Aviseringar
Rensa alla

Tror du att universum är en artificiell simulering?


Haien

WeirdTeen:

Hur gammal skulle då den här simuleringen vara av universum? Visst kan man påstå att evolutionen bara är en programmering i simuleringen, men i och med att världens äldsta nu levande person snart fyller 118, så måste simuleringen vara minst så gammal. Världens äldsta sköldpadda föddes år 1832 i våran tideräkning. Simuleringen verkar onekligen ha hållit på väldigt länge! 

Du kan ju också se det så att du är det enda medvetandet och att simulationen cirkulerar kring dig. Om du tänker efter, kan du veta att någon annan är en riktig "människa" precis som du, med tankar och medvetande? Kan du bevisa att alla andra inte bara är robotar som är programmerade att bete sig som om de hade medvetande? 

Hur vet du samtidigt att du inte skapades just nu, och att alla tidigare minnen du har bara är inprogrammerade i dig?


   
SvaraCitera
Haien

Tänker jag efter är det möjligen det mest troliga, men väljer att inte ta ställning till det dagligen. Oavsett om det är en simulation eller inte så finner jag mening i att göra det jag älskar.


   
SvaraCitera

Haien:

Du kan ju också se det så att du är det enda medvetandet och att simulationen cirkulerar kring dig. Om du tänker efter, kan du veta att någon annan är en riktig "människa" precis som du, med tankar och medvetande? Kan du bevisa att alla andra inte bara är robotar som är programmerade att bete sig som om de hade medvetande? 

Hur vet du samtidigt att du inte skapades just nu, och att alla tidigare minnen du har bara är inprogrammerade i dig?

Ja. Så har jag också tänkt. Tror inte heller på det dock, då syftet av den simuleringen då verkar vara att få mig att lista ut hur det är då det är väldigt många som uttryckt såna tankar till mig för. Om de är en del av simuleringen så verkar ju dess syfte vara att jag själv ska göra något åt det. Inte heller jag väljer att bry mig om det är en simulation då jag också finner en mening i det jag älskar! Glad


   
SvaraCitera

Haien:

Du kan ju också se det så att du är det enda medvetandet och att simulationen cirkulerar kring dig. Om du tänker efter, kan du veta att någon annan är en riktig "människa" precis som du, med tankar och medvetande? Kan du bevisa att alla andra inte bara är robotar som är programmerade att bete sig som om de hade medvetande? 

Hur vet du samtidigt att du inte skapades just nu, och att alla tidigare minnen du har bara är inprogrammerade i dig?

Ja. Så har jag också tänkt. Tror inte heller på det dock, då syftet av den simuleringen då verkar vara att få mig att lista ut hur det är då det är väldigt många som uttryckt såna tankar till mig för. Om de är en del av simuleringen så verkar ju dess syfte vara att jag själv ska göra något åt det. Inte heller jag väljer att bry mig om det är en simulation då jag också finner en mening i det jag älskar!


   
SvaraCitera
Haien

WeirdTeen:

Ja. Så har jag också tänkt. Tror inte heller på det dock, då syftet av den simuleringen då verkar vara att få mig att lista ut hur det är då det är väldigt många som uttryckt såna tankar till mig för. Om de är en del av simuleringen så verkar ju dess syfte vara att jag själv ska göra något åt det. Inte heller jag väljer att bry mig om det är en simulation då jag också finner en mening i det jag älskar! Glad

Det med att man själv ska göra något åt det låter som ett avsnitt av black mirror. Det är en dejtingapp typ som ska ta reda på ens perfekta partner, men den gör det på ett intressant sätt. Du borde se det.


   
SvaraCitera

Tack för tipset! Låter intressant! Jag tänkte mest på The Truman Show med Jim Carrey. Mycket glad Förvisso lever han inte i en digitalskapad simulering, men ändå en simulering av den verkliga världen som finns utanför hans lilla "studiovärld" Den tycker jag om. Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:

Tid är relativt. En simulering kan ske blixtsnabbt för betraktaren utanför simuleringen men gå i normalfart för den som upplever allt inuti simuleringen. En sekund för betraktaren kan då vara miljoner år för allt inom simuleringen. Om så skulle vara fallet så skulle betraktaren utanför simuleringen för oss se ut som en stillbild.

Stillbild?


   
SvaraCitera
L Y S

WeirdTeen: Sant. Jag tror dock inte att vi lever i en simulering. Såklart vet man inte helt 100, men jag tror verkligen inte att så är fallet.

Inte jag heller, men det är intressant att tänka på olika möjliga scenarion.


   
SvaraCitera
L Y S

Haien: Oavsett om det är en simulation eller inte så finner jag mening i att göra det jag älskar.

Precis, och det är just därför det egentligen inte spelar så stor roll vilken världsåskådning man har. I slutändan handlar det om att må bra och göra det man älskar i livet.


   
SvaraCitera
L Y S

Idontwannasleep: Stillbild?

Alltså orörlig, frusen i tiden, som en stillbild.


   
SvaraCitera
Haien

L Y S:

Precis, och det är just därför det egentligen inte spelar så stor roll vilken världsåskådning man har. I slutändan handlar det om att må bra och göra det man älskar i livet.

Jo precis. Det blir dock komplicerat om man bara vill må bra eller njuta. Detta utforskar George Orwell och Aldous Huxley på bra sätt.


   
SvaraCitera
L Y S

Haien: Jo precis. Det blir dock komplicerat om man bara vill må bra eller njuta. Detta utforskar George Orwell och Aldous Huxley på bra sätt.

Jag tror att problemen uppstår om man enbart riktar in sig på kortsiktig njutning istället för långsiktig upplevelse av välmående och mening.


   
SvaraCitera
Haien

L Y S:

Jag tror att problemen uppstår om man enbart riktar in sig på kortsiktig njutning istället för långsiktig upplevelse av välmående och mening.

Något åt det hållet känner jag med


   
SvaraCitera

L Y S:

Inte jag heller, men det är intressant att tänka på olika möjliga scenarion.

Absolut! Själv är jag mest fascinerad över hur det ser ut i t.ex The Truman Show. Mycket glad


   
SvaraCitera

nej


   
SvaraCitera