Aviseringar
Rensa alla

trimma moppe?


Ämnesstartare

Ja, som jag har förstått så är de knappt någon som kör laglig moped. Jag tänkte trimma min moppe men jag undrar hur lätt är det att åka fast för de? Kollar polisen en? Vad händer i fall? Vad kostar de? Tacksam för svar


   
Citera
Ämnesstartare

Ganska några som åker lagligt? Bullshit. Lyssna noga, trimma för fan inte moppen. Åker du fast får du vänta med att ta körkort, en finfin böter på några tusenlappar. Eftersom mopeden är ändrad i sin grundkonstruktion överensstämmer den inte med typintyg, och anses då vara en oregistrerad lätt mc. Vid lätt mc krävs körkort för motorcykel. Därmed har man gjort sig skyldig till olovlig körning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja okej, men du tror säkert min moppe går i 45, men nej du de gör den inte. Utan den går i 25! inte så kul att folk cyklar förbi mig.... Men har polisen stor koll på klass 1 och klass 2? Tänkte om man kan trimma till typ 50 så tror polisen att de är en klass 1 [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm... Min moppe gick typ i 40 någonting... så jag fattar ditt problem men har inte varit med om det själv. Men tror det jag skrev gällde EU moped... Men du kan ju testa om du vill, har aldrig blivit stoppad. Så länge du liksom inte kör utan hjälm, skjutsar folk utan hjälm, eller åker vårdslöst så stoppar dom flesta en inte heller.


   
SvaraCitera

trimma tvåtakt på ett bra sätt är ju nästan de svåraste som finns. Men som med mycket annat så är en bra början att öka flödet genom förgasaren/insprutaren genom att köpa ny eller modifiera själv samt montera bort varvtalsregulatorn. Plana toppen. Byta till större kolv och cylinder.

Kort sagt vet man vad man gör (vilket många i moppeåldern faktiskt inte gör) så kan det bli både bra och relativt billigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vid speciella tider på året har polisen en så kallad "moped raid" där dem kollar nästan alla mopeder. om du trimmar en moped som är avsedd för att köra i 25 km/h så kör du ju en "oregistrerad EU-moped" eftersom dem går u cirkus 50. och eftersom du inte har ett EU-körkort så blir det lite värre, dessutom om du skulle krocka med en trimmad moped så gäller inga av dina försäkringar du har och du kan bli betalningsskyldig och deras försäkringsbolag kommer kräva ett X antal tusen för den skada du har orsakat, har du otur och kör in i en splitter ny BMW kan det handla om hundratusentals kronor och din framtid är så gott som bli förstörd om du inte har en väldigt generös och rik förälder.

Avråder dig från att trimma mopeden och skaffa dig ett EU-körkort så du får köra i 50 km/h fortare än så behöver man inte åka.

Och argumentet med att du inte får ta körkort handlar det om 6 månader extra och betyder att du får börja övningsköra vid 16½ vilket typ ingen gör. började köra när jag var 17½ och hade körkort mindre än ett år senare.


   
SvaraCitera

Vänta och ta motorcykelkörkort ist [sad]


   
SvaraCitera

Hehehe, min moppe gick i 85 när förhållandena var som bäst [badgrin]

Fast den gick sönder kl16:20 på en tisdag:
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/sandviken/1.50120-mopedist-krockade-vi... [blush]


   
SvaraCitera

Fast det va bilen som krocka i mig å inte jag som krocka i bilen som det står i tidningen [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Fast det va bilen som krocka i mig å inte jag som krocka i bilen som det står i tidningen

Haha! Chickibull, [wink] Jag har också stått i tidningen för att jag kört moppe. Men det var jag som skrev en insändare och bad om ursäkt för mitt vårdslösa körande en vacker dag i Juni. Men de tog inte insändare som den var utan saftade till den lite mer så det lät ännu värre än vad det var! [cry]


   
SvaraCitera