Aviseringar
Rensa alla

Tror du på Gud?


Ämnesstartare

Även om frågan ofta ställs med intentionen att vara mer komplicerad så är jag i detta fall bara ute efter ett enkelt ja eller nej. Är helt enkelt intresserad av hur många på Ungdomar som har en aktiv gudstro. 

Med "aktiv gudstro" så menar jag inte bara att man tillhör den kulturella delen av en religion utan att man faktiskt också tror på en monoteistisk gud. Om den gud man tror på kallas Allah, Jahve eller Gud är egentligen irrelevant i sammanhanget, jag använder Gud i rubriken för enkelhetens skull.

Jag tog ej med "vet ej" som svarsalternativ då jag anser att om man inte vet så tror man nog inte på någon gud i den bemärkelsen. 


   
Citera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: Nej

Nej. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är agnostiker. Jag förstår verkligen inte hur man inte kan tro att det finns en sort Gud eftersom det inte finns något bevis på att det inte finns en eller att det finns en. Men det är väl bara ignoranta personer som säger att de inte tror på något som de inte förstår. Låter lite som SD... Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: Ja

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, jag omfamnar döden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing: Jag förstår verkligen inte hur man inte kan tro att det finns en sort Gud eftersom det inte finns något bevis på att det inte finns en eller att det finns en. Men det är väl bara ignoranta personer som säger att de inte tror på något som de inte förstår.

Måste det finnas någon sorts gud bara för att det inte finns något som bevisar motsatsen? Då är det ju inte konstigare att tro på konspirationsteorier bara för att de inte kan motbevisas. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt:

Måste det finnas någon sorts gud bara för att det inte finns något som bevisar motsatsen? Då är det ju inte konstigare att tro på konspirationsteorier bara för att de inte kan motbevisas. 

Jag har sagt om man inte vet att något finns och om man vet inte om det inte finns så kan man inte veta som sagt. Man ska inte dra slutsatser så fort man får chansen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing: Jag är agnostiker. Jag förstår verkligen inte hur man inte kan tro att det finns en sort Gud eftersom det inte finns något bevis på att det inte finns en eller att det finns en. Men det är väl bara ignoranta personer som säger att de inte tror på något som de inte förstår. Låter lite som SD

Det finns inte bevis på varken eller, detsamma gäller många andra ting som enhörningar. Jag tror inte på enhörningar bara för att vissa säger sig ha sett de. Jag kommer att tro först när man på ett systematiskt sätt har visat att det är sannolikt att dessa finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Det finns inte bevis på varken eller, detsamma gäller många andra ting som enhörningar. Jag tror inte på enhörningar bara för att vissa säger sig ha sett de. Jag kommer att tro först när man på ett systematiskt sätt har visat att det är sannolikt att dessa finns.

Jag kanske inte tror på att dinosaurier har funnits. Kanske bara är en feministiskt HBTQ vänster judisk konspiration för att kontrollera media.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing: Jag kanske inte tror på att dinosaurier har funnits. Kanske bara är en feministiskt HBTQ vänster judisk konspiration för att kontrollera media.

Med tanke på hur många olika fossilfynd det har hittats av oberoende paleontologer är det osannolikt att de inte fanns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:

Jag kanske inte tror på att dinosaurier har funnits. Kanske bara är en feministiskt HBTQ vänster judisk konspiration för att kontrollera media.

Sannolikhet är en schyst pryl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Med tanke på hur många olika fossilfynd det har hittats av oberoende paleontologer är det osannolikt att de inte fanns.

Bibeln och Koranen finns. Blink


   
SvaraCitera

MarcusKing: Jag förstår verkligen inte hur man inte kan tro att det finns en sort Gud eftersom det inte finns något bevis på att det inte finns en eller att det finns en.

Negationskatastrof. Varför ska man tro på något som uppenbarligen inte existerar? Varför ska man tro att man inte kan säga säkert huruvida detta (i själva verket icke-existerande) något existerar eller ej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: Nej

Men har mina egna små teorier jag har tagit fram under deppiga tider och vild fantasi. Inga som involverar en enda gud eller skapare dock. Och inga som involverar jordbor med övermänskliga krafter. Mina teorier involverar ej heller några regler mänskligheten bör följa. 

Tänker mig de mer som vetenskapliga teorier utan bevis, kind of. Inklusive parallella universum och maskhål.  


   
SvaraCitera