Aviseringar
Rensa alla

Tror ni att Arn har existerat?


Smilen
Ämnesstartare

Jag läser Jan Guillous intressanta litterära böcker om Arn och mycket kan tänkas ha hänt under 1100-1200 talet
Hur djupt Jan ville få serien vet jag inte alls. Jag kan mycket väl tänka att vi krigade i Guds namn. Korstågen i Israel och Libanon har säkert funnits och de var även brutala. 

Är det fakta eller bara påhittat?


   
Citera

Dåliga svar på pollen. Böckerna stämmer självklart till en viss del, men inte till 100%. Varken svart eller vitt. 

Vad gäller korstågen finns rätt bra bevis för att de har skett. 


   
SvaraCitera

Jan har ju för vana att researcha sina böcker ganska extensivt men vart han sedan har vänt sig påverkar förstås, men en roman skall aldrig förväxlas med en faktabok då gör man varken romaner eller faktaböcker rättvisa, det kommer att tas vissa artistiska friheter liksom. Sedan driver väl Jan också har jag för mig en tes som även om själva karaktären Arn inte har existerat (han är Guillous påhitt) går ut på att en svensk eller flera svenska stormän har deltagit i korståget och sedan tagit med sig taktiker och idéer om krigföring till Sverige och ändrat på saker och ting här uppe, det är väl möjligt men mest en teori. Den katolska tron var det som knöt ihop Europa på den här tiden så det är väl inte orimligt att svenskar som strider i utlandet gör så med religiösa förtecken.


   
SvaraCitera

Är inte helt omöjligt att Arn kan ha existerat men då borde det ju ändå stå i historieböckerna och det gör det ju inte (iaf så vitt jag vet) så jag tror nog ändå att chansen är liten att han har existerat på denna jord.


   
SvaraCitera
Exner

trevlig-snubbe:
Är inte helt omöjligt att Arn kan ha existerat men då borde det ju ändå stå i historieböckerna och det gör det ju inte (iaf så vitt jag vet) så jag tror nog ändå att chansen är liten att han har existerat på denna jord.

De historieböcker som det skulle ha kunnat stå om honom i brann upp i samband med att Tre Kronor gjorde det. 


   
SvaraCitera

Exner:

De historieböcker som det skulle ha kunnat stå om honom i brann upp i samband med att Tre Kronor gjorde det. 

Detta som du nu har skrivit finner jag är i en ordning men jag förstår ju vad du säger.
Hur skulle det komma sig?


   
SvaraCitera