade Gud dem åt ett sinnestillstånd som misshagade honom, till att göra det som inte är tillbörligt," (Rom. 1:28)


   
SvaraCitera

Misael:

Där faller treenigheten i småbitar.

Jag tror på treenigheten, och att det inte är människans påhitt.
På samma sätt som en man och en kvinna blir ett i ett äktenskap vilket är ett förbund, så finns det andra sorters förbund. Ett sådant förbund är det mellan den heliga ande, fadern och sonen.
Och om det inte bara är ett förbund kan det vara som ett ägg: skal, äggvita och äggula. Jag vet inte helt hur allt funkar. Och kanske står det inte så mycket om det i bibeln för att det inte är det viktigaste för oss människor att fundera på.

Vi är skapade i med tre delar som ande, själ och kropp(skalet). 1 Tess 5:23 Det kallar jag treenighet på ett sätt. Tänk igenom detta lite.

Jesus uppmanade lärljungarna att döpa i faderns, sonens och den helige andens namn. Matt 28:19. Här finns ju också missionsbefallningen vilket är det viktigaste vi har att göra här på jorden.

Ha det underbart!


   
SvaraCitera

Misael:

"Och alldeles som de inte fann behag i att hålla fast vid Gud i exakt kunskap, så utlämnade Gud dem åt ett sinnestillstånd som misshagade honom, till att göra det som inte är tillbörligt," (Rom. 1:28

Vilken översättning har du egentligen. För i min står det:
Och eftersom de icke hade aktat det något värt att taga vara på SIN kunskap om Gud, gav Gud dem till pris åt ett ovärdigt sinnelag, till att bedria otillbörliga ting. Rom 1:28 (1917)

Det står efter vers 27 där det står om män som bytte ut det naturliga umgänget med kvinnan till män istället.


   
SvaraCitera

ohYEA_:

1+1+1=1

och i äktenskapet är 1+1 = 1

Så JA det är så otroligt logiskt det kan vara med tanke på att det är ett förbund!


   
SvaraCitera

Inreeld:

Vi är skapade i med tre delar som ande, själ och kropp(skalet). 1 Tess 5:23 Det kallar jag treenighet på ett sätt. Tänk igenom detta lite.

mkt bra sagt i allt! [y]

Misael:

(Rom. 1:28)

Inreeld:

Vilken översättning har du egentligen.

i min står det: "och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskapen om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinneslag, så att de gjorde sådant som är mot naturen"

Misael:

exakt kunskap

antar att det står så i eran j.v bibel?

du har mkt fel när du säger att du kan att få veta allt om Gud innan du dör.. så du tror att Gud kommer att säga till oss hur Han skapade allt? varför vi är uppbyggda som vi är etc?


   
SvaraCitera

Rom 11:33-36
O, vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Huru outgrundliga äro icke hans domar och huru outransakliga hans vägar! Ty vem har lärt känna Herrens sinne, eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något, som han alltså bör betala igen? Av honom och genom honom och till honom är ju allting. Honom tillhör äran och makten i evighet, amen.

Gud har hemligheter. Tro inte att du har rätt att säga att du vet allt eller kommer att veta allt innan Jesus kommer tillbaka. Gud är ju Gud och vi är bara människor! Han skrev inte allt i bibeln! Fatta vad lång den skulle bli då! Nej jag säger dig, han skrev bara det viktigaste. Våran intelligens skulle inte kunna bära all kunskap som Gud bär inom sig! Aldrig! Då har man storhetsvansinne.. Och det är ju bara Guds rätt att vara stor och högst uppsatt av allt och alla!


   
SvaraCitera
Misael
Ämnesstartare

Inreeld:

Vi är skapade i med tre delar som ande, själ och kropp(skalet). 1 Tess 5:23 Det kallar jag treenighet på ett sätt. Tänk igenom detta lite.

I och med att jag har studerat bibeln sen -92 så har jag hunnit tänka igenom en hel del och Bibeln säger att vi har ingen odödlig själ som vandrar vidare när vi dör t ex.

Inreeld:

Vilken översättning har du egentligen.

Inte den poetiskt inspirerade Bibel 2000 i a f. Jag har Nya Världens översättning.

DPope:

hur Han skapade allt?

Det gör han i första moseboken? Resten kan man forska genom astronomi om man är intresserad av detaljer. Behöver du veta det för att leva? [confused]

DPope:

varför vi är uppbyggda som vi är etc?

Behöver du det förklarat för dig? Behöver du veta det för att leva?

Inreeld:

Tro inte att du har rätt att säga att du vet allt eller kommer att veta allt innan Jesus kommer tillbaka.

Jag återger bara vad bibeln säger. Varför argumenterar du emot då? [confused]

I Bibeln förknippas Jehova ofta med kunskap. Han kallas ”en kunskapens Gud” och beskrivs som ”fullkomlig i kunskap”. (1Sa 2:3; Job 36:4; 37:14, 16)

Vore ju rätt konstigt om han beskrivs som "kunskapens Gud" och sedan undanhåller viktig information angående treenigheten som många påstår är en central lära.


   
SvaraCitera

Misael:

I och med att jag har studerat bibeln sen -92 så har jag hunnit tänka igenom en hel del och Bibeln säger att vi har ingen odödlig själ som vandrar vidare när vi dör t ex.

Jag har verkligen inte menat att kränka dig eller så.
Det kan jag tro på. Att man kommer till himlen med anden. Men eftersom det står om ande själ och kropp i bibeln i samma samanhang så innebär det att vi har tre delar i alla fall här på jorden. För du menar väl inte att du tror att vi inte har en själ alls? För det står det ju tydligt i bibeln. Jag menar det mer som en liknelse och inte att den är exakt överförbar på hur Gud är uppbyggd.
Jag tror inte att Jehova, Gud och Den Helige ande är en och samma person. Utan tre personer som är i förbund med varandra.

Misael:

Jag har Nya Världens översättning

Jag har 1917 översättning och den är närmare grundtexten. Har du studerat grundtexten? Det är ju trots allt den som har rätt ordval...

Men i alla fall. 1 mos 1:26
Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara oss lika.

Misael:

Han kallas ”en kunskapens Gud” och beskrivs som ”fullkomlig i kunskap”

Ja. Det är han ju verkligen. Men var står det att han inte har några hemligheter? Om det nu är så att inte ens Jehova får veta när världens ände är så innebär det kanske också att Gud har andra saker som han inte tyckte behövdes skrivas så ingående i bibeln som information som vi inte kan bära på eller behöver lägga så stor vikt i att diskutera.
Man kan ju se att det står vi i 1 mos så det är inget mänskligt påfund. Och Gud lägger större vikt på andra saker. tex att vi ska älska Gud av hela vårt hjärta och vår nästa som oss själva. Och berätta om evangelium för alla som lever. Och då är inte det viktigast att vi ska lösa alla skillnader i trosfrågor. Tror vi bara att Jesus är Guds son och tror på syndernas förlåtelse och älskar Gud så är vi räddade från evig död.[smile]

Misael:

Jag återger bara vad bibeln säger. Varför argumenterar du emot då?

Därför att du inte tror att det finns en treenighet bara för att det inte står så mycket om det i bibeln. Men faktum är ju att det faktiskt står lte om det och det ville jag framföra. Och att Guds kunskap faktiskt är fördold ibland för oss människor, och det har du inte bra grund för att det inte stämmer... Vi inte göra dig upprörd.


   
SvaraCitera

Inreeld:

och i äktenskapet är 1+1 = 1

Hahah? Nej, äktenskap är 1+1=2 som ska fungera tillsammans genom att komma överrens med varandra. [confused] Att människan har kommit på metaforer och poetiska meningar där man säger att man ska bli 1 är rätt uppenbart; så har människan alltid gjort, man kanske känner sig så nära varandra att det KÄNNS som att man är 1. Men man ÄR inte 1, eru dum? :p


   
SvaraCitera

Misael:

Resten kan man forska genom astronomi om man är intresserad av detaljer

så du pysslar med astronomi?

Misael:

Behöver du veta det för att leva? [confused]

Misael:

Behöver du det förklarat för dig? Behöver du veta det för att leva?

du sa ju sj att vi kan få all kunskap på jorden, ändrar du dig nu helt plötsligt?

o frågorna var: kommer DU att få veta allt detta innan du dör?

sen tkr jag att du borde lära dig ett viktigt bibelord: låt ingen se ner på dig för att du är ung.. och det är just precis det du gör! så schysst att du gör tvärtemot Bibeln [y] mena rinte att du gjort det nu men tidigare när du sagt att jag borde studera Bibeln mer innan jag uttalar mig etc


   
SvaraCitera

ohYEA_:

eru dum?

I min tro är det logiskt 🙂 Ologiskt va ;D Fast man kommer ju inte direkt läsa den andres tankar ^^


   
SvaraCitera