Aviseringar
Rensa alla

Trump Vs Clinton


Tycker faktiskt debatten var ganska tråkig så orkade aldrig se hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orkade se ungefär en timme av själva "debatten". Inget oväntat hände. Ganska tråkigt. Jag tycker Trump hade sina ljusa stunder men i hela debatten så blev det inget övertygande. Clinton hade en bra fasad men ju mer jag kollade ju mindre ville jag rösta på någon av dem.

Just nu så lutar jag mot Gary Johnson men det kommer ju aldrig att hända....


   
SvaraCitera

Niklas: Köper faktiskt inte det där alls. Kan vara så att det inte haft betydelse historiskt då det inte varit så jämnt, alternativt att den som ledde ändå till slut vann. Men ta bara det senaste valet 2012 då Romney var otroligt mycket bättre än Obama i första debatten. Efter de 3 oktober 2012, då debatten var, kan man se tydliga framsteg för Romney i opinionen.Hörde också igår att 50% av de osäkra väljarna sa att debatterna har stor betydelse för hur de ska rösta i valet. Det motsvarar så många väljare att det är direkt avgörande för hur valet slutar i och med att det är så jämnt. Skulle Trump tex gå upp med 2% fram till valet i ett par avgörande stater har han vunnit.

Jag är inte politisk expert så jag kan inte uttala mig. Dock så framkom det ju att debatterna har mer påverkan på vilket intryck "the general public" får av kandidaterna , snarare än vad deras policys är.

När JFK mötte Nixon så fick Nixon utstå hård kritik eftersom han var ovårdad, nervös och allmänt oförberedd. Då sände man även debatten på radio. De som hörde debatten ansåg att Nixon vann medan de som såg den på Tv ansåg att JFK vann.

Detta valet är ju olikt de tidigare på många vis, så kanske tv debatten svingar opinionen hårt trots allt?

Men fy satan att välja mellan Hillary och Trump. Som pest eller kolera.


   
SvaraCitera

Lee Woo-Jin:

Jag är inte politisk expert så jag kan inte uttala mig. Dock så framkom det ju att debatterna har mer påverkan på vilket intryck "the general public" får av kandidaterna , snarare än vad deras policys är.

När JFK mötte Nixon så fick Nixon utstå hård kritik eftersom han var ovårdad, nervös och allmänt oförberedd. Då sände man även debatten på radio. De som hörde debatten ansåg att Nixon vann medan de som såg den på Tv ansåg att JFK vann.

Detta valet är ju olikt de tidigare på många vis, så kanske tv debatten svingar opinionen hårt trots allt?

Men fy satan att välja mellan Hillary och Trump. Som pest eller kolera.

Det stämmer säkert. Tror även folk i regel röstar mer utifrån intryck än konkret policy. Amerikaner är ju ganska korkade liksom.

Hårt svingar det väl inte, men de kan helt klart påverka om någon gör bra ifrån sig och någon mindre bra ifrån sig. Gore klantade sig ganska rejält i debatterna och tappade tydligt i opinionen efter det år 2000. Ett av de bästa exemplen är som jag nämnde första debatten 2012.

Så slutsatsen är väl att det kan påverka synen på kandidaterna och därmed opinionen ifall skillnaderna är stora i debatten, och om det är jämnt såklart. Leder redan någon med 10 procentenheter så spelar de ju säkerligen mindre roll. Nu skiljer det sig ju bara några procent.


   
SvaraCitera

Россия — священная наша держава,
Россия — любимая наша страна.
Могучая воля, великая слава —
Твоё достоянье на все времена!

Припев:
Славься, Отечество наше свободное,
Братских народов союз вековой,
Предками данная мудрость народная!
Славься, страна! Мы гордимся тобой!

От южных морей до полярного края
Раскинулись наши леса и поля.
Одна ты на свете! Одна ты такая —
Хранимая Богом родная земля!


Припев


Широкий простор для мечты и для жизни
Грядущие нам открывают года.
Нам силу даёт наша верность Отчизне.
Так было, так есть и так будет всегда!


Припев


   
SvaraCitera

haha nej


   
SvaraCitera

Niklas: Det stämmer säkert. Tror även folk i regel röstar mer utifrån intryck än konkret policy. Amerikaner är ju ganska korkade liksom.

haha och folk ser amerikanisering som något positivt.

Niklas: Hårt svingar det väl inte, men de kan helt klart påverka om någon gör bra ifrån sig och någon mindre bra ifrån sig. Gore klantade sig ganska rejält i debatterna och tappade tydligt i opinionen efter det år 2000. Ett av de bästa exemplen är som jag nämnde första debatten 2012.

Nej, tror personligen att debatten bara influerar till viss del. Det amerikanska systemet är ju så krångligt också. I valet 2000 fick ju Al Gore flest röster, men eftersom det vid presidentval i USA är antalet elektorsröster som är avgörande, så vann Bush valet.
First past the post systemet borde avskaffas världen över.

Vem tror du vinner valet, Niklas? Glad


   
SvaraCitera

Lee Woo-Jin: Nej, tror personligen att debatten bara influerar till viss del. Det amerikanska systemet är ju så krångligt också. I valet 2000 fick ju Al Gore flest röster, men eftersom det vid presidentval i USA är antalet elektorsröster som är avgörande, så vann Bush valet.
First past the post systemet borde avskaffas världen över.

Tycker nog inte det är allt för krångligt. Men jag är ganska nördig så jag har faktiskt väldigt bra koll i hur det fungerar. 
Kan se viss poäng i first past the post vad gäller parlamentariker. Blir en väldig närhet till folkvalda då dessa verkligen representerar sina distrikt som de inför varje val måste kampanja i. Extremt många i USA och Storbritannien vet vilken deras parlamentariska representant är i förhållande till hur det är i Sverige exempelvis.

Lee Woo-Jin: Vem tror du vinner valet, Niklas?

Ganska svårt att säga nu faktiskt. Oddsen talar väl för Clinton då hon leder i tillräckligt många stater just nu för att kunna vinna så henne hade jag väl lagt pengarna på ifall jag var tvungen. Men det bygger ju på att inget dramatiskt förändras i opinionen (typ att hon gör bort sig i någon debatt eller en helt ny skandal bryter ut). Att Trump aldrig varit långt över henne i opinionen utan hela tiden bara varit långt efter eller precis jämnt talar väl också för henne. Dock är hon definitivt mer sårbar för skandaler än Trump, så det talar väl för Trump.

Sen har man ju ingen aning om hur väl opinionen stämmer med verkligheten. Det finns ju möjlighet till att den ligger några procentenheter fel och då har plötsligt Trump vunnit.


   
SvaraCitera