Aviseringar
Rensa alla

tryckbög sökes


Ämnesstartare

ska trycka upp ett större gäng posters inom mycket kort, tror att jag ska använda print24. då möts jag av problem, så som papperstyper osv. affischen denna gång är i a3-format och fullfärg (eller ja, svart, vitt och rött, men ja). de ska sättas upp inomhus, utomhus, och mellanting, dvs rätt brett användningsområde, och det är en fördel om de varken regnar sönder eller drabbas av annat otyg som gör dem osnygga eller dylikt. förmodligen är det tejpande och häftande som gäller.

pappersvikter de erbjuder är 115g, 135g och 170g, vidare så förväntas man veta om man vill ha glättat eller matt, eller för 115g, affischpapper. vad detta innebär säger mig väldigt lite, när vi tryckt upp skit tidigare så har vi använt ett lokalt tryckeri som helt enkelt inte frågat om annat än storlek, och det har blivit awesome.

så, vem har koll? och finns det något vettigare tryckeri som kan fixa posters på kort notis?

för övrigt så anser jag att den nya designen bör jämnas med marken.


   
Citera

en sak jag lärt mig om papper:

glättat papper är bra om man tkr att bilderna är viktigast på ens trycksak
matt papper är bra om man tkr att texten är viktigast

antar att ni isf ska ha glättat papper


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

så, vem har koll? och finns det något vettigare tryckeri som kan fixa posters på kort notis?

Det borde gå bra med en kontorslaserskivare om du har tillgång till en på dom så kan man få ut tillräckligt bra kvalité


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

glättat papper är bra om man tkr att bilderna är viktigast på ens trycksak
matt papper är bra om man tkr att texten är viktigast

vi har inte direkt bilder, vi har väldigt stiliserad grafik. och rent allmänt så föredrar jag matt papper, dock har jag ingen aning om hur det påverkar hållbarheten. det är väl helt acceptabelt om det håller för en veckas snö och skit, så pass stor mängd att vi kan byta ut dem med jämna mellanrum. men det är ju när det jävla slasket kommer, om vi har några posters kvar då.

någon koll på pappersvikter?

Macktorsken:

Det borde gå bra med en kontorslaserskivare om du har tillgång till en på dom så kan man få ut tillräckligt bra kvalité

det är klart att det går, men det finns ingen ekonomi i att trycka upp så pass stora mängder posters i a3-format själv. det är så pass billigt att göra på tryckerier, och varken papper, toner eller färglaserskrivare som klarar a3-format är billigt.


   
SvaraCitera

vanligt skrivarpapper ligger på 80 g ungefär om det kan vara ngn hjälp


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

dock har jag ingen aning om hur det påverkar hållbarheten

känns som att glättat papper borde ha högre hållbarhet, men jag är osäker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

vanligt skrivarpapper ligger på 80 g ungefär om det kan vara ngn hjälp

om du föreställer dig en random spelningsaffisch i, vad det nu är för format, avlång och som a3 till ytan, typ. finns hinkvis per kvadratmeter i stockholm. vad har de för pappersvikt, ungefär?


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

det är så pass billigt att göra på tryckerier, och varken papper, toner eller färglaserskrivare som klarar a3-format är billigt.

Tänkte mest på om du kunde få låna en. Men om affischen ska upp på stan och sättas upp överallt (tänker mig typ "50 cent på globen deen 13/4) så föreslår jag det billigaste pappret.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

om du föreställer dig en random spelningsaffisch i, vad det nu är för format, avlång och som a3 till ytan, typ. finns hinkvis per kvadratmeter i stockholm. vad har de för pappersvikt, ungefär?

alltså, jag är ju ej så bra på sånt här, har läst i kurs och den var mkt teoretisk[blush]

170 g är iaf ganska så tjockt papper (det kallas med facktermer för "kartong") antar att det är sånt där überpapper som typ är jobbigt att vika för att det är så styvt.

har i ärlighetens namn inte studerat pappret på sådana affischer på nära håll...

det står iaf att pappret i min "tryckbok" ligger på 130 g så kan tänka mig att ni ska satsa på 135 el 170 beroende på hur tåliga de ska vara, kan tänka mig att priset varierar rätt mkt också

men är inget proffs[party]


   
SvaraCitera

tror inte tunnare än 135 iaf med tanke på hur boken är, tror det blir jobbigt i slasket, men kan nog tänka mig att affischer skulle kunna ligga på 135, men det är bara spekulationer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Tänkte mest på om du kunde få låna en. Men om affischen ska upp på stan och sättas upp överallt (tänker mig typ "50 cent på globen deen 13/4) så föreslår jag det billigaste pappret.

prisskillnaden mellan 115-135g är inte särskilt stor, så det är ingen avgörande faktor. och vår plan är inte att tapetsera hela universum, det är att tapetsera strategiskt valda platser och gå in stenhårt för att det är våra posters som fullständigt dominerar dessa platser.

Blivande_japan:

alltså, jag är ju ej så bra på sånt här, har läst i kurs och den var mkt teoretisk[blush]

har du läst en kurs i det så har du ingen ursäkt att inte kunna [no-no]

Blivande_japan:

det står iaf att pappret i min "tryckbok" ligger på 130 g så kan tänka mig att ni ska satsa på 135 el 170 beroende på hur tåliga de ska vara, kan tänka mig att priset varierar rätt mkt också

det verkar luta åt 135g, men ska se om någon annan har invändningar innan jag beställer.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

det verkar luta åt 135g

[y]


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

prisskillnaden mellan 115-135g är inte särskilt stor, så det är ingen avgörande faktor. och vår plan är inte att tapetsera hela universum, det är att tapetsera strategiskt valda platser och gå in stenhårt för att det är våra posters som fullständigt dominerar dessa platser.

Hur länge ska dom sitta uppe har ni tänkt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Hur länge ska dom sitta uppe har ni tänkt?

en fördel är om de håller i någon vecka, under förutsättning att det inte blir alltför slaskigt. sen lär vi vara tvungna att underhålla dem så att de inte blir överaffischerade, det är ju det som är största problemet, märkte vi under senaste kampanjen. därför är skitmånga posters inte alls nog många, och därför kan vi motivera att trycka upp störda mängder i ett svep utan att det känns som en onödig utgift.


   
SvaraCitera

får jag motsätta mig rubriken? gud va känslig jag var idag då....


   
SvaraCitera