Aviseringar
Rensa alla

Trött konstant!


DeadmauS:

Kan det va en förklaring till det?

Ja. Sjukdomen heter hypertyreos och innebär att din sköldkörtel producerar för mycket hormon. Du kan kolla upp det med ett blodprov, och det går utmärkt att medicinera.


   
SvaraCitera

har haft samma problem. Det jag gjorde var att se över hela min livsstil - matvanor, sovvanor, rutiner, träning. Det som fick mig att må bättre var att sluta småäta godis. Då tänkte jag alltid "äh, fem godisbitar spelar ingen roll", så det som hjälpte mig var att sluta med småätandet av godis. Något som är viktigt att veta är att socker gör att din "pigghet" går ungefär såhär (haha tog mig friheten att göra ett snyggt diagram i paint..)

ungdomar.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lazertits:

Utförde du någon konditionsträning?
Kroppen behöver jö variation.

Sprang 1 mil per vecka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Då tänkte jag alltid "äh, fem godisbitar spelar ingen roll", så det som hjälpte mig var att sluta med småätandet av godis. Något som är viktigt att veta är att socker gör att din "pigghet" går ungefär såhär (haha tog mig friheten att göra ett snyggt diagram i paint..)

Äter inte godis, då jag finner det för sött och sliskigt [no-no]


   
SvaraCitera

Gå te doktorn.


   
SvaraCitera

DeadmauS:

Äter inte godis, då jag finner det för sött och sliskigt [no-no]

ooh, good for you. Önskar jag kunde motstå..

Men det andra då, äter du tre ordentliga mål om dagen? (frukost, lunch, middag) och helst någon frukt emellan?

Försöker du hålla rutiner? Alltså somna och vakna ungefär samma tider? Får du åtta timmars sömn per natt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Men det andra då, äter du tre ordentliga mål om dagen? (frukost, lunch, middag) och helst någon frukt emellan?

Jag äter hela tiden, varje gång jag känner mig hungrig. Vilket är typ 1 timma i mellan varje mål. [cute]

Fingerprints:

Försöker du hålla rutiner? Alltså somna och vakna ungefär samma tider? Får du åtta timmars sömn per natt?

Har provat att sova 8/9/11 timmar gör absolut ingen skillnad för mig. Jag vet att det inte förändras över en natt, därför provade jag i minst en till två veckor!


   
SvaraCitera

DeadmauS:

Jag äter hela tiden, varje gång jag känner mig hungrig. Vilket är typ 1 timma i mellan varje mål. [cute]

okej. vad är det för kost då? Du är inte vegetarian? Gå till vårdcentralen och be om att få kolla upp om du har vitaminbrist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

okej. vad är det för kost då? Du är inte vegetarian? Gå till vårdcentralen och be om att få kolla upp om du har vitaminbrist.

Jag är inte vegetarian. Frukost: Fyra mackor med majonäs, salami, ost och ett stort glas mjölk 🙂
Lunch: Skolans protein lösa mat...
Middag: Det som lagas hemma med mängder
Sen typ en del mackor mellan de där måltiderna!

(Äter vitaminer också!)


   
SvaraCitera

DeadmauS:

Fyra mackor med majonäs, salami, ost och ett stort glas mjölk 🙂

oj, majonäs och grejer. hahah hatar majonäs.. ugh

aja, då vet jag inte. jag ger upp, du är ett hopplöst fall 😀
nämen.. ring vårcentralen och fråga!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

aja, då vet jag inte. jag ger upp, du är ett hopplöst fall 😀
nämen.. ring vårcentralen och fråga!

Funderar på att boka en tid, så de kan kolla min onormala ämnesomsättning! Kan poängtera också att jag är född en månad för tidigt, ifall det kan hjälpa?


   
SvaraCitera

DeadmauS:

Kan poängtera också att jag är född en månad för tidigt, ifall det kan hjälpa?

tror inte de påverkar dig att du är född en månad för tidigt, i alla fall inte så att du blir tröttare. Men visst, det kan vara värt att nämna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

tror inte de påverkar dig att du är född en månad för tidigt, i alla fall inte så att du blir tröttare. Men visst, det kan vara värt att nämna.

Jag var gul när jag kom ut.. Men de sa tydligen att de beror på min ämnesomsättning. Men jag är lite rädd för den, jag gick ner 3kg på en vecka. [chocked]


   
SvaraCitera

DeadmauS:

onormala ämnesomsättning!

Skiter du diarré ofta eller funkar det som det ska?[zzz] Brukar annars vara ett tecken på att något e fel.


   
SvaraCitera

DeadmauS:

Trött konstant, mina lärare noterar till och med det.

Något som jag också varit hela mitt liv, även mina lärare har kommenterat detta. I år bestämde jag mig för att ta tag i det ordentligt och jag har faktiskt blivit mycket piggare.

Persnoligen försöker jag ha så regelbunden dygnsrytm som möjligt. Exempelvis går jag alltid upp halv åtta oavsett när jag börjar skolan, föröker gå och lägga mig runt 11-tiden. Sen har jag även slutat sova middag om jag är trött, utan tar en kopp kaffe eller liknande för att piggna till. Har även köpt vitamintabletter, vet dock ej hur mycket dom hjälper men intalar mig att dom hjälper.


   
SvaraCitera