Aviseringar
Rensa alla

Tror du inte på tomten?


mynona

Axo_:

Nej, jag är Fredrik Reinfeldts son, bara dom bästa ska få vara med och leka.

Du har mindre ögonbryn än han [no-no]


   
SvaraCitera

Axo_:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Det gör jag inte.


   
SvaraCitera

Är du religiös?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Är du religiös?

Tror att tomten och Jesus är samma människa.


   
SvaraCitera

Axo_:

Tror att tomten och Jesus är samma människa.

Tomten är Jesus son?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Tomten är Jesus son?

Tomten är Jesus ju!!!


   
SvaraCitera

Axo_:

Tomten är Jesus ju!!!

Gud är Jesus[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Gud är Jesus[party]

Tomten är Gud.


   
SvaraCitera

Axo_:

Tomten är Gud.

fyrenheten.


   
SvaraCitera
mynona

köttfärssås:

Gud är Jesus

En sak jag aldrig har förstått är hur det kan komma sig att Jesus kallas "Guds son" samtidigt som Jesus och "Gud" anses vara samma sak. Är alltså Jesus son till sig själv? [confused]


   
SvaraCitera

mynona:

En sak jag aldrig har förstått är hur det kan komma sig att Jesus kallas "Gud son" samtidigt som Jesus och "Gud" anses vara samma sak. Är alltså Jesus son till sig själv?

Nä. Treenheten är en efterpåhittad idé


   
SvaraCitera
mynona

köttfärssås:

Nä. Treenheten är en efterpåhittad idé

Jag tycker mig minnas att jag har läst att Jesus och Gud ansågs vara två skilda individer i den antika kristendomen.

Men det skulle vara intressant att höra någon kristen försöka reda ut begreppet: vilka argument använder kristna för att förklara detta? Hur förklarar dom det för sig själva?

Det är en logisk kortslutning [shake]


   
SvaraCitera

mynona:

Men det skulle vara intressant att höra någon kristen försöka reda ut begreppet: vilka argument använder kristna för att förklara detta?

Tror det är så att om du går tillbaka till den ortodoxa läran så finns ingen treenhet. Det är först i katoliscismen som detta infördes.

Finns en tråd om det här annars.


   
SvaraCitera
mynona

köttfärssås:

Tror det är så att om du går tillbaka till den ortodoxa läran så finns ingen treenhet. Det är först i katoliscismen som detta infördes.

Ja, det tror jag att jag känner igen[y]. Treenigheten blev något slags ologisk kompromiss som gjorde att Jesus och Gud kunde sägas vara två personer och en enda person på samma gång, vilket gjorde att man kunde behålla tron på EN gud och ändå ha kvar "Fadern och sonen". Har jag rätt?

Men hur är det med nutida kristna? Ställer dom sig ens frågan, och om så, hur går logiken ihop för dem?


   
SvaraCitera

mynona:

Ja, det tror jag att jag känner igen. Treenigheten blev något slags ologisk kompromiss som gjorde att Jesus och Gud kunde sägas vara två personer och en enda person på samma gång, vilket gjorde att man kunde behålla tron på EN gud och ändå ha kvar "Fadern och sonen". Har jag rätt?

Japp man kan också referera till när den förra påven blev skjuten och han tackade ett specifikt helgon för sin överlevnad. Katolska kyrkan är polyteistisk.


   
SvaraCitera