Aviseringar
Rensa alla

Tror du på gud?


Ämnesstartare

Jag tror inte på Gud, men jag tror att människan har väldigt bra fantasi! Jag kan hålla med om att konceptet är lockande, att det skulle finnas en allsmäktig typ som skapade allt. Men jag tror inte det förklarar vår existens helt och hållet, det måste vara mer invecklat än så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

En. Inte någon som beskrivs i någon religion eller så, ingen som massor med människor suttit ner och kommit överens om, kompromissat fram.

Okej men om denna gudomlighet nu inte beskrivs ngn stanns hur vet du då att den finns? Är det ngt du kommit på själv och sen börjat trott på då eller?

Nachac:

dels för att han verkar inkonsekvent och lägger sig i saker och sätter lagar om fenomen han inte borde ha något intresse av

Att du tycker den kristna Guden verkar vara på ett speciellt sätt gör
ingen människa visare. Det blir svårt att ha en sann uppfattningen om den kristna Guden om man inte känner honom.

Vad för lagar tänker du på då?


   
SvaraCitera

jag vägrar ta ställning i den frågan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

ja men du vet mer logiska grejor. Tex för två tusen år sedan så visste man inte vad stjärnorna var för något och då hittade man på sagor o historier om dem. Sen kom man på en logisk förklaring (grundat på bevis) till vad de är för något.
Vill ha en liknande logisk förklaring till skapelsen osv.

Nej jag vet faktiskt inga mer logiska grejer än en Gud.

Om du vill koma fram till att det inte finns några bevis på att Gud och bibeln är sann kolla på dessa klipp först....
http://drdino.com/media-categories.php?c=seminars
Det är en man som bevisar att evolution är lögn....

frek:

Jag tror inte på Gud, men jag tror att människan har väldigt bra fantasi! Jag kan hålla med om att konceptet är lockande, att det skulle finnas en allsmäktig typ som skapade allt. Men jag tror inte det förklarar vår existens helt och hållet, det måste vara mer invecklat än så.

Jag tror också att människor har bra fantasi apsolut.

Att det är ett lockande koncept beror på att Gud har lagt ner det i oss.

Varför skulle det vara mera invecklat än en Gud som skapat oss?
Är det för att det är svårt att acceptera att det finns en Gud eller?

Kolla gärna på dessa seminarium där en man bevisar lögnen om evolution och att bibeln är sann! Intressant må jag säga
http://drdino.com/media-categories.php?c=seminars


   
SvaraCitera

krillisen:

Okej men om denna gudomlighet nu inte beskrivs ngn stanns hur vet du då att den finns? Är det ngt du kommit på själv och sen börjat trott på då eller?

Jag vet inte, jag tror, eller åtminstone lutar åt. Rätt mycket för att alternativet är megaslump, vilket inte är så upplyftande.

Det är också så att det uppenbarligen finns saker vi inte förstår, alls. Som exempel kan vi ta Universums ursprung. Vi vill ha en början, just ett ursprung, för det är det våra logiska lagar säger oss, men det måste ha varit något innan ursprunget också och innan dess och innan dess. Det man får sluta sig till är att Universum har funnits för evigt, men det säger våra hjärnor är omöjligt och det blir kortslutning. Vi kan inte förklara allt.

krillisen:

Att du tycker den kristna Guden verkar vara på ett speciellt sätt gör
ingen människa visare. Det blir svårt att ha en sann uppfattningen om den kristna Guden om man inte känner honom.

Påstår du att du känner honom? Hans personlighet består av texter i en gammal bok.

Att homosexualitet är förbjudet, att man inte får ligga innan giftermål et. c. Det finns många.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

jag vägrar ta ställning i den frågan

Helt okej!


   
SvaraCitera

Ja[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare
Religion is like masturbation.

Sure it feels good, but in the end your only fucking yourself.


   
SvaraCitera

krillisen:

Nej jag vet faktiskt inga mer logiska grejer än en Gud.

ok

krillisen:

Om du vill koma fram till att det inte finns några bevis på att Gud och bibeln är sann kolla på dessa klipp först....
http://drdino.com/media-categories.php?c=seminars
Det är en man som bevisar att evolution är lögn....

nepp det vill jag inte komma fram till. Men det finns fler som motbevisar.
Lyssnade en del på det där och hörde inte ett enda bevis. Kan du säga några bevis om du nu har lyssnat på hela?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jag vet inte, jag tror, eller åtminstone lutar åt. Rätt mycket för att alternativet är megaslump, vilket inte är så upplyftande.

Okej men då kan din bild av denna gudomlighet förändras från dga till dag då?

Nachac:

Det är också så att det uppenbarligen finns saker vi inte förstår, alls

Jag håller med!

Nachac:

. Som exempel kan vi ta Universums ursprung. Vi vill ha en början, just ett ursprung, för det är det våra logiska lagar säger oss

Ja vi vill ju alltid ha ett svar på hur saker uppstår och det är sådanna vi är skapta. Och när vi då inte får ett svar med logisk bakrund så är vi bra på att skapa oss egna uppfattningar och sedan tro på dem.

Nachac:

men det måste ha varit något innan ursprunget också och innan dess och innan dess.

Gud var först av allt.

Nachac:

Det man får sluta sig till är att Universum har funnits för evigt, men det säger våra hjärnor är omöjligt och det blir kortslutning. Vi kan inte förklara allt

Ne vi kommer aldrig kunna förklara allt för skapelsen av universum är utöver vårt förstånd. Men universum är alldeles för perfekt i minsta detalj för att bara ha uppkommit ur intet.

Nachac:

Påstår du att du känner honom?

Ja det påstår jag för jag har en relation med Gud och lär känna honom mer dag för dag.

Nachac:

Hans personlighet består av texter i en gammal bok

Ännu ett tecken på att du inte känner till den kristna Guden.
Det står i bibeln att man ska se gud i barns ögon, naturen osv Gud återspeglar sig i det han har skapat hittar ingen bibelversern nu.

Nachac:

Att homosexualitet är förbjudet, att man inte får ligga innan giftermål et. c. Det finns många.

Att saker är förbjudna och att man inte får det är fel uppfattning.
1.För det första är det Gud som kommit på sex och har skapat det till ett visst syfte.
2. För det andra så förbjuder inte gud något utan han säger om du vill följa mig, leva med mig det får du välja själv. Det han säger är bara att men om du har sex innan giftemål så är det synd. Då har du inte sex på det sätt det är avsikt att has på.
Om Gud skulle förbjudit oss att ha det så skulle vi inte kunnat ha det. Men gud förbjuder oss inte utan menar det att det är vi som väljer hur vi vill leva vårt liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Religion is like masturbation.
Sure it feels good, but in the end your only fucking yourself.

?

SorryBartDude:

nepp det vill jag inte komma fram till. Men det finns fler som motbevisar.?

Som vilka då? Vad motbevisar?

SorryBartDude:

Lyssnade en del på det där och hörde inte ett enda bevis. Kan du säga några bevis om du nu har lyssnat på hela?

Ne men det gör dig inte klokare av att lyssna en del. Lyssna på hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag [love] Gud!

God Bless all Christians!


   
SvaraCitera

krillisen:

Okej men då kan din bild av denna gudomlighet förändras från dga till dag då?

Jupp.

krillisen:

Gud var först av allt.

Det där är en av de där uttalandena som är jättefina att säga, känns bra i magen och sådär, men totalt omöjligt att förstå. Vadå först? Det kan inte finnas något först såvida det inte fanns något innan (paradoxalt, jag vet), så i så fall har han funnits för evigt. Också något vi inte kan förstå, vi kan inte greppa evigheten.

krillisen:

mig det får du välja själv. Det han säger är bara att men om du har sex innan giftemål så är det synd. Då har du inte sex på det sätt det är avsikt att has på.

Det är bland annat det där jag opponerar mig emot att han skulle lägga sig i.

Dessutom tror jag, hittills, att om en gud har skapat livet idag har han/hon/den/det gjort det genom evolutionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

New York City:

Jag Gud!

God Bless all Christians!

Amen!
God bless everybody!


   
SvaraCitera

krillisen:

Som vilka då? Vad motbevisar?

Ledsen men jag orkar inte skriva massa exempel

krillisen:

Ne men det gör dig inte klokare av att lyssna en del. Lyssna på hela.

Nej jag vill inte lyssna på hela iom att det ända han gör är att rabbla upp påståenden och irrelevant fakta.


   
SvaraCitera