Aviseringar
Rensa alla

Tro på Gud och Tro på Bibeln är OLIKA saker! [mad]


blum
 blum

jag tror på bibeln men inte på gud. eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Så jag hoppas ni förstår nu att man kan tro på Gud utan att tro på en bok. Bajs!

du ska se att i andra länder är det massa männsikor som tror på Gud, och det är fan inge fel med det.
sverige är bajs .


   
SvaraCitera

Protip: ni pratar inte om samma karaktär.


   
SvaraCitera

dinga:

Tycker inte man ska låta varje individ bestämma hur sin gud ser ut, för vad säger att alla människor ska tro på samma gud eller att denne måste kommit från någon bok eller gammal ritual?

Självklart, men då ska man gärna kunna beskriva det lite mer än att det INTE är något. Som i INTE exakt som i bibeln.


   
SvaraCitera

Lanina:

Självklart, men då ska man gärna kunna beskriva det lite mer än att det INTE är något. Som i INTE exakt som i bibeln.

Det har du fulkommligt rätt i. [y] Får väll vänta och hoppas på en beskrivning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

jag tror på bibeln

vem skrev den då?[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

jag tror på bibeln men inte på gud. eller?

Menar du att du tror på att sakerna som berättas i bibeln har hänt men att gud inte var inblandad eller?[confused]

irenemaria:

vem skrev den då?

Massa människor som skrev ner gammla berättelser och myter som kunde funggera som rättesnöre och insperation för hur man borde leva ett mer medmännskligt liv[rolleyes] Och för att locka människor till att följa den så var de så klart tvugna att blanda in den mystiska högre makt som människan alltid trot på och säga att det är denna kraft som vill att vi ska leva så som berättelserna och myterna beskriver för oss[wink] Och om vi följer dessa högre maktens riktlinjerna och krav för våra liv, som igentligen människan själv satt, så kommer den/det så klart att belöna oss rikligt [y]

Vare sig människor är medvetna om det eller ej, så tror de på någon form av högre ordning/mening. Utan den så skulle vi inte finna kraft nog att leva och skulle bara lägga oss ner och invänta döden som en befrielse från vår meningslösa existens[cute]

Namnen Gud och Allah är bara två av oändligt många namn på denna av denna högre ordning/mening i universum, och bibeln och koranen är endast 2 instrument/verktyg som används för att lära ut just 2 ganska så lika tolkningar av denna övre kreft till människor som söker efter någon bra förklaring på vad som de tror finns där ute[rolleyes]

Som sagt så finns det oändligt många tolkningar och teorier om denna högre kraft, den tolkning du tror på är alltså väldigt stark influenserad av just bibeln [wink] men den som t.ex. McLuver har är lite mer självständig [y] klart att det finns en hel del influenser från kristendommen i både hans och mina tolkiningar men vad kan man vänta sig då man växt upp med det [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blargy:

Massa människor som skrev ner gammla berättelser och myter

Vet du mer om dessa "massa människor"? Hur visste de vad de skulle skriva? Förstod de själva allt de skrev?

Blargy:

Namnen Gud och Allah

Det är väl inga namn - det är ju titlar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

irenemaria:

Vet du mer om dessa "massa människor"? Hur visste de vad de skulle skriva? Förstod de själva allt de skrev?

Bara för att människorna inte var så teckniskt utvecklade förr så hade man ändå samma IQ nivå, om inte högre, vad det gälde teologiska frågor [no-no] så ja de viste mycket väl vad de skrev [y] de såg vilket djup vissa berättelser hade och skrev därmed ner de som mest anspela och gav svar på olika tankeställningar som folk kunde ställas inför. men alla dessa berättelser (jag syftar då mest till var gammla testamentet men även mycket av det nya) var redan gammla folksagor och myter då de skrevs, så de hade redan visat att de kunde bidra med tankeställningar till generation efter genreration[cute]

irenemaria:

Det är väl inga namn - det är ju titlar.

titlar?[confused]
jag ser det bara som ett par av många tusen och åter tusen namn man gett den övre kraften under tidernas lopp [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blargy:

titlar

Ja - ordet 'gud' är ju ett substantiv. inte ett namn Allah betyder ju också just 'gud'

jag har många titlar också, men mitt namn är irenemaria. gud har ju också ett egennnamn! Jehova!


   
SvaraCitera

Det går inte att bevisa att en Gud skulle finnas eller inte finnas, däremot går det att bevisa och det HAR redan bevisats att det som bibeln påstår överlag är skitsnack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

irenemaria:

Ja - ordet 'gud' är ju ett substantiv. inte ett namn Allah betyder ju också just 'gud'jag har många titlar också, men mitt namn är irenemaria. gud har ju också ett egennnamn! Jehova!

Namn, tittlar, whatever[tired] ja människor använder sig av olika "tittlar" för att lättare kunna specificera vad det är de menar, försöker mer säga att det inte spelar någon roll om man följer någon religion eller inte, vi söker alla efter samma sanning/högre mening med livet. De olika religionerna är bara olika varianter på hur man ska kunna finna sin väg till "upplysning", och alla religioner är bara grundade av en eller flera människor som funnit sig sin upplysning och försökt hjälpa andra att oxå finna den genom att lära ut sina upptäkter via sagor och berättelser som kan ge konkreta exempel på hur man borde leva och vad det är man borde försöka uppnå för att slutligen få sin upplysning [rolleyes]

Förstår inte ens varför jag skriver dethär[tard] villl bara skriva av mig lite eller någe, vill inte kritticera religionerna de ger hopp och livsvilja till människor, skulle vara skönt om man hade en sådan övertygelse[y], men när man inte lyckas finna sin väg där så är det bara att söka på någon annan stans[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Bibeln är skriven av människor, och består av sagor och seder påhittade av människor och inte av Gud.

Men ändå står det i den att Bibeln är inspirerad av Gud (att Gud sagt till männiksorna vad de ska skriva) ? [wink]

McLuver:

Att tro att universum skapades som det beskrevs i Bibeln var okej för kanske några tiotal år sedan

Står dock inte att Gud räknar 7dagar så som vi räknar 7 dagar. 7 dagar för honom kanske är en miljard år för oss? [y]
Om det nu är så så tog det ju honom 6-7miljader år att skapa allt så som vi räknar tiden.

Gud är ju utanför tid och rum och då är knappast tiden samma hos Honom som hos oss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blargy:

De olika religionerna är bara olika varianter

Om de är olika varianter....vad är de då varianter av? Vad är sanningen bakom dessa varianter? alla religioner kan ju inte ha rätt. Varianterna bevisar ju just det. Något måste ju vara grund-sanningen? eller[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

irenemaria:

Om de är olika varianter....vad är de då varianter av? Vad är sanningen bakom dessa varianter? alla religioner kan ju inte ha rätt. Varianterna bevisar ju just det. Något måste ju vara grund-sanningen? eller

Kanske, kanske inte[rolleyes] Hoppet finns[y] Och vad gäller vilka relioner som möjligen kan ha fel låter jag vara osagt, de är bara olika sätt att finna sanningen och mening i sitt liv [cute] och alla människor är olika så det är omöjligt att finna en enda som skulle kunna passa alla [no-no] alla måste för eller senare finna sig en egen väg och följa den under den korta tid vi har här på jorden, och blir det något mer efter att vi blivit gravsatta så, WAHAY![bigcheers]


   
SvaraCitera