Aviseringar
Rensa alla

Trivs inte hemma


Ämnesstartare

Är 03a och fyller 18 i år, som sagt trivs jag inte hemma. Jag bor trångt med en massa syskon och delar rum med min bonusbrorsa och min egna riktiga brorsa. Jag kan inte flytta hem till morsan pga annat skit som skett heller. Har inga andra släktingar. Jag går andra året i ett gymnasium i en annan stad som ligger ungefär 40-50 minuter ifrån där jag bor.

Jag vet inte vad jag ska göra, om det ens finns något jag kan göra eller om jag lär lida med det här tills jag gått ut gymnasiet och förhoppningsvis kan flytta ut. Jag får absolut ingen egen tid någon gång, jag får ingen ro för att studera och det är bara så jävla fucking drygt att vara hemma. Det har blivit så att jag tar senare bussar bara för att komma hem senare. Jag har även verkligen inga vänner, så jag har ingen att vara med på min fritid eller sova hos på helger osv.


   
Citera
L Y S

Hej, det låter inget vidare det där. Ledsen

Nu ställer den här Coronan till det, men annars kan du vara mer i biblioteket på kvällar och studera där. Kan du fråga lärare i skolan om du får stanna där längre på kvällen och studera där?


   
SvaraCitera
L Y S

Såg denna fråga och svar på Ungdomar.se
https://ungdomar.se/qa/question/135087


   
SvaraCitera
Haien

Var så mycket du kan i skolan och liknande du kan sista tiden på gymnasiet, sen flyttar du så fort du kan.


   
SvaraCitera

Har du pratat med skolkuratorn? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:
Var så mycket du kan i skolan och liknande du kan sista tiden på gymnasiet, sen flyttar du så fort du kan.

L Y S:
Hej, det låter inget vidare det där. Ledsen

Nu ställer den här Coronan till det, men annars kan du vara mer i biblioteket på kvällar och studera där. Kan du fråga lärare i skolan om du får stanna där längre på kvällen och studera där?

Är ju distansundervisning just nu så kan inte vara på skolan överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

widediaper:
Har du pratat med skolkuratorn? 

Nej, vet inte ens om det är något jag vill göra.


   
SvaraCitera

Är att vara ute i naturen efter skolan något du kan tänka dig? Jag brukade gå ut i skogen och till områden jag gillade efter skolan och fotografera och bara vara tills det blev kväll. Nu är det vinter men att vara ute ger nog skön energi om du inte orkar vara hemma. Visst att det är distansundervisning nu men du kan alltid ta en promenad för att komma bort ett tag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:
Är att vara ute i naturen efter skolan något du kan tänka dig? Jag brukade gå ut i skogen och till områden jag gillade efter skolan och fotografera och bara vara tills det blev kväll. Nu är det vinter men att vara ute ger nog skön energi om du inte orkar vara hemma. Visst att det är distansundervisning nu men du kan alltid ta en promenad för att komma bort ett tag.

Det är något jag redan brukar göra faktiskt. Men inte lika ofta nu på grund av kylan, hatar kylan.


   
SvaraCitera

Ekar det LYS skickade, det låter inget vidare det där. Och jag känner lite igen mig  Ledsen

Finns det någon aktivitet som du skulle kunna tänka dig att testa? Förespråkar också att promenera i skogen eller sätta sig på biblioteket för att få lite tid ensam när det är livligt hemma. Däremot kan saknaden av vänner skava även där, och om du har svårt att hitta vänner i skolan, vilket inte blir ju direkt lättare att göra när skolan går på distans, så är ett tips att hitta sätt att skapa möten med andra och ”tvinga” dig iväg hemifrån. En del aktiviteter är ju också lite begränsade av covid... men det kanske går att hitta något?om inte inomhus kanske utomhus? Glad


   
SvaraCitera
L Y S

vafalls: Är ju distansundervisning just nu så kan inte vara på skolan överhuvudtaget.

Förhoppningsvis går det tillbaka till vanlig undervisning snart när allt fler blir vaccinerade. Om du stör dig på allt ljud hemma, köp öronproppar och sätt dig i riktning mot fönstret eller en vägg för att få lite lugn och avskärmning för syn och hörsel, alltid nått...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oswin00:
Ekar det LYS skickade, det låter inget vidare det där. Och jag känner lite igen mig  Ledsen

Finns det någon aktivitet som du skulle kunna tänka dig att testa? Förespråkar också att promenera i skogen eller sätta sig på biblioteket för att få lite tid ensam när det är livligt hemma. Däremot kan saknaden av vänner skava även där, och om du har svårt att hitta vänner i skolan, vilket inte blir ju direkt lättare att göra när skolan går på distans, så är ett tips att hitta sätt att skapa möten med andra och ”tvinga” dig iväg hemifrån. En del aktiviteter är ju också lite begränsade av covid... men det kanske går att hitta något?om inte inomhus kanske utomhus? Glad

Ja jag vet helt ärligt inte, biblioteket i staden jag går på har tagit bort alla sitt ställen just nu pga corona så det går inte att sitta där. Sen vet jag inte heller om jag ens hade lyckats skaffa några vänner även om det inte var distans då jag knappt vågar prata med folk.


   
SvaraCitera