Aviseringar
Rensa alla

Tror ni på spöken? förklraa varför ni tror eller om ni inte tror.


Ämnesstartare

Jag själv har läst psykologi och jag tror mer på den förklaringen att det finns olika faktorer som utlöser att man tror på spöken och andar. Dvs jag har stött på personer som har diagnoser & har trott och sett enligt dem spöken, men jag tror det har att göra med deras diagnos. Om man har tex paranoia eller schitzofreni så kan man ju inbilla sig saker, hallucinera, höra röster osv, så jag tror det är något liknande. 

Jag tror också på att personer som varit med om något jobbigt, ett trauma helt enkelt, har lättare att börja tro på sådant, för att dem bearbetar den traumatiska händelsen. Ett medium kan komma och säga något generellt, tex han hade en slips, hur många män hade inte det? Då kommer ju personen oftast att bli mer andlig eller känslig & troende på detta, för att finna ro. Så med andra ord, mediumet förmedlar bara på ett positivt sätt att den bortgångna finns i tankar och hjärta, kortfattat. Medium är också sådana personer som själva har varit med om liknande och vill förmodligen föra sin historia vidare, för att hjälpa andra. 

Men deras system, som inte håller i längden, är ju att de är bra på kroppspråk och därav kan läsa människor. Kan man lära sig det, kan ju vilken människa som helst kunna det och inte bara en person med en förmåga, som medium sägs ha. Därför tror jag inte att medium känner av eller ser spöken. 

Jag som vill se spöken, har ju fått svar som att spöken vill inte visa sig, för du inte är tillträckligt troende. Då är mitt svar på det hela, att du måste tro på det för att det ska vara sant, så tror du tillräckligt mycket på något så blir det tillslut sant. Så om du tror att det finns rosa elefanter, så kommer det tillslut bli sant, för att det blir din fantasis verklighet. Dessa personer som har svarat du intr tror tillräckligt, har haft diagnoser och har varit med om olika jobbiga saker i livet, därför ser jag ett sk mönster. Att spöken är endast hjärnspöken och det är klart att om en person gått bort att man saknar personen, så då kan man tro att man ser personen, för det ar en som liknade personen. För att man saknar personen, men de är ju samma sak om man gjort slut, man bearbetar ju sorgen. 

Hade de funnits spöken så hade nog det stått i tidningar och överallt och inte bara youtubers som säger att det spökar i deras hus osv, för jag tycker det ärt konstigt att bara få kan se dem isf, och inte alla, för om man tänker efter hur många som är döda, då borde det ju krylla av spöken överallt. 

Därför tror jag på den psykologiska förklaringen, för det finns ju så mycket bevis på att dem inte finns. De som gör att folk inte kan bevisa detta är ju för att det går att fejka saker, på photoshop, kamera, filmer, fiskelinor som är fast i stolen, så den förflyttas, eller som i filmer, stolar som sitter på en räls, eller tex om en bil kör utanför ett fönster så kan ljuset reflekteras på väggen, det är ju folk som tror att ljuset på väggen då är ett spöke, men i detta var det ljuset från en bil. 

Jag vill höra era åsikter om detta, hur kommer det sig att jag inte har sett någonting? och jag har ändå försökt se olika övernaturliga saker, men inte kunnat set något. Hur kommer de sig att de bara ska vara onda andari skräkfilmer, finns det inte goda andar också? 


   
Citera
major

jossie94: Jag vill höra era åsikter om detta, hur kommer det sig att jag inte har sett någonting? och jag har ändå försökt se olika övernaturliga saker, men inte kunnat set något.

Var exakt har du försökt? Att 'se' verkar alltid extremt svårt. Att höra och känna däremot, på platser - ofta med mycket historia och många dödsfall- , typ övergivna sjukhus, ska vara lättare.

https://www.baaam.se/hemsokta-platser-sverige
https://www.frida.se/nio-hemsokta-platser-i-sverige-dar-det-spokar-ordentligt

Testat någon av dessa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har aldrig sett något spöke däremot kan mina katter helt plötsligt jaga efter något och tom fräsa mot något som inte jag kan se i vart fall. 

Om det finns spöken så lever de i så fall i en parallellvärld som de allra flesta människor inte har tillgång till eller befinner sig i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

major:

Var exakt har du försökt? Att 'se' verkar alltid extremt svårt. Att höra och känna däremot, på platser - ofta med mycket historia och många dödsfall- , typ övergivna sjukhus, ska vara lättare.

https://www.baaam.se/hemsokta-platser-sverige
https://www.frida.se/nio-hemsokta-platser-i-sverige-dar-det-spokar-ordentligt

Testat någon av dessa?

jag har försökt att liksom se eller höra olik ljud, se om något förflyttas os. jag ska besöka hemsökta plstser, docka inge hotel då de är uppenbart att de är riggat 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
Jag har aldrig sett något spöke däremot kan mina katter helt plötsligt jaga efter något och tom fräsa mot något som inte jag kan se i vart fall. 

Om det finns spöken så lever de i så fall i en parallellvärld som de allra flesta människor inte har tillgång till eller befinner sig i.

Hur kan man få tag i den paralellvärlden då tex? 


   
SvaraCitera

jossie94:

Hur kan man få tag i den paralellvärlden då tex? 

"Parallellvärlden" kan du bara få tag i när du är död. Detta har också mycket med religionen att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tja12345:

"Parallellvärlden" kan du bara få tag i när du är död. Detta har också mycket med religionen att göra.

Då blir det ju svårt att fråga någon som är död..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jossie94: Hur kan man få tag i den paralellvärlden då tex?

Vill du lära dig mer om hur man kan komma in i parallellvärldar så rekommenderar jag dig att läsa en författare som heter Carlos Castaneda. Hans fem första böcker...

Samtalen med don Juan (The Teachings of Don Juan, 1968)
En annorlunda verklighet (A Separate Reality, 1971)
Resan till Ixtlan (Journey to Ixtlan, 1972)
Berättelser om makt (Tales of Power, 1975)
Maktens andra ring (The Second Ring of Power, 1977)

...blev hans bachelorexamen och doktorsavhandling på University of California Los Angeles (UCLA). Böckerna beskriver hur författaren träffar en yaquiindian (som han kallar don Juan) och av honom får lära sig bl a hur man kan resa in i dessa parallellvärldar och få en helt annan världsbild än den uppfattning vi har av vår nuvarande tid/rum existens. Svårt att förklara så här på ett inlägg på UM.  Rodnar

Läs mer på Wikipedia (svenska)
Läs mer på Wikipedia (engelska)

Böckerna har tidigare funnits på svenska bibliotek men vissa (kanske alla) har plockat bort böckerna eftersom någon enstaka läsare som läst böckerna påstås ha blivit kvar i denna parallellvärld och aldrig någonsin kommit tillbaka. Men har du hyfsat starkt psyke så skulle jag rekommendera dig att läsa dom på raken. De är BRA! Totalt finns dessa 9 böcker utgivna:

Samtalen med don Juan (The Teachings of Don Juan, 1968)
En annorlunda verklighet (A Separate Reality, 1971)
Resan till Ixtlan (Journey to Ixtlan, 1972)
Berättelser om makt (Tales of Power, 1975)
Maktens andra ring (The Second Ring of Power, 1977)
Örnens gåva (The Eagle's Gift, 1981)
Den inre elden (The Fire from Within, 1984)
Tystnadens makt (The Power of Silence, 1987)
Drömmandets konst (The Art of Dreaming, 1993)

Viktigt är att du läser dom i RÄTT ORDNING!

Carlos Castaneda avled 1998.  Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spöken är demoner som förklär sig.
Dom är smarta och desperata , tro mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BibelnMedJoel: Spöken är demoner som förklär sig.
Dom är smarta och desperata , tro mig.

Demon enl Wikipedia.

Demon (gr. dai'mon, lat. daemon) betecknar ibland i den klassiska grekiska litteraturen, åtminstone hos Homeros och skalderna, gudom. Särskilt angavs därmed ett slags gudaväsen av lägre ordning.

I senare tid, efter Platon, tilldelas i litteraturen liksom i folktron en "daimon" åt var människa såsom hennes dubbelväsen eller skyddsande. Eller också betraktades demonen som den vandrande ande, som tagit säte i människan och utgjorde personens själ. Vissa rationaliserande senstoiker gjorde "daimon" ifrån att vara en andevarelse för sig till det gudomliga, förnuftiga i människan.

Lägre gudomligheter och andar, liknande grekernas demoner, förekommer med olika betydelser i all folktro. Sokrates "daimonion" uppenbarade sig som en röst som varnade honom för det han inte borde göra. Demoner är enligt den judisk-kristna teologin fallna änglar som Satan drog med sig i syndafallet.

Att dom däremot var smarta kom som en överraskning. Syftar du på intelligenta? Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Demon enl Wikipedia.

Att dom däremot var smarta kom som en överraskning. Syftar du på intelligenta? Mycket glad

Precis för allt det som stod där om att demoner är gudar så står detta i bibeln.
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Japp, Demoner är intelligenta, ganska deep, du kan läsa om det när Jesus slänger ut dom ur en galen man, och demonerna pratar med Jesus och ber honom att inte slänga ut dom till det yttre mörkret, eller om det nu var Gehenna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns dessutom konversationer mellan djävulen och Gud i bibeln, galet deep, Gud frågar vart har du varit, han säger : Jag har vandrat fram och tillbaka på jorden.
Asså det avsnittet är hjärtskärande Lucifer skulle aldrig gjort som han gjorde 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BibelnMedJoel: Precis för allt det som stod där om att demoner är gudar så står detta i bibeln.

Du glömmer att upplysa om att djävulen, satan eller vad du vill kalla "honom" även var en ÄNGEL från början. Så steget från "god" till "ond" är bevisligen väldigt väldigt litet enl bibeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Du glömmer att upplysa om att djävulen, satan eller vad du vill kalla "honom" även var en ÄNGEL från början. Så steget från "god" till "ond" är bevisligen väldigt väldigt litet enl bibeln.

Det steget ser olika ut för Änglar och Människor.
Vi får tiden här på jorden att vända oss till Gud, dom fick den tid i himlen då de såg hans tron varje dag, den tiden fick dom på sig att erkänna honom som sin herre men dom ville inte och blev då utkastade 🙁
För världen verkar steget litet, men Gud vet hur stort det är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BibelnMedJoel: Det steget ser olika ut för Änglar och Människor.
Vi får tiden här på jorden att vända oss till Gud, dom fick den tid i himlen då de såg hans tron varje dag, den tiden fick dom på sig att erkänna honom som sin herre men dom ville inte och blev då utkastade 🙁
För världen verkar steget litet, men Gud vet hur stort det är.

Följande fråga till dig är naturligtvis väldigt OT men... enl dig är Gud skaparen av universum. Detta skedde för ca 13,7 miljarder år sedan. Dvs 13,7 tusen miljoner år sedan. Vår egen jord är ca 4,5 miljarder år gammal. Dvs 4,5 tusen miljoner år gammal. Varför får plötsligt Gud den märkliga idén att skapa sin "förstfödda" son för 2000 år sedan? Han kan ju ha skapat mängder med söner tidigare som saknas uppgifter om i historien?


   
SvaraCitera