Aviseringar
Rensa alla

Tror du att universum är en artificiell simulering?


Ämnesstartare

I andra ord menar jag att den styrs av en avancerad dator.
Vad säger du om den teorin? Jag är nyfiken på era svar.

https://www.scientificamerican.com/article/do-we-live-in-a-simulation-chances-are-about-50-50/

Ketchup 1kg, en klassiker du kan lita på! | Felix


   
Citera
L Y S

Kanske, kanske inte, vi kommer förmodligen aldrig veta med säkerhet.


   
SvaraCitera

Nah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bananlåda:
Nah

Varför tror du inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:
Kanske, kanske inte, vi kommer förmodligen aldrig veta med säkerhet.

Jag håller med


   
SvaraCitera

Idontwannasleep:

Varför tror du inte?

Nah


   
SvaraCitera

Jag tror inte det. Jag vet ingenting, men tror verkligen inte det. Vi säger att universum var/är en artificiell simulering. Då måste väl den "programmering" finnas som gör att vi kan fundera över existens, undra om vi lever i en simulering osv. Betyder det att skaparen av denna simulering medvetet försökt få oss förstå att vi lever i en simulering? I såna fall, varför då? Ifall vi lever i en simulering bör ju det mesta vara planerat och programmerat. Bland annat våra tankar. Om vi lyckas lista ut att vi lever i en simulering, vad är meningen att vi ska göra med den informationen? Jag kan väl jämföra det med när en spelar sims. Tänk om vi skulle kunna göra så att simsfigurerna drabbas av existentiella kriser och funderingar, och att de lyckas lista ut att de endast lever i ett spel. En simulering. Vad skulle hända då? Vad skulle de göra? Vad skulle vi göra om vi var i samma sits som de simsfigurerna? 


   
SvaraCitera

Det värsta med dem här teorierna är ju att det faktiskt är omöjligt att förneka! 


   
SvaraCitera
L Y S

WeirdTeen: Vi säger att universum var/är en artificiell simulering. Då måste väl den "programmering" finnas som gör att vi kan fundera över existens, undra om vi lever i en simulering osv. Betyder det att skaparen av denna simulering medvetet försökt få oss förstå att vi lever i en simulering?

Simuleringar brukar användas då man vill veta vad som kan hända i olika scenarion som man annars har svårt att tänka ut eller överblicka. Om någon skulle vilja studera utvecklingen av högre livsformer, samhällen etc skulle de kunna skapa ett program som simulerar det. En biprodukt skulle kunna vara självmedvetna varelser med existentiella tankar. Jag vet t ex om simuleringsprogram som utvecklas idag som ska kunna simulera olika former av förändringar i samhället.


   
SvaraCitera

L Y S:

Simuleringar brukar användas då man vill veta vad som kan hända i olika scenarion som man annars har svårt att tänka ut eller överblicka. Om någon skulle vilja studera utvecklingen av högre livsformer, samhällen etc skulle de kunna skapa ett program som simulerar det. En biprodukt skulle kunna vara självmedvetna varelser med existentiella tankar. Jag vet t ex om simuleringsprogram som utvecklas idag som ska kunna simulera olika former av förändringar i samhället.

Hur gammal skulle då den här simuleringen vara av universum? Visst kan man påstå att evolutionen bara är en programmering i simuleringen, men i och med att världens äldsta nu levande person snart fyller 118, så måste simuleringen vara minst så gammal. Världens äldsta sköldpadda föddes år 1832 i våran tideräkning. Simuleringen verkar onekligen ha hållit på väldigt länge! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bananlåda:

Nah

Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WeirdTeen:
Jag tror inte det. Jag vet ingenting, men tror verkligen inte det. Vi säger att universum var/är en artificiell simulering. Då måste väl den "programmering" finnas som gör att vi kan fundera över existens, undra om vi lever i en simulering osv. Betyder det att skaparen av denna simulering medvetet försökt få oss förstå att vi lever i en simulering? I såna fall, varför då? Ifall vi lever i en simulering bör ju det mesta vara planerat och programmerat. Bland annat våra tankar. Om vi lyckas lista ut att vi lever i en simulering, vad är meningen att vi ska göra med den informationen? Jag kan väl jämföra det med när en spelar sims. Tänk om vi skulle kunna göra så att simsfigurerna drabbas av existentiella kriser och funderingar, och att de lyckas lista ut att de endast lever i ett spel. En simulering. Vad skulle hända då? Vad skulle de göra? Vad skulle vi göra om vi var i samma sits som de simsfigurerna? 

Intressanta tankar


   
SvaraCitera

Idontwannasleep:

Ja

yee


   
SvaraCitera
L Y S

WeirdTeen: Hur gammal skulle då den här simuleringen vara av universum? Visst kan man påstå att evolutionen bara är en programmering i simuleringen, men i och med att världens äldsta nu levande person snart fyller 118, så måste simuleringen vara minst så gammal. Världens äldsta sköldpadda föddes år 1832 i våran tideräkning. Simuleringen verkar onekligen ha hållit på väldigt länge!

Tid är relativt. En simulering kan ske blixtsnabbt för betraktaren utanför simuleringen men gå i normalfart för den som upplever allt inuti simuleringen. En sekund för betraktaren kan då vara miljoner år för allt inom simuleringen. Om så skulle vara fallet så skulle betraktaren utanför simuleringen för oss se ut som en stillbild.


   
SvaraCitera

L Y S:

Tid är relativt. En simulering kan ske blixtsnabbt för betraktaren utanför simuleringen men gå i normalfart för den som upplever allt inuti simuleringen. En sekund för betraktaren kan då vara miljoner år för allt inom simuleringen. Om så skulle vara fallet så skulle betraktaren utanför simuleringen för oss se ut som en stillbild.

Sant. Jag tror dock inte att vi lever i en simulering. Såklart vet man inte helt 100, men jag tror verkligen inte att så är fallet.


   
SvaraCitera